Gå til innhold

Gründere må dyrkes som idrettshelter


Anbefalte innlegg

I Norge er det ingen tradisjon for å se opp til gründere. Her er det nærmest umoralsk å tjene penger. Janteloven og misunnelsen er drepende for alle som drar i gang nye bedrifter og skaper arbeidsplasser. En helt ny holdning må til overfor gründere. Gründerne må dyrkes som idealer - vel så mye som idrettsheltene våre.

 

http://www.kommentar.no/xp/pub/t/hoved/178289

 

---------------------------

 

Stort bedre kan det vel ikke sies. Jeg vet at dette er "far out" for sosialistene, men ikke noe mindre sant for det. Sosialisme er drepen for frihet og kreativitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noe mer opp til en idrettsstjerne enn noen som presterer på andre områder. De har god disiplin og har gjennomført beinhard trening. En gründer trenger ikke noe mindre disiplin eller tålmodighet enn en "idrettshelt" for å få noe skikkelig ut av ideen sin. Jeg har ikke lyst å dyrke noen, men jeg merker at jeg ser mer opp til Vollvik & Co enn Gamsten og Andreas Thorkildsen. Det er flott at de promoterer landet vårt og bygger sosiale broer både innadlands og utenlands, men det er ikke matnyttig på helt samme måte. Gründere bidrar betydelig mer til at samfunnet skal rulle videre, slik jeg ser det. Det blir kanskje litt som å sammenligne kunstnere og matematikere. Begge har sin nytte til samfunnet, bare på forskjellige måter. Abstrakt og direkte.

Lenke til kommentar

Nå har jo ikke Idar Vollvik drevet rocket science heller da. Fyren startet Chess liksom, og uten at jeg er ekspert så er det vel en type virtuell mobiloperatør. Er ikke akkurat så fantastisk og innovativt at jeg har planer om begynne å tilbe han.

 

Men han er jo litt smart da, Königsegget hans har nok vært en bra investering. Ikke bare er bilen fet, men han har fått bøttevis med gratisreklame i alle aviser og ukeblader siden alle sikler etter bilen hans.

 

Men nå har jeg heller ingen respekt for idrettstjerner :tease:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Vollvik er ingen vitenskapsmann nei, men han har bidratt på en mer direkte måte enn "abstrakter", som kunst og idrett på høyt nivå. Og for å utvikle en idè til noe stort, kjent og brukbart må man ha en del kløkt. Det er ikke bare å gå på patentkontoret og si "dette vil jeg folk skal bruke!" :)

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor de skal dyrkes, men det er nå helt klart at grundere fortjener anerkjennelse. Mens vi kan kose oss med oljen så har grundere i svensker skapt Volvo, Ericsson og Ikea, blant annet. Vi kan ikke leve på oljen i evigheter, men jeg vil nok tro at enhver som oppnår suksess og er med på å sikre velferdsstaten i en slik grad nok må ta til takke med å bli beskyldt for ikke å betale nok skatt, fremfor å få takk for å opprette arbeidsplasser og bidra til å sikre den norske økonomien. Da flytter man nok heller. Ref. enkelte skipsredere.

 

Men vi skapte nå ostehøvelen, får håpe den prestasjonen makter å sikre den norske økonomien... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Dette er en ikke-sak, vi har mer enn nok gründere: Invasjon av gründere

 

Problemet er et mange av bedriftene ikke overlever. Man kan sikkert skylde på jante-loven og Staten, men jeg anser det som tøvete bortforklaringer. Det som står i artikkelen er nok nærmere sannheten.

6692677[/snapback]

 

At man har mange grundere er en ting, men tema her er nå om de bør dyrkes eller ikke :)

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som dyrker idrettsstjerner fordi noen en gang har bestemt at de skal dyrkes? Derfor blir det litt meningsløst å deklamere at nå må vi søtten meg se å begynne å dyrke gründere her!

 

Dette har vel noe å gjøre med hva som skaper entusiasme for "folk flest". Petter Solberg dyrkes vel ikke først og fremst fordi har nå har blitt rik, men fordi han har slitt seg fram til den posisjonen han har .. vel, hadde ... ;) , og fordi han har den personligheten han har. Det liker "folk".

 

Og så finnes det andre folk som ser opp til gründere, men så vidt jeg har registrert er det færre av disse. Hvorfor det, mon tro? Kanskje fordi det ikke engasjerer folk følelsesmessig på samme måten?

 

Jeg får ingen tårer i øyekroken når jeg hører om en "gutt fra Grenland" som får selskapet sitt notert på børsen, men jeg gjør det når ei norsk jente løper inn til sølvmedalje på 10000m i EM. Men å si at jeg "dyrker" Susanne Wigene blir vel å dra det litt vel langt.

 

Hvis Norge hadde vært et fattig land som var helt avhengig av gründere for å skaffe noen skarve matsmuler til folket, da hadde det kanskje vært annerledes. Det er nok av slike land, men Norge er ikke ett av dem.)

 

Jeg vil våge en påstand, dog: En viktig grunn til at mange gründere kan lykkes i å bygge opp store selskaper i Norge, er at det finnes en ganske oppegående befolkning her som kan gå inn og bidra positivt til selskapets utvikling. For det er vel ikke mange enkeltmannsforetak som produserer milliardærer?

Lenke til kommentar
Dette er en ikke-sak, vi har mer enn nok gründere: Invasjon av gründere

 

Problemet er et mange av bedriftene ikke overlever. Man kan sikkert skylde på jante-loven og Staten, men jeg anser det som tøvete bortforklaringer. Det som står i artikkelen er nok nærmere sannheten.

6692677[/snapback]

Vi har mer enn nok idrettsutøvere også. Og mange av dem "overlever" heller ikke. Selv de som får ressurser og statlig støtte rett i fanget (som våre skihoppere) går rimelig ofte på trynet. Allikevel hyller vi de som lykkes...

 

Man behøver ikke skylde på hverken staten eller jante-loven fordi om en bråte gründere også går på trynet. Det er et element i konkurransen, enten den er sportslig eller økonomisk, at vi ender opp med både tapere og vinnere. Spørsmålet er om vi bør se opp til de som lykkes, fordi det er til beste for landet og oss alle at noen gidder å prøve.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
I Norge er det ingen tradisjon for å se opp til gründere. Her er det nærmest umoralsk å tjene penger. Janteloven og misunnelsen er drepende for alle som drar i gang nye bedrifter og skaper arbeidsplasser. En helt ny holdning må til overfor gründere. Gründerne må dyrkes som idealer - vel så mye som idrettsheltene våre.

 

http://www.kommentar.no/xp/pub/t/hoved/178289

 

---------------------------

 

Stort bedre kan det vel ikke sies. Jeg vet at dette er "far out" for sosialistene, men ikke noe mindre sant for det. Sosialisme er drepen for frihet og kreativitet.

6691029[/snapback]

 

 

Nå i disse doptider ( Tour de France og EM friidrett ) syns jeg ikke noen er verdige til og bli sett opp til.

 

Grundere har jo annen måtte for og dope på, ikke seg selv men politikere, det er og gi en eller annen politiker ett styreverv, ( gir litt følelse av makt ), noen kroner og hvips der åpnes lukkede dører og statlige pengesekker.

 

Dett gir også politikere en følelse av ( ansvar ) og de blir mere tjenelig for næringslivet selv om de koster noen kroner i drift.

Lenke til kommentar

I enkelte fylker blir det brukt mange millioner til nyetableringer.

 

Men i det store og hele gjør det liksom ikke stort ut av seg grunnet av at de som mottar støtte fra det offentlige for det meste er i eller hatt ett annsettelsesforhold selv enten i Fylke eller kommune.

 

De kjenner til regler, kontakter bygd opp i sin jobb, hva det gies støtte til osv.

 

Den mere alminnelige mann i gata som går med ideer blir skviset ut og kommer ikke gjennom ( når frem ).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...