Gå til innhold

Parabol - hvordan gå fra 1 til 2 TVer


Anbefalte innlegg

Enkelt spm, men har aldri hatt parabol selv. Skal installer hos min mor som skal ha to TVer. Hvordan gjør jeg det? Putter jeg en splitter et sted da? Må hun ha enda en sånn mottaker-boks eller dekoder eller hva det er til den nye TVen da? Altså må det hvis ikke så blir man seende på det samme på begge TVer har jeg hørt...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten kan du splitte tv signate til to tv'er, men da må de se på det samme. Eller du kan splitte signalet fra parabolen, men da må de bruke to tunere og to kort (vet Viasat tilbyr tvillig-kort for en liten sum i måneden) og da kan du se på to forskjellige kanaler.

 

For å splitte parabol signalet trenger du i tillegg en Twin-LBN (hode med to signal uttak)

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Skal du koble til flere tv-apparater hvor hver enkelt skal kunne velge å se på det de ønsker, må du ha like mange utganger på hodene på parabolen som du skal koble til. Standard er 1. I tillegg må du ha en dekoder pr tv, og et abonnement.

 

Hodene ligger vel på ca kr 700 og oppover for 2, eller flere utganger. Disse kan du fint montere på de fleste paraboler.

Lenke til kommentar

Om du kjøper et abonnement #2 så kan det jo godt hende at du får med noe av det utstyret du vil trenge. Dekoderen har gjerne en symbolsk sum på 1,- såfremt du ikke er ute etter noe spesielt (DVI-utgang, harddisk og lignende).

 

Ta en telefon til Canal Digital og forhør deg, tror det er det letteste.

Lenke til kommentar
To hoder? Selv om man skal kun ha signaler fra en grad?

 

Dette høres veldig, veldig dyrt ut. Et ekstra abbonnement, et hode, en dekoder...hvor mye blir det da?

6692501[/snapback]

 

Ikke to hoder, men to utganger.

 

Du må ha to utganger pr hode(pr grad) som du vil ta inn.

I ditt tilfelle trenger du da bare 1 hode, men du må allikevel ha 2 utganger på det.

Lenke til kommentar
Høres veldig tungvint og dyrt ut dette! Himla enkelt og greit om en har kabel-tv!

 

Men er det ikke flere som har dette? To tv-er på en parabol-antenne? Hva gjør de/dere? Høres ut som jeg er den første i historien som tenker på det..

6693108[/snapback]

 

Eg har tre enkeltstående tv-apparat med hver sin dekoder på mi antenne. Eg har da 2 hoder med fire utganger hver. To kabler til stuen da dekoderen min der har to tunere og kan ta opp mens eg ser noe annet, en kabel til kjellerstua og en til soverommet.

 

Funker fint :)

Lenke til kommentar
Bare å kjøre lan i mellom tunerne og dele koden fra kortet. Det fungerer kun med sånn dreambox da.

6693706[/snapback]

 

Nei, ikke kun med dreambox.

 

Man kan også få det til via emulatorer som er plugga i enkelte kortspor via en linux maskin. Men det blir fort en del styr å sette opp da :)

Lenke til kommentar
Høres veldig tungvint og dyrt ut dette! Himla enkelt og greit om en har kabel-tv!

 

Men er det ikke flere som har dette? To tv-er på en parabol-antenne? Hva gjør de/dere? Høres ut som jeg er den første i historien som tenker på det..

6693108[/snapback]

 

Eg har tre enkeltstående tv-apparat med hver sin dekoder på mi antenne. Eg har da 2 hoder med fire utganger hver. To kabler til stuen da dekoderen min der har to tunere og kan ta opp mens eg ser noe annet, en kabel til kjellerstua og en til soverommet.

 

Funker fint :)

6693137[/snapback]

 

Hva er forskjellen på tuner og dekoder?

Lenke til kommentar

Ja.. en dekoder er innebygget i tuneren. For Canal Digital må du ha en Conax dekoder innebygd, og for Viasat må du ha en NDS Videoguard dekoder innebygd. Det går å kjøpe plugin moduler med slike, men vet ikke om de funker med de nye kortene. Anyhow.. på en dreambox kan du kjøre begge systemer og flere til med emuleringsprogram.

Lenke til kommentar

Dreambox er den kjappeste, best utstyrt og mest fleksible kabel/parabol og digital tv dekodere som finnes på markedet i dag.

 

Du kan montere harddisk i den slik at du kan ta opp ting du ikke får sett, eller ta opp mens du ser noe annet. Den har 3 kortlesere og støtter, i motsetning til de fleste tunere på markedet, stort sett alle kodesystemer som er i bruk, viktigst av alt conax og nds. Ved hjelp av forskjellig programvare kan du bruke den til å spille av film via nettverket, mp3, nettradio, bilder, epost, surfe, sjekke været og få rss nyheter. Den kan kontrolleres via nettverket, eller styres via com-port. Den har USB for å kunne koble til WLAN kort, flash disker eller eksterne dvd-spillere. Den har digital lyd ut(optisk og coax), og en CAM plass. Du kan også se på tv på datamaskinen via dreamboxen.

 

Sånn bare for å nevne noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...