Gå til innhold

Boot i Ubuntu stopper på "waiting for root system"


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter at jeg i dag skiftet kabinett og flyttet alt hardware fra det gamle inn i det nye, starter plutselig ikke ubuntu som normalt.

 

Under oppstart stopper den på "waiting for root system". Har to partisjoner med ubuntu og det skjer det samme på begge :hmm:

 

XP startet derimot helt normalt :cry:

 

Noen som vet hvordan dette kan ha skjedd, og hva jeg må gjøre for å få det til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som vet noe jeg kan gjøre eller hva som er feil?

 

Har på følelsen at det ikke er i hardisken feilen ligger siden XP funket fra en annen partisjon. Prøvde nå og koble til en annen harddisk med Slackware, og da kom akkurat samme feil.

6691702[/snapback]

 

Dette hørtes veldig mystisk ut, start med det grunnleggende: sjekk alt av kabler og koblinger og jobb deg deretter systematisk gjennom alt av feilkilder du klarer å kontrollere for. BIOS innstillinger, sjekk filsystem for feil osvosv. Hele faderullan!

 

Siden du selvfølgelig har backup, kan jo en enkel løsning være å reinstallere ubuntu og se om det løser problemet.

 

Utelukk ikke små, grønne menn, kosmisk stråling og karma...lykke til! :)

Endret av GA75
Lenke til kommentar

Litt snedig at det har endret seg, men på min desktop-maskin har jeg satt dette som argumenter til kjernen:

 

irqpoll acpi=off

 

..dette hjelper mot buggete BIOSer - og det kan hende det hjelper hos deg.

 

Slik altså:

kernel          /boot/vmlinuz-2.6.15-26-686 root=/dev/hda1 ro quiet splash irqpoll acpi=off

Lenke til kommentar
Siden du selvfølgelig har backup, kan jo en enkel løsning være å reinstallere ubuntu og se om det løser problemet.

6692266[/snapback]

 

Er redd jeg faktisk ikke har det :blush:

 

 

Boot med en Live-CD, se om det går an å montere partisjonene, evt. fsck dem.

6692350[/snapback]

 

Har prøvd å boote med Live-CD. Det funker helt fint, og hvis jeg tar boot fra harddisk kommer Grub opp som normalt, men når jeg prøver å starte Ubuntu går det ikke. Synes det er så rart at XP starter helt normalt.

 

Men jeg får gå over alt å skjekke gjennom mulighetene for feil.

Lenke til kommentar
Boot med en Live-CD, se om det går an å montere partisjonene, evt. fsck dem.

6692350[/snapback]

 

Har prøvd å boote med Live-CD. Det funker helt fint, og hvis jeg tar boot fra harddisk kommer Grub opp som normalt, men når jeg prøver å starte Ubuntu går det ikke. Synes det er så rart at XP starter helt normalt.

 

Men jeg får gå over alt å skjekke gjennom mulighetene for feil.

6692391[/snapback]

...og var partisjonene dine tilgjengelige? Fungerer de fint?

Lenke til kommentar

irqpoll acpi=off

 

..dette hjelper mot buggete BIOSer - og det kan hende det hjelper hos deg.

 

Slik altså:

kernel          /boot/vmlinuz-2.6.15-26-686 root=/dev/hda1 ro quiet splash irqpoll acpi=off

6692363[/snapback]

 

Prøvde det, men når jeg skriver kommandoen kommer det bare "/bin/sh: kernel: not found"

 

Prøver å reinstallere ubuntu på en annen partisjon så får jeg se hva som skjer da.

Lenke til kommentar

Installerte Ubuntu på nytt på en annen partisjon, og da funket det helt fint.

 

Men skjønner ikke hva som har fåresaket at "kernel" ikke blir funnet på hovedpartisjonen min.

 

En annen merklig ting som har skjedd er at det som før het som normalt "hda1, hda2 osv" har skiftet til "hdc1, hdc2 osv". Jeg tenker at det kanskje er her problemet ligger, at lokasjonen på kernel er feil.

 

Har prøvd å endre dette til hdc2 men har ikke fått det til.

Er det rett av meg å skrive denne kommandoen shell (ash) som kommer automatisk opp etter at den ikke finner root system.

 

Har da skrevet:

 

kernel  /boot/vmlinuz-2.6.15-26-386 root=/dev/hdc2 ro quiet no splash

 

 

 

EDIT: Da var alt problem løst! :D

 

Haha, nesten komisk, det som var feil var at jeg hadde satt SWAT kablen (eller hva den kalles) i feil inngang på hovedkortet. Så da ble partisjonene gjort om til hdc og kernel ble ikke funnet.

Endret av Jorsalfar
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...