Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Polere bil for første gang


Anarkist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er IKKE en dreven bilpolerer, men:

 

1. vask bilen

2. tørk av

3. poler til krampa tar deg

4. tørk av

 

Tips: Du kan spare mye muskler og svette ved å investere i en poleringsmaskin.

 

Lykke til :)

 

btw: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=617587&hl=

6685154[/snapback]

Du mangler et punkt:

 

1. vask

2. vask igjen, skikkelig, med svamp

3. legg på voks, skal ikke gnis inn, bare legges på, en og en karosseridel av gangen, om du er alene. begynn f.eks med ene døra.

4. når voksen er blitt hvit og tørr, begynner du å polere, dvs sirkulære bevegelser med tørr, ren klut, _hurtige_ bevegelser(!), med ganske mye trykk. Polér til du alle spor av voks er borte.

5. gyv løs på neste karosseridel.

 

Kos deg, og husk å _ikke_ stå i sola!

Lenke til kommentar
1. vask bilen

2. tørk av

3. poler til krampa tar deg

4. tørk av

 

Et par punkter som mangler her....

 

1. Vask blien

2. Lakkrens (smøres på en tørr og kald overflate)

3. Lakkrens tørkes av

4. Polering

5. Tørk av polish

evt:

6. Lakkforsegler/etterbehandling for bedre glans (kan droppes hvis polish inneholder lakkforsegler....Meguiars bl.a har sånne two-in-one greier)

 

Uansett....lakkrens er viktig. Uten skikkelig lakkrens, er det ikke noe poeng i å polere bilen.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
1. vask bilen

2. tørk av

3. poler til krampa tar deg

4. tørk av

 

Et par punkter som mangler her....

 

1. Vask blien

2. Lakkrens (smøres på en tørr og kald overflate)

3. Lakkrens tørkes av

4. Polering

5. Tørk av polish

evt:

6. Lakkforsegler/etterbehandling for bedre glans (kan droppes hvis polish inneholder lakkforsegler....Meguiars bl.a har sånne two-in-one greier)

 

Uansett....lakkrens er viktig. Uten skikkelig lakkrens, er det ikke noe poeng i å polere bilen.

 

 

mvh

Pantera

6715786[/snapback]

ØY øy! Pass deg nå, for ikke å ødelegge folks biler! Lakkrens skal _ikke_ brukes på en lakk som i utgangspunktet er ganske fin og ny. Er lakken 10 år gammel så ja, men du kjører ikke lakkrens på 3-5 år gammel bil med ok lakk! Da sliper du bare den originale klarlakken, noe som er veldig dumt..

 

Om man er i i tvil, spør en proff på poleringsverksted om du bør kjøre rens/rubbing.

Lenke til kommentar

Eg prøvde å polere litt på min Nissan Primera 98-modell, men etter å ha prøvd litt på panseret utan å sjå noko forskjell gidda eg ikkje meir. Klar over at det er fleire fordelar med polering, men utsjånad er den viktigaste. Mulig eg ikkje gjorde det riktig :hmm:

 

Vaska bilen grundig med såpe og vatn, tørka av, påførke polish som eg smurte utover, lot det tørke og polerte hardt og hurtig med polerklut.

Lenke til kommentar

Og ikke legg på et tykt lag med polish .... det blir bare desto mer tørr gugge som må gnis vekk igjen, i tiilegg til at det tørker mye tregere.

 

På en ganske ny bil vil du ikke nødvendigvis se så veldig store forbedringer når du har polert, men hvis du bruker mikroskop vil du se at de mange små "porene" i lakken har blitt fylt med voks. Dette gjør overflaten glattere og lettere å vaske, i tillegg til at det øker rustbeskyttelsen.

Lenke til kommentar

Når jeg polerer, så legger jeg på et tykkere lag en normalt og lar det sitte nærmere en time til det er helt tørt... Går lett bort også da har jeg merket.. Pluss ikke sjolder..

 

Men du skal få et tips om polering på denne årstiden.. Uttover kveldene, så starter det og legge seg dogg på vinduer/lakk osv.. Få bort polish før det blir fuktighet i polish igjen.. Det er vansklig å få det fint igjen uten sjolder da..

Lenke til kommentar
Når jeg polerer, så legger jeg på et tykkere lag en normalt og lar det sitte nærmere en time til det er helt tørt... Går lett bort også da har jeg merket.. Pluss ikke sjolder..

6717094[/snapback]

Men oppnår du noe med å legge på et tykkere lag? Bortsett fra at det tar lengre tid, mener jeg? Jeg synes polergarnet bare blir fylt av voks med en gang, og det er mer å tørke av.

Lenke til kommentar
ØY øy! Pass deg nå, for ikke å ødelegge folks biler! Lakkrens skal _ikke_ brukes på en lakk som i utgangspunktet er ganske fin og ny. Er lakken 10 år gammel så ja, men du kjører ikke lakkrens på 3-5 år gammel bil med ok lakk! Da sliper du bare den originale klarlakken, noe som er veldig dumt..

 

Kommer selvfølgelig an på hvordan lakken ser ut. Men etter en norsk vinter, med mye småriper og dritt, er faktisk lakkrens helt ypperlig.

 

Lakkrens er rubbing. Det vil si at overflaten av lakken blir slipt jevn med et mildt slipemiddel. Det kan faktisk få mange riper til å bli borte.

– Den tar ikke riper som er blitt til ett hakk, eller riper som går ned til gruningen. Men vaskeriper blir borte.

Lakkrensen kan påføres med maskin, men vær forsiktig. Dette er som sagt et slipemiddel, og må brukes med forsiktighet. Liker du å polere bilen ofte, trenger du neppe å rubbe hver gang.

 

Anbefaler forøvrig å lese her.

 

 

mvh

Pantera

Endret av Pantera
Lenke til kommentar
Må bare legge til at jeg HATER lakkrens. Kan godt hende at den er bra for nedgått lakk, men dæven så tung å polere av! Det sitter jo om lim! Dette gjelder Turtle sin, rød flaske. Det er mulig jeg bruker den feil, om noen har tips til hvordan en kan hanskes med den, syng ut.

 

Prøv Meguiars Clear Coat Body Scrub. Den er den nesten bare å feie av når den har tørket.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...