Gå til innhold

Øvre grense for antall eksponeringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke noe forskjell på ett digitalt kamera og ett analogt i forhold til motorikken som driver speilet. Forskjellen ligger jo i brikken som tar imot bilde signalet.

 

Så ja, man burde sende kamera inn etter gitte mengder eksponeringer. Har ikke tallet i hode. Mekanikken er jo like utsatt som før.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Et vanlig dSLR skal tåle omlag 100 000 eksponeringer?

Mens noen av de nye husa i toppsjiktet reklamerer at de tåler 200 000 eksponeringer!

 

Siden det er snakk om mekaniske deler som beveger seg, vil det tape seg ved bruk. Du hører forskjell på et kamera som har tatt 100k og et nytt kamera..

Lenke til kommentar

En million eksponeringer!

 

Under en rutinemessig kontroll av et F5-kamera hos Nikon Tyskland fant man ut at lukkermekanismen i kameraet var utløst over en million ganger uten feil!

 

 

Rutinekontrollen avslørte at lukkeren hadde blitt utløst feilfritt hele 1.092.904 ganger – dette betyr 35 kilometer med film, og er et godt bevis på holdbarheten i mekanismen som også benyttes i Nikons nyeste kamera; Nikon D2H.

 

For å ta tallene litt videre; dette betyr 34 timer kontinuerlig opptak med 8 bilder i sekundet, og da er skifte av filmrull ikke tatt med i beregningen. Kameraet brukes daglig i Matthaus Photographic Studio i Nuremburg, Tyskland.

 

Servicesjef Joachim Hoffman hos Nikon Tyskland sier; "Dette er det høyeste utløsertallet jeg har sett noensinne. Dette beviser at ved riktig bruk og rengjøring av kameraet så holder mekanismene i en årrekke."

 

 

Lagt inn 4.11.2003 kl. 11:32 (Sist endret 4.11.2003 kl. 20:05)

 

Kontaktinfo: [email protected]

Mer info : http://www.interfoto.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Ethvert DSL-kamera har vel et "garantert" antall eksponeringer, som det er beregnet for å takle. Hvis jeg ikke husker helt feil er tallet 150.000 for mitt Oly E-1.

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hmm. Mitt skal være garantert til 150.000, før evt. slark/feil i lukker skal sette en stopper for videre fotografering. Er nå ihvertfall det jeg har fått opplyst på Olympus' hjemmesider.

 

"Designed to be a trusted, dependable companion, this digital SLR camera features a high-endurance focal plane shutter. Outstanding accuracy at any of the exposure speeds ranging from 1/4,000 sec to 60 sec is assured - and that for a guaranteed minimum of 150,000 releases."

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Noen som vet når Nikon D50/D70/D70s må sendes på "service"?
I bruksanvisningen står det nevnt anbefalte intervaller. Du må regne med at det vil koste litt.

 

50.000 er vel vanlig?
Jeg tror Nikon har sagt at de tester utvalgte lukkere til 50 000, men de har ikke sagt noe om hvor stor andel av lukkerne som overlever testingen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...