Gå til innhold

To nye skjermer (LCD)


MiteS

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til å bytte ut mine 2x17" CRT-skjermer med 2x17" LCD, men aldri hatt no særlig med penger til det.

Nå har det seg slik at jeg har rundt 3000,- som jeg tenkte å bruke på dette og har derfor kikket litt på denne skjermen.

Oppløsningen passer ypperlig siden jeg best liker å kjøre 1280x1024, men det er resten av detaljene rundt skjermen jeg er bekymret for, vet ikke hva som er "bra".

Ser at responstiden er oppgitt til 8ms (noe jeg har oppfattet som bra(?)).

Det jeg lurer mest på er hvordan lysstyrken (300 cd/m2) og kontrasten (500:1) er i forhold til andre skjermer. (Ikke minst mine nåværende CRT-skjermer).

Må også legge til at det med veggfeste virker utrolig kjekt!

 

Kan dessverre ikke gi så mye informasjon om CRT-skjermene mine på dette tidspunktet, men skal kikke etter papirene jeg fikk med.

 

Jeg bruker pc'en til musikk, film, internett (surfing, epost, IRC, msn, nedlastning osv), spilling (World of Warcraft når jeg har tid), photoshop, koding og andre "nerde-ting".

 

Spørsmålet er da; Vil disse skjermene passe meg?

 

På forhånd takk for all respons!

-Mites-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke si jeg har noe erfaring med skjermen eller med merket, men hvorfor gå for 17"ere. Jeg ville heller ha gått for 19"ere. Det er ikke så mye dyrere. Skulle jeg kjøpt så hadde det blitt en skjerm som er enda større enn det istedenfor 2 mindre skjermer. Da kan man etterhvert kjøpe en stor skjerm til når prisene har synket nok eller man føler at man trenger det.

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å kjøpe 2x17" LCD så det å foreslå noe annet er ikke nødvendig.

Lurer fortsatt på dette med detaljene rundt skjermen, dvs lysstyrke (300cd/m2), kontrast (500:1) og responstid (8ms). Når det gjelder kontrasten er det slik at f.eks 450:1 er bedre enn 500:1 eller er det omvendt?

Har også kikket litt på en annen skjerm Sony SDM-S75A som virker grei, men hva vet vel jeg? :p Jeg er ikke veldig kresen på skjermene, vil bare gå over til LCD for å spare plass.

Lenke til kommentar

LCD skjermer har vanligvis nesten dobbelt så heftig lysstyrke som CRT skjermer, noen blir faktisk plaget av det. Løsning - skru ned lysstyrke når du mottar skjerm. Det er f.eks. ofte mer behagelig å jobbe med LCD skjermer i forhold til CRT skjermer i dagslys.

 

Jeg gjorde et lite eksperiment en vakker dag for å få dette bekreftet, og satte meg under en veranda med skygge for lys. Det var altså ingen direkte belysning fra solen, men det var likevel en sommerdag med masse naturlig lys fra alle kanter :) CRT skjerm forran meg ble satt på absolutt maksimal lysstyrke, og det var -knapt- lesbart. Ta en helt vanlig laptop med en helt grei LCD skjerm, og ingen problemer :) Laptoppen viste selvsagt ganske svakt bilde, men man så fortsatt farger og tekst var tydelig nok til å programmere på. En vanlig LCD skjerm til skrivebord vil trolig gjøre det enda bedre, ettersom strømsparing ikke er et tema (som det er på laptopper).

 

Når det gjelder kontraster, så ja - høyere skal være bedre. 500:1 er bedre enn 450:1, men det er i teori nesten ingen forskjell. Trolig kan det være andre forskjeller, avhengig av panel og kvalitet, som heller slår inn. Merkbart blir det først når man snakker 1000:1 vs 500:1.

 

Noen LCD skjermer benytter seg av kontrastbelegg for å øke inntrykket av kontrast. Dette ser faktisk ut til å fungere, har selv sett dette, men ulempen er at belegget også fungerer som et svakt speil på mørke bakgrunner (sort skrivebord=svak og ufokusert refleks av deg selv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...