Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme navn i bilbransjen


Daedalus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Honda Jazz eller hva den heter, heter Honda Fi**e i utlandet tror jeg..

Honda Jazz heter Honda Fit i Japan og Asia, den har aldri hett noe annet. Vet jeg.

 

Ellers selger Toyota Corolla som Toyota Runx i Japan. Citroën har solgt Sex (CX) i Norge uten at noen har reagert negativt på det og de har også påført det norske folk Eksem (XM).

Lenke til kommentar
Honda Jazz heter Honda Fit i Japan og Asia, den har aldri hett noe annet. Vet jeg.

6683866[/snapback]

Feil!

http://www.orapp.no/oversikt/2002/131/rapport/183

6684006[/snapback]

Økonomisk Rapport er altså de som vet alt best her i verden? Og kanske spesielt universalgeniet Hege Kristin Fosser Pedersen? Da er det jo bare å bestille et komplett Økonomisk Rapports Samlede Verker, så har man svar på alt her i verden.

 

Honda "Fitta" er antagelig Norges mest seiglivete myte. Myter blir ikke mer sanne av å bli gjentatt.

 

Eller vent, det glemte jeg, usanne myter blir jo sanne av å bli omtalt som sanne i Økonomisk Rapport, for alt Økonomisk Rapport skriver er jo absolutt hundre prosent sant. Ikke sant? Hvem trenger bilblad og faglitteratur? Vi har da fasiten på alt, Økonomisk Rapport!

Lenke til kommentar
Økonomisk Rapport er altså de som vet alt best her i verden? Og kanske spesielt universalgeniet Hege Kristin Fosser Pedersen? Da er det jo bare å bestille et komplett Økonomisk Rapports Samlede Verker, så har man svar på alt her i verden.

 

Honda "Fitta" er antagelig Norges mest seiglivete myte. Myter blir ikke mer sanne av å bli gjentatt.

 

Eller vent, det glemte jeg, usanne myter blir jo sanne av å bli omtalt som sanne i Økonomisk Rapport, for alt Økonomisk Rapport skriver er jo absolutt hundre prosent sant. Ikke sant? Hvem trenger bilblad og faglitteratur? Vi har da fasiten på alt, Økonomisk Rapport!

6687030[/snapback]

 

Fikk 12700 treff på "honda fitta" på alta vista, og 1550 treff på google. Sikkert heeeelt uten grunn...;)

Lenke til kommentar
Fikk 12700 treff på "honda fitta" på alta vista, og 1550 treff på google. Sikkert heeeelt uten grunn...;)

En hel verden feiret årtusenskifte da 1999 skiftet til 2000, helt uten grunn, for årtusenskiftet skjedde egentlig ett år senere. Det at en usann myte blir gjentatt mange ganger betyr ikke at den blir mere sann.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/12/30/234953.html

http://wwp.millennium-dome.co.uk/countdown/countdown2001.htm

http://aa.usno.navy.mil/faq/docs/millennium.html

 

I følge Fitta-myten var brosjyrene allerede oversatt til svensk og bilen var i ferd med å lansert i Sverige da "tabben" ble oppdaget. Hvorfor ble ikke "tabben" oppdaget allerede da de oversatte brosjyrene til svensk? Bilprodusenter bruker ikke ordlister når de oversetter brosjyrer, de bruker mennesker som er gode i det språket det skal oversettes til. Hvis Fitta-myten skulle være sann, må det altså ha sittet en tekstguru som kunne svensk språk flytende og oversatte alle brosjyrer og annonser til svensk og oppdaget aldri fadesen. Er dette sannsynlig? Nei. Videre påstår Fitta-myten at Honda døpte om bilen i Japan til Fit. Hvorfor? Japanere flest kan da ikke svensk? Kan svensker flest japansk? Hvorfor døpe om om bilen i Japan? Spesielt fordi bilen ikke ble hetende Fit i Sverige heller, men Jazz. Noen steder påstår forresten at det ikke var i Sverige "markedsføringstabben" ble utført og oppdaget, men i Norge.

 

Ascona betyr forresten "fitte" på portugisisk, i følge de samme kildene. Hvorfor ble ikke Opel Ascona døpt om tro?

 

Fitta-myten er en morsom historie, og morsomme historier blir gjerne gjengitt en rekke steder. Spesielt på internett.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Fikk 12700 treff på "honda fitta" på alta vista, og 1550 treff på google. Sikkert heeeelt uten grunn...;)

En hel verden feiret årtusenskifte da 1999 skiftet til 2000, helt uten grunn, for årtusenskiftet skjedde egentlig ett år senere. Det at en usann myte blir gjentatt mange ganger betyr ikke at den blir mere sann.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/12/30/234953.html

http://wwp.millennium-dome.co.uk/countdown/countdown2001.htm

http://aa.usno.navy.mil/faq/docs/millennium.html

 

I følge Fitta-myten var brosjyrene allerede oversatt til svensk og bilen var i ferd med å lansert i Sverige da "tabben" ble oppdaget. Hvorfor ble ikke "tabben" oppdaget allerede da de oversatte brosjyrene til svensk? Bilprodusenter bruker ikke ordlister når de oversetter brosjyrer, de bruker mennesker som er gode i det språket det skal oversettes til. Hvis Fitta-myten skulle være sann, må det altså ha sittet en tekstguru som kunne svensk språk flytende og oversatte alle brosjyrer og annonser til svensk og oppdaget aldri fadesen. Er dette sannsynlig? Nei. Videre påstår Fitta-myten at Honda døpte om bilen i Japan til Fit. Hvorfor? Japanere flest kan da ikke svensk? Kan svensker flest japansk? Hvorfor døpe om om bilen i Japan? Spesielt fordi bilen ikke ble hetende Fit i Sverige heller, men Jazz. Noen steder påstår forresten at det ikke var i Sverige "markedsføringstabben" ble utført og oppdaget, men i Norge.

 

Ascona betyr forresten "fitte" på portugisisk, i følge de samme kildene. Hvorfor ble ikke Opel Ascona døpt om tro?

 

Fitta-myten er en morsom historie, og morsomme historier blir gjerne gjengitt en rekke steder. Spesielt på internett.

6687517[/snapback]

Hvorfor får jeg opp treff blandt annet på russisk? Har vanskelig for å tro at navnet har samme betydning på russisk...

Lenke til kommentar
I følge Fitta-myten var brosjyrene allerede oversatt til svensk og bilen var i ferd med å lansert i Sverige da "tabben" ble oppdaget. Hvorfor ble ikke "tabben" oppdaget allerede da de oversatte brosjyrene til svensk? Bilprodusenter bruker ikke ordlister når de oversetter brosjyrer, de bruker mennesker som er gode i det språket det skal oversettes til. Hvis Fitta-myten skulle være sann, må det altså ha sittet en tekstguru som kunne svensk språk flytende og oversatte alle brosjyrer og annonser til svensk og oppdaget aldri fadesen. Er dette sannsynlig? Nei. Videre påstår Fitta-myten at Honda døpte om bilen i Japan til Fit. Hvorfor? Japanere flest kan da ikke svensk? Kan svensker flest japansk? Hvorfor døpe om om bilen i Japan? Spesielt fordi bilen ikke ble hetende Fit i Sverige heller, men Jazz. Noen steder påstår forresten at det ikke var i Sverige "markedsføringstabben" ble utført og oppdaget, men i Norge.

Bare for å legge til en liten kommentar her før du foreleser videre, "fitta" er svensk slang. Er ikke sikkert en språkkyndig i Japan er klar over alle former for slang i Sverige. ;)

 

Jeg vet ikke om dette er riktig eller ikke, men har ingen problemer med å tro på historien. Det at Økonomisk Rapport skriver om dette, teller for meg i retning av at dette er sant. I Norge må alle medier holde seg til regler laget av Pressens Faglige Utvalg, PSU. Blant disse reglene, er det presiert at alt stoff som publiseres skal være sjekket at er korrekt. Økonomisk Rapport hører i tillegg til de mer seriøse medier i dette landet. Hadde VG skrevet dette, hadde jeg tvilt mer.

 

Men som sagt, jeg vet ikke. :/

Lenke til kommentar
Hvorfor får jeg opp treff blandt annet på russisk? Har vanskelig for å tro at navnet har samme betydning på russisk...

Antagelig av samme grunn som du finner historien på f.eks

http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=21186

Honda jazz was to be named Honda Fitta in Norway - "Small on the outside but large on the inside" was their slogan.

 

Adult adgrunts read more for a translation of that four letter word.

 

Fitta is a part of the female anatomy - a proud old word in Norse, these days it translates more or less exactly to the english word - cunt.

 

I'm not driving a cunt-mobile no matter how cheap it is. ;9

 

Now, can someone explain what that slogan is trying to say?

"Honda Fitta er liten utenpå, men stor når man kommer inn."

Selv ikke engelskspråklige skjønner egentlig hva "fitta" betyr, men de klarer likevel å gjenfortelle en god historie.

 

Hvis myten er sann, hvorfor har ikke Toyota Runx byttet navn i Japan?

http://www.globalautoindex.com/bodies.plt?...0Runx%20(2004-)

Lenke til kommentar
Du har sikkert hørt om Honda Fitta som måtte skifte navn på det skandinaviske markedet.
Car maker Honda introduced their new car "Fitta" in the Nordic countries during 2001, only to find out that "fitta" is an old word, currently used in vulgar language to refer to a woman's genitals in Swedish, Norwegian and Danish. It was renamed to "Honda Jazz" for the Nordic market.
Og rett ved siden av en faksimile fra Aftonbladet der Peter Kampf uttaler
Modellen ska inte lanseras i Europa.
Så hva er sant og hva er myte? Hvorfor bruke masse penger på å døpe om en bil som likevel ikke skal lanseres i det landet der man synes navnet er komisk? Historien er absurd. Hvis Chevrolet lanserte en modell som het Lena, så ville nok de som kjenner ei jente som heter Lena synes det var litt pussig. Men å lansere den i Marokko ville vært umulig for på marokkansk betyr "lena" rett og slett "fitte". So what? Hvor mange Chevroleter selges det i Marokko i året? Ville man brydd seg om å døpe om bilen i USA selv om navnet betydde fitte på marokkansk? Gadd Mitsubishi å døpe om sin Pajero i Japan (pajero betyr også noe ufint på ett eller annet språk)? Gadd Opel å døpe om Ascona selv om navnet betydde noe ufint på et eller annet språk? Ingen av de andre gadd, så hvorfor skulle Honda gidde å bruke masse penger på å døpe om en bil for det japanske/asiatiske markedet, hvor det er veldig få skandinaver? Historien høres syltynn ut.

 

Enda et lite tankeeksperiment: Kunne "Honda Fit" blitt lansert uten problemer i Sverige? Eller ville Peter Kampf og hans kolleger ledd omtrent like mye av det også, fordi Fit ville lignet for mye på fitte? Var det kanskje "Fit" de reagerte på hos den svenske Honda-importøren, tross alt, og ikke Fitta? Legg merke til at Peter Kampf aldri selv nevnte navnet på bilen gjennom intervjuet, det var tydeligvis Aftonbladet som satte inn ordet i artikkelen som en forklaring for leserne. Men kanskje heller ikke Aftonbladet egentlig visste det nøyaktige navnet, og at de hadde lagt til litt selv.

 

Jeg er fortsatt ikke overbevist. Jeg tror fortsatt at dette er den berømte fjæra som ble til fem høns. Godt hjulpet av overivrige journalister i løssalgsaviser og et internett fullt av amatører uten tanke på kildekritikk.

Lenke til kommentar
Legg merke til at Peter Kampf aldri selv nevnte navnet på bilen gjennom intervjuet, det var tydeligvis Aftonbladet som satte inn ordet i artikkelen som en forklaring for leserne.

6696508[/snapback]

Jeez, innse når du har feil da..

"Skulle du själv vilja köre rundt i en fitta?

- (tystnad) Jag er säker på att bilen är bra..(skratt)"

 

Det er tydelig at "ville du selv kjørt rundt i en fitte?" er et spørsmål fra intervjuer, som han besvarer uten å korrigere. Det ville salvfølgelig vært nevnt om den egentlig hette "Fit" i en seriøs avis, det vet du godt.

Lenke til kommentar
Det ville salvfølgelig vært nevnt om den egentlig hette "Fit" i en seriøs avis, det vet du godt.

Du tror tydeligvis veldig godt om aviser og at alt som står der er korrekt. Er Stavanger Aftenblad en seriøs avis? I såfall er dette eksemplet helt korrekt og sant:

Luftgassfabrikken bruker verdens billigste råstoff, nemlig luft. Den 35 meter høye kuldeboksen destillerer ut vann og kullsyre fra oksygenet, slik at man står igjen med flytende hydrogen, nitrogen og argon.

 

- Destillasjonsprosessen er veldig enkel. Vi kjøler ned lufta så mye at den skiller seg i tre etasjer etter tyngde, hvor nitrogenet flyter øverst, fordi det er lettest, deretter kommer argon og på bunnen finner vi det tunge hydrogenet. For å få 70 tonn gass trenges det 90 tonn luft, sier Randklev.

Denne Randklev som avisen siterer er kjemiker, og han hadde neppe klart å lire av seg at verdens letteste grunnstoff hydrogen er så tungt at det havner på bunnen av et eller annet. Å klare å destillere ut både vann og kullsyre (CO2) fra oksygen er dessuten ganske godt gjort. Men det stod jo i en seriøs avis, så det må jo ha vært hundre prosent sant, ikke sant?

 

kilde for sprøyt fra media: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/sproyt...m#kjemiluftgass

Lenke til kommentar

Forresten, er Illustrert Vitenskap seriøse? Satelitter som går i baner i 7000-8000 meters høyde risikerer å kollidere både med diverse rutefly og diverse fjell i Himalaya:

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/sproyt....htm#kalklavsat

 

Jeg har lært meg til å være skeptisk til alt jeg leser, spesielt til det som står i avisene. Det kommer jeg til å fortsette med.

Lenke til kommentar

Den fra stavanger aftenblad ser jo ikke ut til å være med hensikt, eller? Sannsynligvis har journalisten gått i spinn av å notere om et fag han ikke kan. Intrikate kjemiske forklaringer kan man gå i surr av, men

"ville du selv kjørt rundt i en fitte?" misforstås ikke så lett. Hva med en deal? Du ringer Kampf og spør, det er strengt tatt du som har bevisene mot deg, om du stoler på aviser eller ikke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...