Gå til innhold

Hvordan må partisjonen til et nytt OS være?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag Windows XP på min C:

 

Har nå lyst å ha et OS på en av de andre partisjonene mine.

Grunnen er at jeg vil ha en partisjon med KUN Windows XP og spill. Føler at hverdagsmaskinen blir fylt opp og blir tregere og tregere for hver uke.

Derfor vil jeg ha en egen partisjon hvor kun XP, spill og de aller nødvendigste driverne er.

 

Spørsmålene er:

Nå jeg lager en partisjon for mitt sekundære XP for spill;

Må den være "active"?

Må den være "primary"?

Eller kan jeg innstallere et OS på en partisjon som er "Logical" og "active=no"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare lov å ha en partisjon som er active på en disk, det er den du booter fra. Og da tenker jeg på å boote den bootloaderen der du får velge hvilket OS du vil kjøre.

Nå har ikke jeg noen erfaring med å installere flere OS på samme PC, men er sikker på at du kan gjøre det på en logisk partisjon. Kan også være primær, begrensingen der ligger bare i at det kan være max 4 primærpartisjoner på en disk mens du kan ha så mange logiske som du vil.

Lenke til kommentar

Jeg har det slik:

C(12 GB): Windows, kun windows og ikke noe annet

D(99999999999999999999999999999999999999999999999999999 TB): Alt annet

 

Grunnen er at Det gjør at jeg kan formatere C: uten at dataene mine blir slettet i samme slengen, jeg har temp mappe, og alt på D: for at jeg skal slippe kopiering fra C: til D: når jeg f.eks. laster ned en fil i firefox, eller unzipper/unrarer noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...