Gå til innhold

Chieftech 300W - brann/eksplosjonsfare?


Anbefalte innlegg

I sommer har det flere ganger vært opptil 32c i min leilighet, og min gamle AMD har gått i et par måneder uten så mye som en restart. Kanskje ikke i seg selv så lurt..

Når jeg kom inn på stua idag var PC'n tilsynelatende død, og jeg tok ut kabler og åpnet sidedøra i kabinettet. Kunne se at HK fikk strøm, men ingen reaksjon fra av/påbryter.

Slo av PSU'en og dro ut kontakten, sjekket ledninger og vifter og lette etter svimerker på HK. Alt så fint ut, så jeg satt tilbake kontakten i PSU og slo på maskinen. BANG! En sky av hvitt stoff kommer fykende ut fra alle kanter. På dette tidspunktet sto jeg med huet godt nedi PC'n og fikk meg en skikkelig overraskelse. :confused: Stua fyltes av røyk med en skarp lukt som mintes om krutteim på skytebanen. Noen som har vært borti noe lignende?

PSUen fulgte med et Chieftech kabinett med merket

Avance Technologies Inc.

Model no:ATX-1125BTA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Var/er kabinettet kjøpt brukt?

Trodde Chieftec aldri leverte kabinett uten sine egne PSU'er... som forøvrig regnes som å være gode.. :hmm:

 

PS.

Vil vel tro at dette kan skyldes støv.. Kabinett/vifter/PSU må jevnlig blåses (ja blåses... ikke støvsuges) reint for støv..

Støv/skitt + elektrisitet = brannfare..

Lenke til kommentar
Var/er kabinettet kjøpt brukt?

Trodde Chieftec aldri leverte kabinett uten sine egne PSU'er... som forøvrig regnes som å være gode..  :hmm:

 

PS.

Vil vel tro at dette kan skyldes støv.. Kabinett/vifter/PSU må jevnlig blåses (ja blåses... ikke støvsuges) reint for støv..

Støv/skitt + elektrisitet = brannfare..

6681337[/snapback]

 

PSU kom fra et originalt chieftech kabinett kjøpt gjennom datakjeden for litt over to år siden. PC'n den eksploderte i hadde støvfilter og var forholdsvis ren inni.

edit: Skal skru opp og sjekke om det kan være at jeg har blåst kondensator, det høres logisk ut når det smeller.

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar

Det er mulgheter for at noe i din pc har kortsluttet og at kortslutnings sikringen i PSuen har slått inn. Når du da kobler i fra strømmen "resettes" denne. Da du startet opp pcen igjen (oppstart krever sine watt fra PSU) og det er noe som har kortsluttet så rekker ikke kortslutningsvernet å slå inn og hele PSUen blir overbelastet slik at de relativt store kondensatorene i denne rett og slett exploderer pga kortslutningen.

 

Det var nå en teori.

Lenke til kommentar
Det er mulgheter for at noe i din pc har kortsluttet og at kortslutnings sikringen i PSuen har slått inn. Når du da kobler i fra strømmen "resettes" denne. Da du startet opp pcen igjen (oppstart krever sine watt fra PSU) og det er noe som har kortsluttet så rekker ikke kortslutningsvernet å slå inn og hele PSUen blir overbelastet slik at de relativt store kondensatorene i denne rett og slett exploderer pga kortslutningen.

 

Det var nå en teori.

6683634[/snapback]

Teorien er fin den ;) egentlig noe slikt jeg tenkte på, men her sto alt i fyr & flammer uten MASSE støv som jeg har i flere av mine andre (perfekt fungerende) PSU'er. Kåken ble fylt av røyk :hm:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...