Gå til innhold

Kjøre programmer fra ekstern harddisk?


Anbefalte innlegg

På jobben skal det nå innføres noe de kaller ny konsernstandard på operativsystemet og desktop (Common Operating Environment, eller COE). Slik jeg har forstått det blir det svært vanskelig å legge inn noe som helst av egen programvare, noe jeg finner dumt. F.eks. Coperniq Desktopsearch, Mozilla/opera nettlesere, Capture-programvare etc... Mye man har lagt seg til ila mange år! Alt forsvinner :-(

 

Men - lar det seg gjøre å installere/kjøre slike programmer fra en ekstern harddisk via USB?

 

Noen kloke innspill, slik at arbeidsdagens rutiner kan opprettholdes....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Tja, det går vel ann. Men hastigheten vil ikke være like god som når du kjører programmet på harddisken (ikke ekstern). Jeg spiller faktisk Red Alert 2: Eagle Red fra ekstern harddisk, og det er kun noen ganger at det lagger. Så, ja, det skal være mulig.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å kjøre programmer uten å installere dem. Det går greit så lenge programmene ikke har noen nøkler i registret som den trenger for å bli kjørt. Så lenge programmene ikke trenger det, er det bare tut og kjør. Har holdt på med endel programmer selv der man slipper å installere dem. På skolen min for vel 2 år siden tok jeg å installerte Ad-aware på min maskin, så kopierte jeg hele Ad-aware mappa over til skolekontoen min, og kunne kjøre Ad-aware fra hvor jeg ville, så det går nok greit ja.

Lenke til kommentar
Du kan installere programmer både på eksterne harddisker og usb pinner ...

6681327[/snapback]

Forutsatt at du har lov til å kjøre installasjon av programmer! Mulig du ikke fikk med deg forutsetningen for denne diskusjonen, hva man kan gjøre i et corporate miljø med begrensede rettigheter.

Lenke til kommentar
Du kan installere programmer både på eksterne harddisker og usb pinner ...

6681327[/snapback]

Forutsatt at du har lov til å kjøre installasjon av programmer! Mulig du ikke fikk med deg forutsetningen for denne diskusjonen, hva man kan gjøre i et corporate miljø med begrensede rettigheter.

6682128[/snapback]

 

Tro heller du bør lese hans innlegg på nytt, for her mikser du;

 

han skriver at

1: han ikke får installere programmer på pcen han benytter på jobb lengre

2: om det er mulig å kjøre disse (allerede) installerte programmene fra en usb pinn eller ekstern hd

 

Jeg svarte ja, det kan være mulig. Jeg har svært begrensede rettigheter på maskinen/dataparken til universitetet og får ikke installert programmer, men jeg får(som trådstarter lurer på) kjørt programmer jeg allerede har installert på en usb pinn.

6684628[/snapback]

Spørsmålet til trådstarter var: "Men - lar det seg gjøre å installere/kjøre slike programmer fra en ekstern harddisk via USB?"

 

Når en bedrift innfører begrensninger på arbeidsstasjonene i det interne nettverket er det bl.a. for å beskytte seg mot virus/trojanere/malware, programmer uten lisens, forenkle intern brukerstøtte, redusere faren for ustabile systemer og softwarekonflikter. Normalt vil dette omfatte sperre for installering av programmer. Dermed vil trådstarter oikke kunne installer programmer fra en ekstern harddisk (eller CD). De fleste programmer vil plassere deler av programmet (DLL m.m.) i windowskatalogen og opprette/endre pekere til disse i registry. Disse programmene vil ikke kunne kjøres fullt ut fra en ekstern harddisk. Hva som ikke vil virke er avhengig av det enkelte program.

 

Bevisst brudd på bedriftens regler om bruk av bedriftens datamaskiner kan få konsekvenser for den ansatte.

Lenke til kommentar

Tror dette er en dårlig ide da hastigheten fra en USB disk er mye lavere enn hastigheten fra en intern harddisk. USB bruker også mye systemressurser, som igjen bidrar til å senke hastigheten. Firewire400 er en standard som bruker mindre systemressurser. Må du bruke ekstern disk vil jeg mye heller anbefale at du kobler den til med Firewire400. USB har en teoretisk max overføringshastighet på 480 mbps, mens Firewire 400 har en teoretisk max hastighet på 400mbps. For store filoverføringer er likevel Firewire bedre. Les innleggene på denne linken for å få en grundigere forklaring: http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-99236.html .

 

Tips til deg:

1: Foreslå tilpasninger utover COE slik at du fortsatt får utført dine arbeidsoppgaver på normal måte. Dersom ikke dete går, fortsett til pkt.2.

2: Driv ut konsernledelsen med kors og vievann. Dersom ikke dette går, eller du frykter dalende popularitet, gå til pkt. 3.

3: Bruk Firewire fremfor USB.

 

Uansett er det ikke sikkert at det går, da de aller fleste installasjonsprogrammer veldig gjerne har lyst å skvette litt i windows sine systemfiler eller windowsregistert. Går det ikke an å legge inn programvare på den interne harddisken regner jeg med at slik skvetting heller ikke blir tillatt.

Lenke til kommentar

Det er kanskje noe tvilsomt at du får installert noe programvare fra USB (eller noe annet medium). Det er større sjanse for at du kan kjøre de direkte fra USB-disken. I såfall kan du bare bruke applikasjoner som ikke krever installasjon. For installasjonsfri Firefox m.m. kan du ta en titt på http://portableapps.com/

 

 

Hastighet:

 

En USB-disk er som regel mer enn rask nok til å kjøre mindre programmer fra. Det vil selvsagt gå tregere enn med en intern, men hvis applikasjonen ikke er veldig stor skulle det ikke by på noe problem. Det er tross alt ikke mye data som skal leses inn hvis den ikke bruker disken til cache eller lignende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...