Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

passat fusker og kutter plutselig


apegryn

Anbefalte innlegg

Bil: vw Passat 87 mod, 1,8 bensin.

 

Noen dager siden begynte motoren å fuske en gang i blant.

 

I det siste når jeg har kjørt hender det at motoren kutter helt plutselig.

Bilen reagerer ikke på gasspådrag og dør ut med en gang jeg trør inn klutsjen. Etter litt om og men, kan bilen starte og fuske seg av gårde. Og nå og da går bilen stort sett normalt.

 

Trodde det var det eletriske som var problemet, men har nå byttet fordelerlokk, pluggene, pluggledningene, rotor og ledning fra coil til fordeler, og frendeles samme problem.

 

Dette skjer helt plutselig og uventet, noen som har forslag eller peil på hva problemet kan være?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

en liten update:

vasket luftfilter (konfilter)

skiftet bensinfilter

 

Motoren spiser litt kjøleveske, men ikke mer enn normalt på en gammel bil vil jeg tro. Det er en sprekk i ledningen mellom forgasseren og boksen som sender bensin i retur, men ser ingen lekkasje og kan ikke forstå at den kan suge noe luft.

 

Har forresten notert meg at dette kun hender når motoren er i vanlig driftstemp.

Hadde vært flott om noen med god greie på eldre biler kunne gitt meg noen hint om hva som kan være galt, for jeg begynner slippe opp for ideer :hmm:

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Om min toppakning er gåen eller om det lekker andre plasser er jeg usikker på. Men uansett om toppakningen skulle være defekt kan vel ikke motoren fungere helt topp, for deretter å plutselig dø ut, for så å starte og gå igjen? Det virker veldig tilfeldig når det skjer og ikke...

 

edit: kan nevne at jeg ikke har lagt merke til at bilen har spist mer kjølevæske enn den vanligvis har gjort i det siste, har hatt bilen i 14000 km, fylt på vann 2 ganger.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Om min toppakning er gåen eller om det lekker andre plasser er jeg usikker på. Men uansett om toppakningen skulle være defekt kan vel ikke motoren fungere helt topp, for deretter å plutselig dø ut, for så å starte og gå igjen? Det virker veldig tilfeldig når det skjer og ikke...

 

edit: kan nevne at jeg ikke har lagt merke til at bilen har spist mer kjølevæske enn den vanligvis har gjort i det siste, har hatt bilen i 14000 km, fylt på vann 2 ganger.

6762188[/snapback]

Du kan jo og ha en vannpumpe som er slitt...Se nederst på vannpumpen når motoren går om du kan se om det henger en dråpe på den.

Du skal ikke trenge å fylle på vann iløpet av den kjørelengden. På min GolfII -85 så har jeg ikke fylt på vann i løpet av de siste 45000km.

Lenke til kommentar
men om jeg evt. har defekt toppakning; spiller det noe rolle på problemet mitt?

Kan litt kjølevann helt plutselig slå ut motoren? Er i første omgang interessert i å få bilen i kjørbar stand :)

6763366[/snapback]

Det er fult mulig. Muligheten er tilstede for at kjølevann slipper inn til sylindrene/oljen, lekasje mellom sylindrene osvosv. En bilmotor består jo som kjent av forskjellige metaller som "lever" med temperatorforskjeller, så i noen tilfeller kan pakninger holde fint tett når motoren er kald, for så å begynne å lekke når den blir varm, eller motsatt.

Jeg skal ikke påstå at det er toppakningen din som er problemet da det kan være så mye annet som kan forårsake motorfusk. Det blir faktisk byttet endel toppakninger rundtom i håp om at det kan være feilen når feilen ofte ligger en annen plass :)

Lenke til kommentar

men er det noen som har litt greie på slike eldre biler generelt som kan gi meg en liste over hva som faktisk kan forårsake fuskingen og de plutselige motorstansene? Jeg begynner gå tom for ideer, og det er ikke lett å feilsøke når jeg ikke vet hvor jeg skal lete i det hele tatt.

 

så langt har jeg sjekket eller byttet luftfilteret, bensinfilteret, pluggene, hettene, ledningene til fordeler, fordelerlokket, rotor, ledning til coil, fylt helt opp bensin med kondensfjerner. Sjekket tanken og sugeslangen for urenheter

 

Ting jeg ikke har sjekket ennå, men som kanskje kan spille en rolle er bensinpumpen, falskluft, toppakning(??), forgasser (flottør/nål?)

 

Noen andre ideer til hva som jeg burde sett over?

Lenke til kommentar

@dreyfuz og golfken:

Hadde dere elektrisk eller mekanisk pumpe?

 

Jeg kjøpte en elektrisk pumpe til passat, men når jeg åpnet bak med tanken var det ingen pumpe der som vist i haynes boka mi. VW opererer visst med to pumpesystem på passat (b32). Jeg har mekanisk.

 

Kan mekaniske pumper tulle på samme måte som elektriske?

---

Tror at Sesteen og Beinet1 har rett i at toppakningen min er gåen. Det kan stemme godt med hvordan jeg har kjørt bilen min. Hva tar verksted for å skifte pakning (og reg.reim med det samme)?

Lenke til kommentar

pumpa kan du teste dersom du kobler fra slangen til filteret og ser om der kommer tilstrekkelig med bensin. Er usikker på om den kan vere årsaken. Da ville vel bilen vere vanskelig å starte rett etter at den stoppa? P.S Er usikker på om korleis bilen din oppfører seg. starter den rett etter stopp eller må du kinne ei stund?

 

Har hatt samme problem med ein Mazda ein gong. Da var det brudd på ei ledning fra fordeler til koilen. Stoppa akkurat som det passa seg sjølv.

Så test motstanden i div ledninger medan du vrir og vender på dei.

Bruddet i ledninga på mazdaen viste ikkje utanpå ledninga.

 

Korleis er det med tomgangsdyse på din bil. Er den elektrisk styrt og er det evt. kun på tomgang eller også i fart den stopper?

 

P.S Har også hatt ein passat med stopp problemer sjølv, men da var det kun i fuktig vær. Fant ikkje utav problemet.

Lenke til kommentar

Når den først bestemmer seg for å dø ut, er den vanskelig å starte. Men den kommer alltid til slutt. Kinner i noen sek, så starter den kanskje og dør ut igjen med en gang. Hjelper litt om jeg holder gassen helt inn, da kan motoren gå opp mot 5-6000 o/m slik at jeg kan slure bilen igang igjen. Og så kjører jeg 'veldig forsiktig videre til den stopper igjen (om den gjør det). Men ja, den kan være vanskelig å få start på.

 

Har ikke kjørt så mye at jeg er sikker, men tror at motoren bare tuller når jeg er i fart og motoren er varm. Dette har aldri skjedd på f.eks. tomgang (foruten 'rett etter at problemet har oppstått), eller når motoren er kald.

 

Ledningene mellom plugg-fordeler-coil har jeg byttet, uten bedre resultat.

Lenke til kommentar

Du sier det er lett å teste bensinpumpa, forklar...

pumpa kan du teste dersom du kobler fra slangen til filteret og ser om der kommer tilstrekkelig med bensin.

6779869[/snapback]

Dersom jeg kobler fra slangen til filteret får jo ikke motoren bensin og pumpen slutter dermed :dontgetit:

Dessuten skjer dette problemet bare nå og da. Si at jeg går ut nå og starter bilen vil det ikke være noe problemer. Kan fint rev'e den til 6000 uten sutring eller noe slikt. Da får den vel tilstrekkelig bensin.

 

Gjerne forklar :) forstår ikke hvordan jeg kan teste om pumpen er feilkilden.

Lenke til kommentar

om du kobler av slangen etter pumpen og kinner kommer der bensin i store mengder om pumpa virker. Pass på å stikk slangen ined i ei flaske eller liknende. Så du ikkje spruter bensin i motorromet.

 

Dersom den kun virker delsvis vil forgasseren fylle seg opp og du har litt å kjøre på. Men så snart den ikkje pumper skikkeleg så vil du bruke opp den bensinen og motoren vil starte å fjuske evt. stoppe.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...