Jump to content
Sign in to follow this  
bopheim

Opel corsa 1,4 smalt i motoren, vil ikke starte

Recommended Posts

Heisan. Jeg har null peiling på bil, og dette er bilen til dama mi. I dag tidlig hadde hun bare kjørt et par kilometer, så smalt det i motoren, og motoren døde. Det er ikke lenge siden jeg byttet olje, men ikke filter. Hva er som regel årsaken når det er et høyt smell, og motoren dør? Er det at motoren har skjært seg? Oljelampen har ikke lyst i forkant.

Share this post


Link to post

Bilen er en 93 modell, og service er jeg litt usikker på. Det er iallefall en stund siden. I vinter byttet vi plugghetter og slikt, siden bilen haddde fusket litt, og i forrige uke brukte jeg 2400 på nytt eksosanlegg. Men som sagt, noen service er sikkert en stund siden.

Edited by bopheim

Share this post


Link to post

Det virker jo ganske sannsynlig. Sitter motoren fast (går den på starteren)? Opel har jo hatt problemer med registerreimer. Med mindre du eller noen du kjenner kan ta jobben med å bytte motor er nok ikke den bilen så mye å ha lenger.

Share this post


Link to post

Vel, etter litt søking frem og tilbake, står jeg like uklok tilbake. Noen steder står det at dersom registerreim ryker, så slår ventilene i stemplene. Men jeg leste at dersom man har en vanlig 8 ventilers motor, så skal det ikke skje noe. Men jeg har ikke fått sett på bilen enda, da jeg fortsatt er på jobb (skjedde i dag tidlig). Så vi får se om jeg blir noe klokere i kveld. Jeg er vel rimelig sikker på at det er registerreima, siden bilen har gått i overkant av 100K uten at den er byttet.

Share this post


Link to post
Stemplene kan slå i ventilene uansett hvor mange du har. Noen motorer er slik konstruert at det ikke kan skje, og på andre unngår du det hvis du har flaks.

6680060[/snapback]

 

Okei, da får jeg bare holde tomlene krysset. Takk for info.

Share this post


Link to post

Ofte, når remmen ryker på lavt turtall, er det bare å bytte den, time registeret og ev. fordeler riktig og kjøre videre. Dersom det smalt, er det nok bare å bestille ny motor.

 

Moral: Bytt rem i tide. På en slik Opel koster det ikke så mye å få dette gjort på et verksted, og gjør du det selv koster remmen sånn rundt 200 et sted.

 

Moral 2: Når du bytter bil, pass på at du får en med registerkjede i stedet for rem. Da er du spart for problemer (mye lengre....)

Share this post


Link to post

Smalt, er du heldig var det en grevling du kjørte på. Men det er nok registerreima som gikk. Og da er det ny motor på deg = mange tusen kroner = ny bil.

 

Ja, ja opels kvalitet på nittitallet må stinke. Søsterns astra gikk det høl i selve motorblokka på i går. Toppakninger m skiftes oftere enn oljefiltrene :p

Share this post


Link to post

Det store problemet er vel den ujevne kvaliteten. En lærerinne jeg hadde på ungdomsskolen har en ´95 Opel Astra 1,6 som hun kjøpte i 1999. Den eneste feilen hun har hatt er at lysreléet hang seg opp en gang. Bilen er god å kjøre og går bra, men den har litt høy ladespenning, så det går endel lyspærer. Den har lite rust også. Men andre Opeler fra samme tid er det ikke annet enn problemer med.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...