Gå til innhold

Er QXL useriøse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig noen tar overpris på QXL, men på noen produkter så kan utropsprisen være langt lavere enn det produktet til slutt går for.

 

For eksempel så solgte jeg et objektiv på QXL en gang, en 100-400 fra Cosina eller noe sånt. Vet det er et ganske dårlig objektiv, og la derfor med fullt produktnavn så folk kunne søke etter det på nettet (linker er ikke lov å legge ut). Utropsprisen min var 200 kroner eller noe sånt, og tenkte at jeg kanskje kunne få det opp i 500 kroner hvis jeg var heldig. Kvalitetsmessig var det nok verdt maks 1000 kroner. Fikk 1800 kroner for det, for folk bydde som gale, tydeligvis uten å sjekke litt rundt på nettet, hvor det var nok av tester og reviews som ga objektivet ganske dårlige karakterer. Skal jeg da takke nei? Er jeg umoralsk hvis jeg lar den som bydde 1800 kroner faktisk betale det han er villig til å betale for objektivet? (jeg mener å huske at jeg lot han slippe å betale frakten).

 

Samme har skjedd med noen andre ting jeg har solgt også, men ikke et så ekstremt tilfelle.

Lenke til kommentar
Men, hva kan svindlerne gjøre med et Konronummer + Navn og adresse? Måtte hvertfall hatt visa-kort nr + utløpsdato for å ta ut penegene?

6915943[/snapback]

Dette var nok bare første steg i svindelen. Mange av disse nigeria svindlerne går videre med at man først må overføre noe penger for å opprette en konto i landet for at de kan frigjøre beløpet etc etc etc. Det er utrolig mange versjoner, men poenget er at man ikke bør gir disse folka noe info eller svare, da er man på den trygge siden. Det er såpass åpenbart at iPod'en ikke er verd 800$ at jeg vil si at dersom det ikke skulle være nigeria svindlere, så ville jeg ikke oppgitt noe navn og adresse, hvem vet hva planer de har eller hvor de "raider"....

 

At folk driver opp prisene skyldes kun deres egen uvitenhet og særlig dersom det finnes nok info om produktet til å finne ut mer om det og det ikke har blitt oppgitt feil opplysninger vedrørende verdi etc. Nå er det ikke dette som er problemet med QXL, men all den åpenbare svindelen som QXL lar gå sin skeive gang.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nei jeg ga ham ingenting, etter som jeg ble mistenksom, så fikk jeg en Advarsel på e-post av qxl.Skulle selge en PS2, den ble kjøpt 2 ganger, å begge brukerene oppga samme informasjon. At de ville at jeg skulle sende pakken til sønnen som bodde i nigeria å jobbet på shell, å at de ikke kunne levere den selv pga at de var i argentina....

 

Ikke akuratt noe man tror på.

Lenke til kommentar

Jeg har over 2000 handler på qxl bak meg. Mye kan sies om eierene men selgerene er vanlige folk som ser nytte i tjenesten. Bruker også scandinavian aucion systems og ikke minst ebay. Om ting er dyrer på qxl enn andre steder er det jo liten vits i å legge inn bud. Av samtlige handler jeg har harr er det kun èn som jeg ikke var førnøyd med, og det var en som ikke hadde satt seg inn i reglene. Det er jo en fordel om man skal uttale seg. Gebyrene de krever er under markedspris når det gjelder annonsering samt at man treffer kjøpere som ser etter det man selger. Det er klart noen selger fake solbrikker og merkevarer, men det er oftest opplyst, og om ikke så sier prisen sitt.. Jeg er hverfall svært fornøyd...så lenge man tilpasser seg. Svindlere finnes det sikkert, men det finnes måter å spore dem på..samt endel regler som gjør det rimelig sikkert. Kjøpslover gjelder også på qxl om det er feil i gjenstandsbeskivelsen.

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke engang se innom QXL lengre. Mye brukt blir jo solgt til over nypris!

Ebay og DealExtreme er de plassene jeg handler mest gadgets for tiden.

 

DealExtreme hva er frakten der? Er det dyrt å sende for eks noe på 6-8 kg til Norge?

 

EDIT: Det står ''Free Shipping'' Gjelder det bare USA eller hele verden.

Endret av folkvord01
Lenke til kommentar

Jeg bruker det mye, og med godt hell. 260 salg og 30 kjøp nå. 211 positive tilbakemeldinger (100%). Mye enig med Psyklus sitt innlegg.

 

Selger for det meste datadeler og samlergjenstander. Selger også litt for venner og bekjente. Får som regel bedre betalt på QXL enn eBay, har vel noe med verdensøkonomien å gjøre ;)

 

Når det gjelder merkeklær, spillkonsoller, mobiler og noen av forbrukerelektronikk kategoriene så er det mye rusk, snusk og tøys. Vanskelig å selge, og kjøpe. Typiske tilfeller er:

 

- Folk som vil angre kjøp (og ikke kan norsk, derfor skjønte de ikke ordet "auksjon" eller "alle bud er bindende")

- Folk som legger ut på QXL, og samtidig har varen på FINN og i lokalavisa. Noe som gjør at budvinner ikke alltid får varen...

Endret av TechCF
Lenke til kommentar

QXL er no herk.. Solgte en del der før de begynte å ta penger, men så begynte de å ta gebyrer i hytt og pine. Ble til at jeg slutta å bruke det.. og sånn over ett år senere fikk jeg pengekrav fra dem om at de plutselig hadde funnet ut at jeg skyldte dem 50kr eller noe. Fikk flere purringer blabla.. men har bare ignorert alt sammen, og har heldigvis ikke hørt noe mer nå.

 

En annen ting som irriterte meg var at de flere ganger sensurerte kommentarer hvor man prøvde å advare kjøpere mot urealistisk høy pris eller varer som var dårligere enn det selger skulle ha det til.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...