Gå til innhold

Er QXL useriøse?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett eksempler på at selgere på qxl selger datakomponenter til betydelig høyere pris enn hva man kan kjøpe varen til på andre nettbutikker. Selger spekulerer rett og slett i at kjøper skal tro det er billig siden det er qxl. Når varen er solgt kan selger kjøpe den fra f.eks. Komplett, og ta differansen mellom kjøp- og salgspris selv.

6692781[/snapback]

 

Og når ble det forbudt og selge overprisede varer?

Så lenge selger ikke direkte lyver eller på annet vis gir feil opplysninger kan da ingen hindre f.eks meg og selge en P233-PC for 5000,-

6704741[/snapback]

 

Riktig det. Uetisk kanskje, men ikke ulovlig. Det er "buyer beware" som i alle andre ting.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder QXL og lureri, se opp for US Carvor og US Amps +++ på stereofronten. fiktive nettbutikker med fantasipriser, spesifikasjoner som gjør at en ikke vet om en skal le eller gråte, men om en stakkar uten peil biter på så sitter han med skjegget fullt av postkasser.

 

Kanskje en tråd med svindelopplegg og tvilsomme auksjoner hadde vært en liten idè?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Den samme erfaringen har jeg. Jeg fikk regning på over 200kr for en enkelt helt simpel annonse som jeg til og med prøvde å få slettet siden jeg fikk solgt varen via en annonse et annet sted. De vilel ha betalt for annonsen, salget, oppfølgingsannonser, forbedret plassering osv. Jeg nektet selvfølgelig å betale for tjenestene jeg ikke hadde bestillt og ble kastet ut. Inkassoen fikk jeg stoppet siden det var et omtvistet krav. Først når jeg leste nøyere gjennom reglene ble jeg klar over hvilken skitten forretningspraksis de har.

 

Skremmende at en "manager" fra hw.no kommer med slike lettvinte beskyldninger. Disse tjeneste du har kjøpt av qxl.no kommer ikke av seg selv. Dersom du kjøper en annone i Aftenposten må du så klart betale for den selv om varen ble solgt f.eks privat.

6726494[/snapback]

Han må da få lov til å ha meninger da ;) Dessuten tror jeg ikke akkurat at han lyver her. Har hørt om alt for mange del saker hvor folk har regning for ting de enten aldri har solgt eller tjenester de aldri har bestilt. QXL er og blir svært tvilsomme.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Fattern er en stor selger/kjøper der... Over 2000 + karakterer... Siste gjenstand han solgte var istad en beach buggy til ca 30000.. Det er flest seriøse folk på qxl.. men pass deg og les kommentarer til de du kjøper ting av før du byr på noe.. Vær alltid på vakt=)

 

Edit: QXL er litt sleipe.. det koster og legge inn gjenstander der, og hvis du for solgt det, skal dem ha en viss prosent sum av kjøpesummen.. Så de tjener ikke dårlig folka bak qxl..

6676093[/snapback]

Karakterene på QXL betyr i utgangspunktet svært lite, en selger med kun toppkarakterer bør vekke mistanke, særlig dersom han har solgt utrolig mye. Jeg har ingen tro på at man kan "gjera alle til lags" :) Er det en selger som selger ekstremt mye, så bør man selvfølgelig også undersøke det, ingen vanlig privatpersoner selger flere tusen brukte gjenstander, noe annet er sef dersom man driver butikk og bruker QXL som en ekstra salgskanal(noe mange gjør).

 

QXL ble også drevet på en helt annen måte i begynnelsen, tror nok det har vært noe eierskifte eller liknende inne i bildet der, QXL står frem helt anderledes i dag enn da de startet, synes jeg. At sider som QXL med provisjon av salg lett blir en slags "mafiavirksomhet" bør ikke komme som en overraskelse. De får en andel av salget og lukker øynene så lenge de tjener penger og du betaler regningene, at myndighetene ikke har stoppet dette er egentlig litt rart. Det er en helt ideel plass å bli kvitt tjuvegods, så lenge ingen bryr seg. Jeg er enig med Simen1 angående finn.no og eiendomsmarkedet, men årsaken til at jeg tror finn.no er mer seriøse er enkelt og greit at de har fastpris på annonsene og har liten interesse i hvorvidt gjenstandene blir solgt eller ikke og til hvilken pris. I så måte er selvfølgelig de beste bruktmarkedene gratis, så lenge noen følger med på hva som blir lagt ut. Dvs QXL kunne nok bedret imaget sitt betydelig ved å gå over til fastpris og fjerne karaktersystemet, tror karakterene villeder mer enn de veileder.

Lenke til kommentar
Riktig det. Uetisk kanskje, men ikke ulovlig. Det er "buyer beware" som i alle andre ting.

 

-Stigma

 

Det er nettop det som er poenget. Hvis du leser rettningslinjer for å legge inn kommentarer på en auksjon forstår du at det ikke bare er selger som prøver å lure kjøper til å betale en pris høyere enn butikkpris som er uetisk, men at qxl 'hjelper' til:

 

"NB! Vi gjør oppmerksom på at det IKKE er tillatt å markedsføre andre nettsteder/firmaer eller andre selgeres auksjoner, oppfordre til bytting eller gjøre opp handelen utenom auksjonen, legge igjen e-postadresse (unntak: auksjoner i "Biler,MC & Båter"), komme med usaklige kommentarer for å stille selger i dårlig lys, eller opplyse om produktpriser fra andre handelssteder. Brudd på dette vil føre til umiddelbar utestengelse uten varsel fra QXL."

 

Legg merke til det jeg har streket under.

Lenke til kommentar
Det er nettop det som er poenget. Hvis du leser rettningslinjer for å legge inn kommentarer på en auksjon forstår du at det ikke bare er selger som prøver å lure kjøper til å betale en pris høyere enn butikkpris som er uetisk, men at qxl 'hjelper' til:

 

"NB! Vi gjør oppmerksom på at det IKKE er tillatt å markedsføre andre nettsteder/firmaer eller andre selgeres auksjoner, oppfordre til bytting eller gjøre opp handelen utenom auksjonen, legge igjen e-postadresse (unntak: auksjoner i "Biler,MC & Båter"), komme med usaklige kommentarer for å stille selger i dårlig lys, eller opplyse om produktpriser fra andre handelssteder. Brudd på dette vil føre til umiddelbar utestengelse uten varsel fra QXL."

I utgangspunktet helt horribelt, dvs at QXL aktivt stopper folk fra å advare kjøpere mot å bli rundlurte og jeg tipper at det å tipse QXL heller ikke nytter.

 

Eks. var en DVD som jeg kjøpte for 99,50 kr på Platekompaniet, og som jeg trodde jeg skulle få ca. 30 kr for på QXL. Den ble solgt for 140 kr + porto

At kunder selv driver opp prisene er etter min mening OK, dvs så lenge man ikke oppererer med villedende nypriser, minstepriser eller liknende.

Lenke til kommentar
Bare synd at bruktmarked.no blir ødelagt av folk som ikke har noenting med salgsobjekter å gjøre. Ser ofte helt idiotiske bemerkninger og useriøse karakterer som ødelegger for mange. Dette bør det bli slutt på.

6727386[/snapback]

Jeg fikk en dårlig karakter av en bruker på bruktmarkedet. Dette var helt ubegrunnet, og jeg tok kontakt med hw. Karakteren ble slettet. =)

 

Ser at mange gir selgere svært dårlige karakterer når de ikke en gang har hatt kontakt med selgeren. De leggger inn "Karakter 1 - LOL du kan ikke selge den for det da!", når de heller skal bruke kommentarfeltet til annonsen for dette.

 

Skulle ønske bruktmarkedet slo hardt ned på disse tullingene som misbruker og ødelegger for selger. De burde få en advarsel, og gjentar de det så blir de bannlyst fra sidene.

Lenke til kommentar
En annen ting er netthandelen, en av eierne hadde blitt overhørt idet han høylydt proklamerte at han måtte inn og by på etpar av sine egne ting sjøl så han gikk i pluss.

 

Og når det gjelder QXL og lureri, se op for US Carvor og US Amps +++ på stereofronten. fiktive nettbutikker med fantasipriser, spesifikasjoner som gjør at en ikke vet om en skal le eller gråte, men om en stakkar uten peil biter på så sitter han med skjegget fullt av postkasser.

 

Kanskje en tråd med svindelopplegg og tvilsomme auksjoner hadde vært en liten idè?

6726670[/snapback]

 

 

Dette var litt overaksende det du sier her.

 

1. Det er kun en eier i netthandelen, du skriver her en av eierene, det betyr at du her sitter med litt feil informasjon.

 

2. Det er INGEN av våre ansatte som har lov til å by på varene. De kjøper internt i bedriften.

 

Her tror jeg nok du bare slenger ut noe som du tror. Hadde vært meget hyggelig av deg å vise deg våre systemer så du kan med egne øyne seg at det du faktisk skriver her ikke stemmer:)

 

Velkommen skal du være

 

Einar.

Lenke til kommentar

Ser at Gratis Satellit TV+Film på din PC også selges på QXL. Programvaren heter "Satellite TV for PC" og tilbys for kr. 99,-. Etter et raskt søk på internett finner jeg flg. kommentar på http://forums.ebay.com/db2/thread.jspa?thr...d=1154931163578 om programmet, sitat:

 

"I've got the software you are talking about and all I could say it is just a bunch of channels that arnt even worth watching, most of them don't work at all. I'm glad I got it for free. Aug-23-06 23:08 PDT 3 of 3"

 

Her er linken til 1400 frie kanaler: http://www.wwitv.com/ men jeg vet ikke om det er fra samme sted "Satellite TV for PC" henter web-TV fra.

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har erfaring fra både kjøp og salg på eBay i tillegg til Qxl. Min erfaring er: Kjøp på Ebay, selg på qxl! Da vinner du både settet og gamet. Jeg fant en side som var ganske bra på ebay anbefaler folk som lurer på eBay og ta en kikk der da de oppsumerer en del informasjon som er relevant for oss nordboere.

 

adressen er www.importalen.no

 

Snakkes. :dribble:

Lenke til kommentar
Dette var litt overaksende det du sier her.

 

1. Det er kun en eier i netthandelen, du skriver her en av eierene, det betyr at du her sitter med litt feil informasjon.

 

2. Det er INGEN av våre ansatte som har lov til å by på varene. De kjøper internt i bedriften.

 

Her tror jeg nok du bare slenger ut noe som du tror. Hadde vært meget hyggelig av deg å vise deg våre systemer så du kan med egne øyne seg at det du faktisk skriver her ikke stemmer:)

 

Velkommen skal du være

 

Einar.

6733393[/snapback]

 

Helt greit, har moderert innlegget mitt, rett skal være rett :)

Lenke til kommentar
Dette var litt overaksende det du sier her.

 

1. Det er kun en eier i netthandelen, du skriver her en av eierene, det betyr at du her sitter med litt feil informasjon.

 

2. Det er INGEN av våre ansatte som har lov til å by på varene. De kjøper internt i bedriften.

 

Her tror jeg nok du bare slenger ut noe som du tror. Hadde vært meget hyggelig av deg å vise deg våre systemer så du kan med egne øyne seg at det du faktisk skriver her ikke stemmer:)

 

Velkommen skal du være

 

Einar.

6733393[/snapback]

 

Helt greit, har moderert innlegget mitt, rett skal være rett :)

6789092[/snapback]

 

Takk for det. Men som jeg skrev, så er du også mer en hjertelig velkommen ned på et besøk:)

 

Ønsker du det så sender du mail til meg på einar (a) netthandelen.no

 

Einar

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...