Gå til innhold

Første forsøk på panorama


Anbefalte innlegg

Har akkurat skaffet meg PTGui, og har gjort et første forsøk på å lage et panorama, sydd sammen av 7 bilder. Syns resultatet ble ganske greit, men tar gjerne imot konstruktiv kritikk på hvordan det kan bli bedre.

 

Bildet er forøvrig tatt utenfor Demmevasshytta, og vi ser Rembesdalskåki, en brearm fra Hardangerjøkulen. I horisonten kan man også se Hårteigen.

 

post-106248-1155567390_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat skaffet meg PTGui, og har gjort et første forsøk på å lage et panorama, sydd sammen av 7 bilder. Syns resultatet ble ganske greit, men tar gjerne imot konstruktiv kritikk på hvordan det kan bli bedre.

 

Bildet er forøvrig tatt utenfor Demmevasshytta, og vi ser Rembesdalskåki, en brearm fra Hardangerjøkulen. I horisonten kan man også se Hårteigen.

 

post-106248-1155567390_thumb.jpg

6673080[/snapback]

Synes det så ganske greit ut jeg.

 

Men helhetlig synes jeg det ble litt matt. Litt få forskjellige farger, det gikk som oftest i det samme hele tiden.

 

Men ellers var det bra satt sammen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes du har gjort en bra jobb med å få til en sømløs overgang mellom bildene.

 

Desverre føler jeg at bildet i seg selv blir noe grått og kjedelig. Fargeløs som han over sier. Jeg savnet noen punkter å feste blikket på, da jeg bare vandret overalt uten mål og mening, men var kanskje poenget?

 

Vet panorama er vanskelig, da det blir veldig mye på "et" bilde, og ofte er det bare brukt fra en fjelltopp for å vise frem flere "kjedelige" topper. Mitt eneste råd egentlig, er å prøve å finne noe mer egent å ta bilde av.

 

Sier ikke at bildet er dårlig, bare ikke så interesant. Omtrent som mine solnedganger :hmm:

 

 

Men bra jobba :p

Lenke til kommentar
Synes du har gjort en bra jobb med å få til en sømløs overgang mellom bildene.

 

Desverre føler jeg at bildet i seg selv blir noe grått og kjedelig. Fargeløs som han over sier. Jeg savnet noen punkter å feste blikket på, da jeg bare vandret overalt uten mål og mening, men var kanskje poenget?

 

Vet panorama er vanskelig, da det blir veldig mye på "et" bilde, og ofte er det bare brukt fra en fjelltopp for å vise frem flere "kjedelige" topper. Mitt eneste råd egentlig, er å prøve å finne noe mer egent å ta bilde av.

 

Sier ikke at bildet er dårlig, bare ikke så interesant. Omtrent som mine solnedganger  :hmm:

 

 

Men bra jobba  :p

6676987[/snapback]

Var det jeg mente også. ;)

Lenke til kommentar

Bedre enn mitt første panorama.

Men tråden her ga meg litt aha oppleveleser, og er som følger:

 

Ofte er et panorama kun en utsikt uten et eget motiv. Naturen bør da være storslått...

 

Med mindre man kan legge inn et motiv et sted.

 

Det skal ihvertfall jeg forsøke å få til i mitt neste pano-bilde.

Endret av Moxica
Lenke til kommentar
Bedre enn mitt første panorama.

Men tråden her ga meg litt aha oppleveleser, og er som følger:

 

Ofte er et panorama kun en utsikt uten et eget motiv. Naturen bør da være storslått...

 

Med mindre man kan legge inn et motiv et sted.

 

Det skal ihvertfall jeg forsøke å få til i mitt neste pano-bilde.

6679027[/snapback]

Post det her på forumet når det har tatt det da.

 

Gleder oss! :thumbs:

Lenke til kommentar

Er forsåvidt helt enig i at det blir et litt kjedelig og fargeløst bilde fra en fotografs synspunkt. Men formålet med bildet var jo få med hele Rembesdalskåki, og en bre blir jo nødvendigvis ganske grå og kjedelig på avstand. Dette bilde fra samme turen er vel bedre i så måte:

 

post-106248-1155717538_thumb.jpg

 

Nok is til whiskyen her ja.

 

Nok is, men om jeg vil ha den i whiskyen er en annen sak. Breen er full av råtne lemenlik og annen skitt...

 

Vet panorama er vanskelig, da det blir veldig mye på "et" bilde, og ofte er det bare brukt fra en fjelltopp for å vise frem flere "kjedelige" topper. Mitt eneste råd egentlig, er å prøve å finne noe mer egent å ta bilde av.

 

Tja, for min del må jeg innrømme at det er de "kjedelige toppene" som er hovedinteressen, og fotograferingen er mest for å prøve å fange noen av de flotte opplevelsene jeg har på tur. Så det blir nok mange flere panoramaer, også de av "kjedelige topper" :)

 

Men må si jeg er ganske imponert over PTGui som verktøy, som klarte å gjøre bildet sømløst selv med alle detaljene på breen og bilder som i utgangspunktet var forskjellig eksponert. Eneste jeg måtte fikse mye på var himmelen oppe til venstre, da utgangsbildene hadde ganske forskjellige blåfarver på himmelen.

Lenke til kommentar
Er forsåvidt helt enig i at det blir et litt kjedelig og fargeløst bilde fra en fotografs synspunkt. Men formålet med bildet var jo få med hele Rembesdalskåki, og en bre blir jo nødvendigvis ganske grå og kjedelig på avstand. Dette bilde fra samme turen er vel bedre i så måte:

 

post-106248-1155717538_thumb.jpg

 

Ja, det likte jeg bedre. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...