Gå til innhold

Få to HDD-er til å bli en (to) partisjon(er)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sist jeg satt opp dynamiske disker så var det begrenset støtte for dette i 3.parts programvare grunnet lukket kildekode. Det er mulig dette har bedret seg de siste par årene, men jeg forklarer i hvertfall den metoden jeg kjenner til:

 

Når windows er innstallert på 3GB-partisjonen og du har ledig 3GB upartisjonert område på den ene disken og 6GB upartisjonert på den andre så skal velge run og taste inn diskmgmt.msc og kjør. Evt. bruke snarveiene i programmenyen om de er der (De er deaktivert som standard og kan slåes på via egenskaper for startmenyen). Der velger du en av diskene og setter den til dynamisk disk. Gjør det samme med den andre disken. Så setter du opp partisjonen via wizarden der. (Jeg får ikke sjekket fremgangsmåten på jobb-PCen her på grunn av begrenset tilgang til slike funksjoner så jeg får ta det fra husken) Når du setter opp partisjonen må du velge "avansert" eller noe sånt og sette opp "slå sammen partisjoner" eller "JBOD" hvis det står der. Hvis du ikke får til så sletter du bare partisjonen(e) og prøver på nytt.

 

Redigert: Litt nede på siden som festhk linker forklares det litt:

A spanned volume is created from free disk space that is linked together from multiple disks. You can extend a spanned volume onto a maximum of 32 disks. A spanned volume cannot be mirrored and is not fault-tolerant.
Lenke til kommentar

Du fikk altså satt diskene til dynamisk?

 

Jeg får ikke frem wizarden eller valgene for oppsett av JBOD her siden jeg bare har standard disker og ikke noen upartisjonert plass. Så jeg får bare prøve å ta det fra husken igjen. Når du høyreklikker "opprett ny partisjon" på det grå og ledige området (3GB) så skal du få opp noen valg om å lage Raid0, Raid1 eller JBOD. For å fullføre valget må man velge den andre ledige (grå) disken. Jeg husker ikke i detalj så du får bare prøve en runde til. I mellomtiden kan vi håpe at noen kan vise frem et skjermskudd av fremgangsmåten.

 

Redigert: Oi, her fant jeg fasiten til Microsoft :) og her finner du screenshots av fremgangsmåten. For ordens skyld: JBOD = Spanned disks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...