Gå til innhold

MediaCenter i nettverk?


Anbefalte innlegg

Går med litt planer om å lage meg en stuepc med MediaCenter, forholdsvis lite kabinett, så hadde et håp om at ikke ha så mye hardware i den, av hensyn til varme etc.

 

Har noen noen formenelse om det MediaCenter fungerer like greit over nettverk, dvs ha mine filmer, musikk og bilder liggende på en server oppe på kontoret, og bruke gigabit nettverk, el må det ligge fysisk på maskinen, etv om det hadde blitt vel mye lagg og jobbing på maskinen?

 

Grublende hilsen: :ermm:

 

Per Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... såpass at det merkes el? vanlig 100mbit el 1000mbit nett? Kunne vært kjekt å ha lyd og bildearkivet sentralt og sluppet dobbellagring av det man har mest av...

 

Kommer man inn som vanlig MediaCenter, el må man gå inn på nettverket i windowsdelen?

 

Og evt noen bedre muligheter enn det jeg har tenkt ut her, åpen for de fleste forslag.... :!:

 

Like undrende hilsen :hmm:

 

Per Anders

Lenke til kommentar

Vel, slik eg har det er det en sentral filserver her(linux, samba) som har alt av filmer, musikk, dokumenter osv. Denne står tilkoblet en HP ProCurve switch med 100Mb tilkobling.

 

Eg må si eg er litt usikker på MediaCenter her, for eg har ikke utforsket så mye. Men det eg gjør er å koble til musikk, film osv som egne nettverksdisker til maskinen(min datamaskin), og deretter må eg inn i biblioteket til MediaCenter(via selve MCE) og definere at musikk ligger her og der. For det første får eg da opp en beskjed om at MCE søker etter bla bla, og at dette mest sannsynlig kan ta litt tid. Og det gjorde det. Problemet mitt var at eg ikke fikk noen tilbakemelding overhode over at den jobbet, fremgang eller når den var ferdig. Noe som gjorde at eg satt noe undrende tilbakelendt og ventet på musikken.

 

Problem nr 2 er at for hver gang eg redigerer musikken(ID3 informasjon), legger til eller fjerner så må eg igjennom samme prosedyre igjen. Dvs, vente 10-15 minutt for at den skal søke igjennom alt. Og der er akilleshelen min, for da eg har 3 tunere i hus som alle sammen tar opp til samme sted(nettverksdisken) og for hvert opptak er eg nødt til å søke opp filmer på nytt. Og med 120-160Gb med tvopptak hvorav alt er i MPEG2 kvalitet så tar dette litt tid.

Lenke til kommentar
Hmm... men må du ikke gjennom den samme prosedyren hver gang du legger til selv om du har MCE og filene liggende på samme maskinen også da? el tar det veldig mye kortere tid da siden den ikke må innom nettverket?

6677521[/snapback]

 

Godt poeng. Det må du sikkert, og det tar sikkert langt mindre tid.

 

Eg skal ikke gjøre det om til en MCE vs andre tråd, men grunnen til at eg reagerer på det er at eg i lengre tid både før og etter bruk av MCE har brukt en linux basert løsning. Og her er ikke dette et problem da den hele tiden leser katalogene og oppdaterer informasjonen fortløpende.

Lenke til kommentar

Joa, ser jo det poenget, Tenkte på en pc nede i stuen så fruen (sjefen) kunne se/vise bilder etc raskt derifra, ikke den mest tekniske av seg. vurderer om jeg legger inn et par store hder i stuepcen, og heller bruker den som oppbevaring av bilder og lyd, og lar de andre maskinene lete på den når de i så fall trenger musikk/bilder etc.

Lenke til kommentar

Jeg har MCE i stuen og en vanlig PC på soverommet. Jeg henter ikke filmer der men det er kobling mellom dem. Mest for å kopiere ting over. Det går fort. Men jeg mappet før en mp3 mappe fra pcen på soverommet inn i musikk biblioteket til MCE. Det gikk VELDIG tregt.

 

Men da vil jeg spørre deg om du trenger en server eller lagringsplass? For jeg har jo to HDer i min MCE maskin. Og jeg tenker også at det hadde vært digg å fått de ut og hatt den så tynn og kjølig som mulig.

 

Da har jeg tenkt mer på NAS løsninger. En 100% dedikert Harddisk kabinett som har X antal disker i seg. Det er ikke noe windows system eller noe PC..bare en plain vanilla lagrings plass. De får du med gigbitt nettverk innebygget og vil dukke opp som nettverks disk i windows. Jeg innbiller meg at da vil hastighets problemet være borte.

 

Så hvis noen her har MCE system med en NAS lagrings enhet så hadde det vært kult å høre om erfaringer. Og noe trådstarter burde titte på.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Jeg har MCE i stuen og en vanlig PC på soverommet. Jeg henter ikke filmer der men det er kobling mellom dem. Mest for å kopiere ting over. Det går fort. Men jeg mappet før en mp3 mappe fra pcen på soverommet inn i musikk biblioteket til MCE. Det gikk VELDIG tregt.

 

Men da vil jeg spørre deg om du trenger en server eller lagringsplass? For jeg har jo to HDer i min MCE maskin. Og jeg tenker også at det hadde vært digg å fått de ut og hatt den så tynn og kjølig som mulig.

 

Da har jeg tenkt mer på NAS løsninger. En 100% dedikert Harddisk kabinett som har X antal disker i seg. Det er ikke noe windows system eller noe PC..bare en plain vanilla lagrings plass. De får du med gigbitt nettverk innebygget og vil dukke opp som nettverks disk i windows. Jeg innbiller meg at da vil hastighets problemet være borte.

 

Så hvis noen her har MCE system med en NAS lagrings enhet så hadde det vært kult å høre om erfaringer. Og noe trådstarter burde titte på.

 

AKIRA

6684996[/snapback]

 

Slik eg har satt det opp, som beskrevet over, er det i praksis lik det du mener,

bortsett fra gigabit kobling.

 

Mappene med musikk, film osv ble mappet opp som nettverksdisker lokalt, og MCE ble bedt om å bruke disse. Den tregheten som er med MCE er der ikke med andre programmer(som Winamp, MediaMonkey osv).

 

Eg mistenker det har noe med hvordan MCE indekserer og lagrer informasjonen i databasen.

Lenke til kommentar
Jeg har MCE i stuen og en vanlig PC på soverommet. Jeg henter ikke filmer der men det er kobling mellom dem. Mest for å kopiere ting over. Det går fort. Men jeg mappet før en mp3 mappe fra pcen på soverommet inn i musikk biblioteket til MCE. Det gikk VELDIG tregt.

 

Men da vil jeg spørre deg om du trenger en server eller lagringsplass? For jeg har jo to HDer i min MCE maskin. Og jeg tenker også at det hadde vært digg å fått de ut og hatt den så tynn og kjølig som mulig.

 

Da har jeg tenkt mer på NAS løsninger. En 100% dedikert Harddisk kabinett som har X antal disker i seg. Det er ikke noe windows system eller noe PC..bare en plain vanilla lagrings plass. De får du med gigbitt nettverk innebygget og vil dukke opp som nettverks disk i windows. Jeg innbiller meg at da vil hastighets problemet være borte.

 

Så hvis noen her har MCE system med en NAS lagrings enhet så hadde det vært kult å høre om erfaringer. Og noe trådstarter burde titte på.

 

AKIRA

6684996[/snapback]

 

Slik eg har satt det opp, som beskrevet over, er det i praksis lik det du mener,

bortsett fra gigabit kobling.

 

Mappene med musikk, film osv ble mappet opp som nettverksdisker lokalt, og MCE ble bedt om å bruke disse. Den tregheten som er med MCE er der ikke med andre programmer(som Winamp, MediaMonkey osv).

 

Eg mistenker det har noe med hvordan MCE indekserer og lagrer informasjonen i databasen.

6685165[/snapback]

 

Så NAS løste ikke problemet med andre ord.

 

Det var jo litt kjipt.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Tregheten er der først og fremst når databasen skal oppdateres, noe den heller ikke gjør automatisk.

 

Men den er heller ikke den kjappeste på selve visningen, men der igjen kan det være maskinen min, eller codecene som gjør det.

6685308[/snapback]

 

 

Hva hardware er det du har i maskinen da, og gjelder dette kunne ved visning av film, pga codecs, el ved bilder etc også?

 

Har ikke planer om å legge til de helt store tingene ofte, så databasen vil jo holde seg uforandret for det meste, dette kan vel også settes opp til å kjøre under natten med oppdateringer etc?

 

Og ville hastigheten bedret seg noe med gigabits nettverk?

Lenke til kommentar

Eg kjører et Abit KV7-V hovedkort med AMD Sempron 2600+ prosessor og 512MB minne.

 

Problemet mitt er at alt endrer seg veldig ofte. Eg har flere overvåkingskameraer som legger til bilder, mobilbilder som blir lagt til, musikk som blir lagret/rippet og tv-opptak som blir lagt til/fjernet.

 

Det er da veldig irriterende å velge tvopptak fra ei liste hvor 50% eller mer er utdatert og fjernet for lengst :p

 

Og grunnen til at eg reagerer er pga linux som eg også bruker, der er ikke dette noe problem, og hva funksjonalitet angår(valg av musikktype, sjanger, album, år og artist) er nett lik. Og da er den også kjapp.

Lenke til kommentar

Hehe, for meg som mangårig databruker og som liker det meste sånt hadde ikke ting vært noe problem, men det gjelder jo også fruen i huset.... og den er ikke mye teknisk av seg.... Så enklest mulig og raskest mulig for hennes del... og min siden jeg får peset når ting ikke fungerer...

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg Intel P4 2,6mHz og 1,5 gb RAM, slipper til i det nye huset i morgen, så skal se om det gjør seg å trekke nettverkskabel fra stua til kontoret, og i så fall blir det bibabitnett der, så får man sjå hva det evt blir til av maskin og annet da. Nasløsning med tanke på fruen, og at jeg tenkte å benytte endel av den hardware jeg allerde har, tror jeg vi kan se bort i fra. Blir vel heller å benytte 2x 300gb disker i stuepcen med mediacenter, el mounte de som nettverks stasjoner på serverdelen på kontoret siden det nok ikke ofte blir redigering av databasen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...