Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg?


Thue

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Samsung z500 i bergen for en måned siden. jeg reiste da rett på hytta etter kjøpet. PÅ hytta har vi ikke støm, så jeg fikk ikke brukt mobilen der.

Da jeg kom hjem for å lade mobilen virket det som batteriet var nesten flatt (15 t bat. kapasitet) etter at jeg hadde ladet den. Jeg ringte straks til butikken, der sa de at det ikke hadde noen hast med å komme ned. Etter none dager da jeg voknet for å ta på mobilen "klikket" det for mobilen. den ristet og lagde sumle lyder, ingen ting fungerte. Den eneste måten for å få det til å stoppe var å koble ut batteriet.

Jeg gikk staks til butikken, der tok de mobil for å sende den til verksted, og sa at de håpte på å få den tilbake før 7 dager var godt, vis ikke skulle jeg få en låne telefon. Etter 9 dager gikk jeg opp, da var mobilen akkurat kommet til verkstedet. Jeg tenkte jo at de måtte ha en låne mobil da. Men de hadde selvfølgelig ingen låne mobil :mad: !

 

Jeg har lest litt fra forbrukerådet, og memner at jeg kan få en ny mobil eller pengene tilbake!

 

Hva mener/tror dere??

 

på forhånd takk :)

Endret av Thue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en Samsung z500 i bergen for en måned siden. jeg reiste da rett på hytta etter kjøpet. PÅ hytta har vi ikke støm, så jeg fikk ikke brukt mobilen der.

Da jeg kom hjem for å lade mobilen virket det som batteriet var nesten flatt (15 t bat. kapasitet) etter at jeg hadde ladet den. Jeg ringte straks til butikken, der sa de at det ikke hadde noen hast med å komme ned. Etter none dager da jeg voknet for å ta på mobilen "klikket" det for mobilen. den ristet og lagde sumle lyder, ingen ting fungerte. Den eneste måten for å få det til å stoppe var å koble ut batteriet.

Jeg gikk staks til butikken, der tok de mobil for å sende den til verksted, og sa at de håpte på å få den tilbake før 7 dager var godt, vis ikke skulle jeg få en låne telefon. Etter 9 dager gikk jeg opp, da var mobilen akkurat kommet til verkstedet. Jeg tenkte jo at de måtte ha en låne mobil da. Men de hadde selvfølgelig ingen låne mobil :mad: !

 

Jeg har lest litt fra forbrukerådet, og memner at jeg kan få en ny mobil eller pengene tilbake!

 

Hva mener/tror dere??

 

på forhånd takk :)

6670977[/snapback]

 

Har opplevd akkurat det samme, at en mobil jeg hadde måtte på verksted, og jeg måtte ha en lånemobil.

 

Men de sa de ikke hadde noen lånetlf inne for øyeblikket, så det kunne de ikke hjelpe meg. Det var bare sånn det var, og jeg kunne vel ikke forvente meg at de skulle pakke ut en ny tlf slik at jeg skulle ha en lånetlf?

 

Så da sto jeg der, og diskuterte med to stykker som ikke ville gi seg. Jeg hadde ringt forbrukerrådet på forhånd og fått høre at hvis tlf var lengre på verksted enn et visst antall dager så skulle jeg ha krav på lånetlf. Det eneste svaret jeg fikk var bare at "det var ikke noe de kunne hjelpe meg med", og det var tydelig at de ikke brydde seg så veldig mye om det heller.

 

Ring forbrukerrådet og forhør deg litt. Det lønner seg alltid. Har opplevde flere selgere som er verdens hyggeligste når man kjøper en ting, men hvis man kommer tilbake etter en uke og klager på at det man kjøpte har slutta å virke, så er de utrolig lite hjelpsomme, den hyggelige tonen er helt forsvunnet, og de ønsker deg bare ut av butikken. Det er utrolig frustrerende, men vi har våre rettigheter, og det burde selger respektere.

Lenke til kommentar

1. Du har ikke krav på å heve kjøpet.

2. Du har ikke krav på ny telefon.

3. Du har krav på å få telefonen reparert - sett at skaden er oppstått som et resultat av normal bruk eller produksjonsfeil.

4. Du har krav på en lånetelefon etter 7 dager. De fleste butikker gir lånetelefon med en gang.

5. Du kan ikke kreve mer av lånetelefonen enn at den tilfredsstiller basisfunksjonene - disse er definert til "tale og SMS". Du får dermed ikke en lik telefon.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
1. Du har ikke krav på å heve kjøpet.

2. Du har ikke krav på ny telefon.

3. Du har krav på å få telefonen reparert - sett at skaden er oppstått som et resultat av normal bruk eller produksjonsfeil.

4. Du har krav på en lånetelefon etter 7 dager. De fleste butikker gir lånetelefon med en gang.

5. Du kan ikke kreve mer av lånetelefonen enn at den tilfredsstiller basisfunksjonene - disse er definert til "tale og SMS". Du får dermed ikke en lik telefon.

 

-snubbel

6671182[/snapback]

 

 

Har sjekket litt på nettet, og flere sier at du kan velge ny tlf eller reparasjon.

 

http://www.ung.no/art/?id=938

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1036506451.98

 

:ermm:

Lenke til kommentar

 

Har sjekket litt på nettet, og flere sier at du kan velge ny tlf eller reparasjon.

 

http://www.ung.no/art/?id=938

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1036506451.98

 

:ermm:

6671818[/snapback]

 

Det kan du også.... Med mindre dette er en vesentlig ulempe for selgeren. Jeg tror nok at selgeren vil påberope seg dette i ditt tilfelle.

 

Selgeren har faktisk også et par rettigheter. For det første har han 7 dager på seg til å avgøre om det er en produksjonsfeil eller en brukerfeil. Er det første tilfelle har du krav på lånetelefon etter 7 dager. Er det en selvforskylt feil kan du nok ikke kreve at selgeren holder telefon for deg!

 

Nå er det normalt at du vil få en lånetelefon når du leverer telefonen på service utlevert med mindre det er helt klart at det er en brukerfeil.

 

Har det gått over denne tiden henviser du til forbrukerkjøpsloven som gir deg rett på lånetelefon.

 

Et godt råd på tampen... IKKE gå i butikken med den instillingen at du må krangle deg til å få hjelp. Det ender som regel bare med at det blir krangling. Gå inn med et smil og si at nå er det kanskje på tide at du får låne en telefon. Går det så langt at det blir en ufin tone fra selgeren sier du på en høffelig måte: "Jeg tror kanskje vi har kommet litt på feil spor her. Kanskje vi kan begynne på nytt og så kan jeg få snakke med en annen selger?"

 

Mobilselgere er ogs bare mennesker... Den samme psykologien gjelder ovenfor oss som ovenfor alle andre ;)

Lenke til kommentar

 

Har sjekket litt på nettet, og flere sier at du kan velge ny tlf eller reparasjon.

 

http://www.ung.no/art/?id=938

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1036506451.98

 

:ermm:

6671818[/snapback]

 

Det kan du også.... Med mindre dette er en vesentlig ulempe for selgeren. Jeg tror nok at selgeren vil påberope seg dette i ditt tilfelle.

 

Selgeren har faktisk også et par rettigheter. For det første har han 7 dager på seg til å avgøre om det er en produksjonsfeil eller en brukerfeil. Er det første tilfelle har du krav på lånetelefon etter 7 dager. Er det en selvforskylt feil kan du nok ikke kreve at selgeren holder telefon for deg!

 

Nå er det normalt at du vil få en lånetelefon når du leverer telefonen på service utlevert med mindre det er helt klart at det er en brukerfeil.

 

Har det gått over denne tiden henviser du til forbrukerkjøpsloven som gir deg rett på lånetelefon.

 

Et godt råd på tampen... IKKE gå i butikken med den instillingen at du må krangle deg til å få hjelp. Det ender som regel bare med at det blir krangling. Gå inn med et smil og si at nå er det kanskje på tide at du får låne en telefon. Går det så langt at det blir en ufin tone fra selgeren sier du på en høffelig måte: "Jeg tror kanskje vi har kommet litt på feil spor her. Kanskje vi kan begynne på nytt og så kan jeg få snakke med en annen selger?"

 

Mobilselgere er ogs bare mennesker... Den samme psykologien gjelder ovenfor oss som ovenfor alle andre ;)

6672013[/snapback]

 

Vil bare si at jeg er helt enig med deg når det gjelder tonen man har under en diskusjon. Liker å gå frem på hyggelig måte, og det viser seg at det som regel er det beste. Men dessverre finnes det noen som ikke kan reglene like godt, og som ikke vil gi seg uansett hvor hyggelig man er til å begynne med.

 

Hva gjør man da?

 

:hmm:

Lenke til kommentar

 

Vil bare si at jeg er helt enig med deg når det gjelder tonen man har under en diskusjon. Liker å gå frem på hyggelig måte, og det viser seg at det som regel er det beste. Men dessverre finnes det noen som ikke kan reglene like godt, og som ikke vil gi seg uansett hvor hyggelig man er til å begynne med.

 

Hva gjør man da?

 

:hmm:

6672027[/snapback]

 

Det er alltis noen andre som jobber i samme butikk du kan snakke med. Eventuellt så kan du henvende deg direkte til hovedkontoret til forhandleren hvis du ikke får gjennomslag for dine synspunkter.

Lenke til kommentar

takk for mange fine svar :)

 

 

Da har jeg snakket med forbrukerådet, der sa de at jeg kunne sette en frist, la meg si 4 dager. Hvis ikke mobilen var ferdig da kunne jeg få en ny eller pengene tilbake!

 

 

Men en ting jeg klemte å spørre forbrukerådet var:

Det er jo ikke mitt problem om de ikke har utlåns telefon, jeg har jo rett på det! det er jo ekstra viktig med en telefon nå når skolen begynner.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
takk for mange fine svar :)

 

 

Da har jeg snakket med forbrukerådet, der sa de at jeg kunne sette en frist, la meg si 4 dager. Hvis ikke mobilen var ferdig da kunne jeg få en ny eller pengene tilbake!

 

 

Men en ting jeg klemte å spørre forbrukerådet var:

Det er jo ikke mitt problem om de ikke har utlåns telefon, jeg har jo rett på det! det er jo ekstra viktig med en telefon nå når skolen begynner.

 

Hva mener dere?

6677759[/snapback]

 

den er komisk. Du vil neppe få gehør for ny telefon eller heving (forutsetter at det er første service)

Slik jeg teller det så vil du med 4 dager få en servicetid på 13 dager noe som er under hva forbrukerrådet selv mener er riktig tid og uansett ikke urimelig tid.

Nå skal jeg vedgå at når servicetiden estimeres til en mnd rundt der, så er det flere her på forumet som snakker om vesentlig tid.

 

Tror nok du må vente litt mer. Men si meg; hvorfor ringer du ikke verkstedet eller samsung norge?

Lenke til kommentar

OK, blandet med datoene her. Han fra forbrukerådet sa at etter 3 uker fra jeg leverte telefonen kunne jeg kreve ny telefon eller penga tilbake.

 

Men har ikke jeg krav på låne telefon? det er jo ikke mitt problem at de ikke har noen flere lånetefoner!

 

kan ikke jeg få avslag på mobilen da?

Lenke til kommentar
OK, blandet med datoene her. Han fra forbrukerådet sa at etter 3 uker fra jeg leverte telefonen kunne jeg kreve ny telefon eller penga tilbake.

 

Men har ikke jeg krav på låne telefon? det er jo ikke mitt problem at de ikke har noen flere lånetefoner!

 

kan ikke jeg få avslag på mobilen da?

6681511[/snapback]

 

du har krav på det om det er rimelig sett i forhold til ditt behov. Om dette er en butikk som selger en del slik så får de finne en løsning. Det finnes mulighet for å være grei med dem, men strengt tatt skal det ikke være ditt problem.

 

Du kan ha krav på prisavslag om manglene ikke er uvesentlige, men det går de vel neppe med på.

 

Hva kan det hjelpe å ringe verkstedet eller Samsung Norge da? seff så kan jeg jo få vite hvordan det går med mobilen min, men de har sikkert ikke begynt på den ennå, siden det står " PÅ vei til Verksted" På serviceinfo.nu

6681584[/snapback]

 

jeg bruker å ringe nokia cc om telefonene deres holdes lenge på verksted. Som regel ringer jeg verkstedet for informasjon om saken og status.

Er ikke ting slik som de burde, eller det forventes å ta veldig lang tid så ringer jeg forhandler for en løsning på problemet før vi får det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...