Gå til innhold

MS åpner for "homebrew" via xbox live


arnegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det her blir vel en helt seperat del på Marketplace etter det jeg forstår så det blir nødvendigvis ikke så fryktelig rotete. I tillegg sorterer MS ut det som er skrot. Hvis det ikke hadde vært noen kontroll med det så hadde vi nok fort fått fyllt opp boksen med virus, spyware og diverse snacks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Og vi som klagde på at Sony kopierte, ikke misforstå meg de kopierte idéer. Uansett dette er litt feigt av MS, fordi hombrew ble først brukt på konsoll på PSP. Derfor har Sony nærmest enerett til dette.
Hadde Sony egentlig noen offesiell støtte for homebrews på PSP? Det er vel i hovedsak mulig på 1.5 pga. en glipp, og de senere utgavene av PSP sin firmware støtter vel ikke homebrews?
Lenke til kommentar
Og vi som klagde på at Sony kopierte, ikke misforstå meg de kopierte idéer. Uansett dette er litt feigt av MS, fordi hombrew ble først brukt på konsoll på PSP. Derfor har Sony nærmest enerett til dette. Men siden Sony kopierte både Wii-moten og Live-funksjonen til MS, så fortjener de dette.

En ting til, blir det ikke vanskelig for MS å holde styr på alle disse programene?

6670902[/snapback]

 

Feigt? Forklar den påstanden, takk. Jeg vet at folk lagde spill til GBA, som kom lenge før PSP, vet ikke om folk lagde Homebrew greier til konsoller før det, men i følge dine kalkulasjoner er da Sony feig.

Måtte man ikke betale 800 i året for å få lastet opp eller lastet ned spillene?

Lenke til kommentar
XBOX har da hatt Homebrew i mange år...  :tease:

6672001[/snapback]

 

Ikke uten modding vel... (Skjønte at du kødda btw.)

 

Se her, ironi!

14. august - PC, X360

Lag dine egne Xbox 360-spill

Microsoft vil demokratisere spillutvikling for Xbox 360, ved hjelp av en gratisutgave av XNA for Windows XP.

Les mer »

 

14. august - PC, X360

Bizarre angriper gratisspill

Bizarre Creations har sett seg lei av hobbyutviklere som lager gratisutgaver av Geometry Wars.

Les mer »

Lenke til kommentar

Homebrew har da foregått i flere tiår på konsoller (Atari 2600, GBA og Dreamcast for å nevne noen få), både med og uten modding. Det som er store her er at hardwareprodusenten aktivt går ut og støtter det og faktisk tar betaling for funksjonen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
XBOX har da hatt Homebrew i mange år...  :tease:

6672001[/snapback]

 

Ikke uten modding vel... (Skjønte at du kødda btw.)

 

Se her, ironi!

14. august - PC, X360

Lag dine egne Xbox 360-spill

Microsoft vil demokratisere spillutvikling for Xbox 360, ved hjelp av en gratisutgave av XNA for Windows XP.

Les mer »

 

14. august - PC, X360

Bizarre angriper gratisspill

Bizarre Creations har sett seg lei av hobbyutviklere som lager gratisutgaver av Geometry Wars.

Les mer »

6672073[/snapback]

hahaha :!:

Lenke til kommentar
Og vi som klagde på at Sony kopierte, ikke misforstå meg de kopierte idéer. Uansett dette er litt feigt av MS, fordi hombrew ble først brukt på konsoll på PSP. Derfor har Sony nærmest enerett til dette. Men siden Sony kopierte både Wii-moten og Live-funksjonen til MS, så fortjener de dette.

En ting til, blir det ikke vanskelig for MS å holde styr på alle disse programene?

6670902[/snapback]

 

Feigt? Forklar den påstanden, takk. Jeg vet at folk lagde spill til GBA, som kom lenge før PSP, vet ikke om folk lagde Homebrew greier til konsoller før det, men i følge dine kalkulasjoner er da Sony feig.

Måtte man ikke betale 800 i året for å få lastet opp eller lastet ned spillene?

6671949[/snapback]

Dreamcast er vel bortimot den største homebrew-konsollen noensinne. PSOne hadde også homebrew, men her måtte man betale store summer for devkitet (Yaroze).

 

GBA har som du sier også vært hyppig brukt til homebrew, det samme har DS, Xbox, og de fleste andre konsoller vil jeg regne med.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk klarer å klage på dette. Du får et formodentlig ganske bra utviklingsverktøy og support for en *brøkdel* av det et developerkit til konsoll normalt koster. Et XBox 360 'fullsize' developerkit koster vel om lag 10.000 dollar, PS3 sitt over 20.000 dollar og i tillegg stilles det strenge krav til tidligere meritter innen spillproduksjon - hvem som helst får rett og slett ikke lov til å kjøpe selv om man aldri så gjerne vil.

 

MS tar jo selvfølgelig ikke betalt for tjenester knyttet til 'homebrew'-kitet primært for å tjene penger på det - de tar betalt fordi de vil yte support og støtte opp om de som har lyst til å prøve seg litt seriøst og har dermed valgt å lage et skille mellom disse og de som bare tester for moro skyld. Hvis noen hundrelapper hindrer deg fra å prøve dette så er det jo helt opplagt at man ikke har noen seriøse ønsker om å lage noe av betydning.

 

Altså; dette er ikke ment som et leketøy for den jevne 360-bruker, men som et verktøy for potensielle småspillutviklere. Stor forskjell.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Unnskyld for "klaginga" mi, men jeg er klar over at du får sinnsykt mye for pengene, men for meg er 800 kroner mye penger. Du mener at privatpersoner ikke burde gi seg ut på dette?

6676444[/snapback]

Neida - dette er i høyeste grad noe for interesserte privatpersoner - kommentarene mine var ikke rettet direkte til deg altså, så jeg håper du ikke tok det ille opp :)

 

Jeg har vært innom et par andre forum tidligere idag der folk gir seg ende over fordi alt ikke er gratis og kommer med utsagn av typen 'nok en måte for MS å melke oss for penger...' osv., og jeg tror mange av disse misser hele poenget med å ta betalt - dette er ikke en dråpe i havet en gang for MS, så pengene de får inn på dette er nok underordnet.

 

MS vil rett og slett grovsortere ut de som bare tester for moro skyld uten egentlig å ha noen annen agenda enn å teste det. Det du betaler for er vel faktisk muligheten for å dele ditt skaperverk med andre tilsvarende utviklere via Live - og da må det vel igjennom en sertifiseringsprosess hos MS før de 'slipper det løs'.

 

Hvis dette hadde vært gratis så tror jeg hele greiene hadde druknet i titusenvis av mer eller mindre identiske versjoner av noen av testspillene som følger med der folk bare har endret en farge, lagt til sitt eget navn på spillets introside eller noe annet ubetydelig 'for å se om det funker'. - Og MS ville ha brukt enormt med support/testressurser på ting som aldri vil bli til noe mer enn bare en test. Denne typen mennesker tror jeg man langt på vei skreller bort ved å ta betalt - og de som faktisk betaler får en langt bedre support som resultat av dette.

 

Og jeg tror også at hvis man virkelig har lyst til å prøve å lage noe så klarer man å hoste opp de nødvendige hundrelappene for noe som kan - om ikke annet - bli et artig prosjekt for en selv.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Ja nei, hadde bange anelser en stund der. :!:

 

Men du har rett, hvis det hadde vært gratis hadd folk lagt ut spill med porno og sånt, og det hele hadde blitt skandale. De sa jo at det ikke var en sertifiserings-prosess, siden det ville ha tatt lang tid. Gleder meg til å se om noen teams med talent klarer å hoste opp noe bra. Hadde vært litt artig med egne achievements, men det blir det garantert ikke!

 

Hvordan skal man få testet spillet, uten å måtte laste det opp da? De kan jo ikke bare teste på en data, siden det blir et helt annet hardware å kjøre på, vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...