Gå til innhold

En guide til å lage film.


Anbefalte innlegg

Er du blant dem som ønsker å lage en PvP-film? Et bosskill? Eller en episk historiefortelling?

 

Sliter du med dårlig kvalitet på filmen? Eller at den tar for stor plass?

 

 

I denne guiden vil jeg prøve å beskrive hvordan du får best mulig kvalitet uten at den tar altfor stor plass.

 

 

 

Til redigering bruker jeg Sony Vegas 6.0.

 

En 30 dagers gratisversjon kan lastes ned her: Vegas 6.0

 

 

Prøveversjonen av Fraps kan lastes ned her: Fraps 2.7.4

 

 

Før du starter vil jeg annbefale disse instillingene på Fraps:

Eventuellt høyere framerate om du har en god Computer. Dette kan du prøve deg frem med. Bare husk at noe over 30 burde bare brukes om du skal ha kraftig slow motion.

 

fraps.png

 

 

 

Om du har flere Hardisker på datamaskinen bør du konfigurere Fraps til å recorde på en annen disk enn systemdisken. Så har du Operativsystemet på C: , ja så record til D:

Om du kjører raid på diskene ( RAID 0 ) vil dette hjelpe betraktelig på FPS.

 

 

 

Når du tar opp film, pass på at det ikke kjører unødvendig mange programmer i bakgrunnen, gjerne bare WoW og VT / TS om du tar opp under raids.

Grunnen til dette er at opptaket skal gå flytende..

Noen av opptakene jeg har gjort med mye kjørende i bakgrunnen endte opp som en film der alt hakket, selv om det ikke så slik ut mens jeg spillte.

 

 

En viktig detalj når du recorder med Fraps er oppløsningen.

 

Kjør WoW i 1152 x 864.

 

 

Grunnen til dette er at med en høyere oppløsning vil Fraps automatisk sette oppløsningen til 640 x 480 på klippene den tar opp, noe som gir en mer kornete kvalitet.

Det finnes enda ikke en versjon av Fraps som kan ta opp høyere, rett og slett siden det ville blitt overført for mye data inn på disken.

 

 

Når jeg tar opp har jeg skrudd opp Gamma i wow.

Det vil som regel bli mer interessant å se filmen om det er litt lysere enn normalt. Særlig i steder som Molten Core, Blackwing Lair og Naxxramas.

Men pass på at det ikke blir unaturlig lyst.

 

 

Når du har tatt opp nok materiale kan du begynne å redigere filmen etter beste evne.

 

 

 

Når redigeringen er ferdig kommer det kritiske øyeblikket der filmen skal eksporteres.

 

Jeg bruker som skrevet over, Sony Vegas 6.0 til både redigering og eksportering.

Her er min lille guide.

 

Når du skal eksportere filmen vil du få opp dette vinduet:

 

Encode1.JPG

 

Velg WmV-format.

Velg Custom Template.

 

Du kommer da til et vindu der du velger rendering Quality. Jeg bruker Good.

 

Encode2.JPG

 

 

Velg Video fra Taben nederst, der vil du få opp dette vinduet:

 

Encode3.JPG

 

 

Velg, Custom under Image size.

 

Deretter skriver du inn samme oppløsning som du tok opp filmen med, 1152 x 864 hos meg, og velg samme framerate som du har valgt i Fraps.

 

Pixel Aspect Ratio burde stå på 1.000.

 

Sett Quality på enten 72 eller 75.

Dette er en smaksak da du bil merke forskjell i både kvalitet og plass, selvom dette er en kjempeforskjell vil du merke det godt i lengere filmer. Er filmen over fem minutter lang vil jeg annbefale 72.

 

 

Her er til slutt et ferdig klipp jeg har laget med de samme instillingene som vist i denne guiden.

 

Ferdig Film

 

 

Håper dere lærte noe og fikk lyst til å lage en egen film :)

Endret av Smeagoldfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du har flere Hardisker på datamaskinen bør du konfigurere Fraps til å recorde på en annen disk enn systemdisken. Så har du Operativsystemet på C: , ja så record til D:

Om du kjører raid på diskene ( RAID 0 ) vil dette hjelpe betraktelig på FPS.

6670294[/snapback]

Bare et spørsmål, hva er raid greiene? Og hvordan fikser jeg det? Har 2 hardisker.

Lenke til kommentar
Om du har flere Hardisker på datamaskinen bør du konfigurere Fraps til å recorde på en annen disk enn systemdisken. Så har du Operativsystemet på C: , ja så record til D:

Om du kjører raid på diskene ( RAID 0 ) vil dette hjelpe betraktelig på FPS.

6670294[/snapback]

Bare et spørsmål, hva er raid greiene? Og hvordan fikser jeg det? Har 2 hardisker.

6675675[/snapback]

Afaik så må du ha en raid kontroller på hovedkortet ditt evt. skaffe en PCI-Raid kontroller.

 

Om du har det så anbefaler jeg deg og ta en titt på Harddisk-delen av forumet. Mye nyttig der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...