Gå til innhold

939 eller AM2?


sentence

Anbefalte innlegg

En venn av meg oppgraderte hovedkort, CPU og RAM.

 

Han byttet følgende:

 

[MSI K8N NEO4-FI med nForce4 Ultra] ->

[MSI K9N Platinum med nForce 570 Ultra]

 

[AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939] ->

[AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket AM2]

 

[Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB] ->

[Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB]

 

Han er dritskuffet med hele 15-20 lavere FPS i snitt i alle spill med AM2! Han koblet tilbake det gamle systemet og fikk tilbake de savnede FPS, og solgte det nye AM2 oppsettet.

 

Da lurer jeg på om jeg kanskje skal kjøpe den gamle modellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En venn av meg oppgraderte hovedkort, CPU og RAM.

 

Han byttet følgende:

 

[MSI K8N NEO4-FI med nForce4 Ultra] ->

[MSI K9N Platinum med nForce 570 Ultra]

 

[AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939] ->

[AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket AM2]

 

[Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB] ->

[Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB]

 

Han er dritskuffet med hele 15-20 lavere FPS i snitt i alle spill med AM2! Han koblet tilbake det gamle systemet og fikk tilbake de savnede FPS, og solgte det nye AM2 oppsettet.

 

Da lurer jeg på om jeg kanskje skal kjøpe den gamle modellen?

6669390[/snapback]

 

PC5300 ram antakeligvis mye tregere enn DDR-ramen hans på det gamle oppsettet... men så stor forskjell syns jeg var rart allikevel... må være noe feil et sted, enten drivere eller noe annet...

Lenke til kommentar

Dersom du har ett oppegående s939-system idag, er det bare tull å oppgradere til AM2 uansett.

 

AMD har sjølv sagt at det er minimal ytelsesforbedring ved å skifte til AM2. Tester viser at man MÅ ha 800mhz DDR2 (PC6400) med gode timings for å få noen målbar ytelsesforbedring i forhold til ett godt s939-system. Og da ser man bare 3-5% på tester, i praksis merker man minimalt.

 

Grunnen til at AMD no har gått over til DDR2, er at det rett og slett er det billigste idag, volumet er større og prisen på en ferdig PC blir lavere med DDR2 enn med gammel DDR. DDR2 har potensiale til å yte bedre når vi no etterkvart får enda raskere minne, men foreløpig er det lite å hente.

 

Dersom kompisen din hadde undersøkt litt før han kjøpte AM2, så tror eg han hadde slått det fra seg gitt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...