Gå til innhold

Vidvinkel tutorial / hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp med vidvinkel og linser.

er det noen som kan gi en liten innføring i linsenes verden??

Jeg skal filme ekstremsport på kloss hold....

 

Jeg har et Panasonic NV-GS180 kamera..

 

:cool:

 

EDIT:

 

Okei, jeg har sett litt rundt. Og jeg lurer på om dette er en bra linse?

 

Sony VCL SW04

 

Sånn jeg har forstått så er det sånn at jo lavere faktor(0,45x i dette tilfellet) man har, jo nærmere kommer man??

 

Takk på forhåånd

Endret av Chogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bidra med det vetle eg veit.

 

Som oftast er det slik med forsatslinser (og optikk elles) at ein betaler for kvaliteten. Det vil seie at dyrare linse vil generelt sett gje betre bilete enn billegare linser.

 

På forsatslinser er det oppgitt eit zoomforhold, som viser til kor mykje mindre (relativt sett) brennvidden vert med linsa på. Til mindre dette talet er, til større vidvinkel får ein.

 

Til ekstremsport vert det ofte brukt fisheyelinser. Dette er linser som gjerne har ein ekstrem vidvinkel, men samtidig gjev mykje tønneforvrenging. Det vil seie at rette linjer (t.d. ein dørkarm) vert bøyde.

 

For å finne ei linse som passer kameraet ditt, må du finne ut kva filterdiameteren på kameraet er. Det står sikkert i spesifikasjonene til kameraet, eller ved sida av linsa. Om den til dømes er 37mm, må du finne ei linse som er på 37mm.

 

Sjå på butikkar som Det Digitale Mørkerom, eller om du ikkje er redd for å handle frå utlandet, BH Photo& Video. Finst sikkert fleire norske butikkar som har slike linser, men eg kjem ikkje på nokon no.

Lenke til kommentar
Sånn jeg har forstått så er det sånn at jo lavere faktor(0,45x i dette tilfellet) man har, jo nærmere kommer man??

Det er motsatt, jo lavere tall, jo mer vidvinkel får du. Og jo mer vidvinkel, jo lengre blir motivet trukket unna deg/mer får du med i bildet. Med andre ord; Skal du ha mest mulig vidvinkel, velg lavest mulig tall. Men vær klar over at mye vidvinkel også gir deg fortegning/buede linjer. Prisen spiller også en rolle her.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for hjelpen..

 

Men incanus: hva mener du med brennvidde?

 

Jeg vet det har noe med optikk å gjøre men jeg husker ikke hva det er??

 

Hva synes dere om linsa som jeg linka til over?

Det er en grei pris og synes jeg :D

 

Takk igjen for innlegga :o)

Lenke til kommentar
Sånn jeg har forstått så er det sånn at jo lavere faktor(0,45x i dette tilfellet) man har, jo nærmere kommer man??

Det er motsatt, jo lavere tall, jo mer vidvinkel får du. Og jo mer vidvinkel, jo lengre blir motivet trukket unna deg/mer får du med i bildet. Med andre ord; Skal du ha mest mulig vidvinkel, velg lavest mulig tall. Men vær klar over at mye vidvinkel også gir deg fortegning/buede linjer. Prisen spiller også en rolle her.

6668303[/snapback]

 

Det kan tenkes at han mente at ved lavere tall, blir vidvinkelen større, og man kan gå nærmere motivet, og likevel få med alt...

 

Tommy

Lenke til kommentar
Men incanus: hva mener du med brennvidde?

 

Jeg vet det har noe med optikk å gjøre men jeg husker ikke hva det er??

6672622[/snapback]

Det er eigentleg avstanden frå linsa til det punktet som er i fokus. Liten brennvidde er vidvinkel, stor brennvidde er tele. Når du set på ei vidvinkellinse vert brennvidda mindre, og ein får større vidvinkel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...