Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en fryser 1/3 sek med ujevne mellomrom


Anbefalte innlegg

Ok, har oppdatert og endret titel på denne, da problemet viser seg å ikke bare gjelde lyden.

 

Har problemer med st pc'en fryser i ca et tredjedels sekund med ujevne mellomrom. Det skjer som regel flere ganger i minuttet, og blir naturligvis veldig plagsomt når man f.eks. skal høre musikk eller se film da avspillingen fryser.

Også scrolling i f.eks. IE henger..

Dette problemet har jeg hatt en stund, så aner ikke hvordan det oppstod, om det var i forbindelse med oppdatering, eller installasjon av applikasjon..

 

Når jeg ser i performancemonitoren i taskmanager, så er der alltid en peak i cpuusage(30-40% i peak'en) i det øyeblikket pc'en henger. Det hender også at jeg får 100% peak'er, men uten heng, så det ser ut til at det som forårsaker "henget" også fører til cpuusage, men at det ikke er cpuusage'en i seg selv som fører til "henget"..

 

Det store spørsmålet er jo seff: Hvordan finne ut hva som forårsaker dette??

 

Pc'en har ikke vært reinstallert siden januar 2004, så man kan jo si det er på tide, men XP'en er jo dønn stabil, og ikke nevneverdig tregere enn når den er nyinstallert. Det hender det går opptil 14 dager mellom rebootene dersom jeg ikke gjør noe som påkrever boot, og fortsatt like stabil, og alt fungerer glimrende ellers, så har ikke lyst å reinstallere heller..

Har siste drivere for chipsettet installert..

Scanner regelmessig for spyware/adaware, og kjører alle oppdateringer fra windowsupdate..

 

Litt fakta:

 

OS: WinXP Pro SP2 NIS 2006

Mainboard: Asus A7N8X Deluxe

CPU: AMD XP 2500+ Barton

RAM: 2x 256 Mb pc3200 Twinmos /m winbond

Disker: Diverse SATA/EIDE

Grafikk: Gainward Gforce4 4800 128Mb Golden sample

Lydkort: Onboard Soundstorm + SB Live Value

SCSI: Adaptec AHA-2940

 

 

Kommer ikke på mere som skulle være relevant..

 

Noen som har noe tips til feilsøking?

 

The Edge

Endret av TheEdge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når oppsto disse lydproblemene? Det kan være at det er et av programmene dine som har forårsaket det. Det er kanskje enklere å slette disse (cubase / winamp etc) for å eliminere at det ikke er noen av disse lyd/musikkprog en å gå til mer ekstreme tiltak.

 

Du kan alltids sjekke systemfilene med kommandoen "sfc /scannow" i kjør-vinduet

Lenke til kommentar
Når oppsto disse lydproblemene? Det kan være at det er et av programmene dine som har forårsaket det. Det er kanskje enklere å slette disse (cubase / winamp etc) for å eliminere at det ikke er noen av disse lyd/musikkprog en å gå til mer ekstreme tiltak.

 

Du kan alltids sjekke systemfilene med kommandoen "sfc /scannow" i kjør-vinduet

6665954[/snapback]

 

 

Dette problemet har jeg hatt en god stund nå, så jeg aner ikke om det oppstod i forbindelse med installasjon av et eller annet program eller oppdatering eller hva.

Men den sjekken av systemfilene, skriver den over oppdaterte systemfiler også da? Den spør jo etter cd'en for å legge inn verifisert versjon av enkelte filer, så da legger den i tilfelle inn gamle filer..

 

Men nå legger jeg merke til at dette ikke bare gjelder lyden, men faktisk også video stopper opp og også f.eks. scrollingen i IE, det har jeg ikke lagt merke til før, det er liksom mest merkbart på lyden.. Så det virker som at hele pc'en fryser et lite øyeblikk..

 

Men hadde håpet jeg kanskje kunne greie å snappe opp hvilken prosess el.l. som skaper den peak'en i cpuusage når pc'en henger, da hadde jeg kanskje kommet på sporet av det.. Noen som vet om sånne muligheter?

Tror det skal finnes noen verktøy for den type monitorering..

 

Takk for tipsene så langt

 

The Edge

Endret av TheEdge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...