Gå til innhold

Liten filosofi om nordmenn, drikking og dannelse


Anbefalte innlegg

etter litt til og fra så fikk jeg lyst å skrive ned noen tanker fra de siste dagene.

 

1. jeg jobber som kasserer hos Meny, hvilket betyr at jeg møter en del kunder i løpet av arbeidsdagen.

Noen ser på meg som om de kunne drepe meg når jeg sier "hei hei" og "ha det godt"

 

Eldre elsker det og smiler fra øret til øret når jeg ønsker dem en fin dag, men yngre og mellom eldre (spesielt menn) er veldig lite flinke med å svare.

Enkelte står bare og ser dumt på meg. Har man endelig glemt normal dannelse? Hadde noen ønsket meg ha det bra, så hadde jeg i det minste greid å svare.

 

 

2. La meg poengetere at jeg drikker mindre enn normal. Noe jeg personlig er stolt over for jeg har enda å løpe rundt i fylla og minnes på om det noen år senere.

 

I går var jeg på byen med bestevennen min og en bekjent. På vei hjem kommer vi over følgende:

 

- gutter som fysisk ligger på bakken ute av stand til å ta vare på seg selv

- gutt som leker hest med en like full jente på gata

- en som sykler i fylla mens biler kjører rundt han

- en heller tyngre og tynn mann som på død og liv skal bokse

- tre menn på minst 30-35 år som er wasted langt forbi normalen, tilsvarende fjortiss fylla og som lager kvalme på bussen og mye lyd.

 

dette var bare noe

 

i dag var det følgende:

 

- eldre menn som slet med å holde seg oppe

 

 

og jeg undres; hvorfor er drikkekulturen vår så mye anerledes enn andre steder. jeg var ute klokken 12 i natt (i dag altså) og ravende fulle eldre menn var enkelere å se enn unge som var tilsvarende fulle.

 

Er det moro å rave rundt i fylla eller er det nærmest pinlig/flaut å ikke kontrollere inntaket såpass at en kan ha en viss selvkontroll med seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns de fleste er rimelig sjenerte ovenfor fremmede mennesker. Dette med å si hei og hade og kanskje å småprate litt med de som sitter i kassa. Neste gang du går forbi noen på gata se de i øya sånn ca samtidig som de kikker på deg. Da skal du se de kikker fort et annet sted :p, spesiellt hvis han/hun er av samme kjønn.

 

Det med drikking er jeg også forsåvidt enig i. Pleier å lønne seg å kontrollere inntaket sitt litt. Der man har mest glede av alkoholen er med en promille på 0.6. Da er man i stand til å kontrollere seg selv og gå normalt og man er psykologisk i best tilstand. Drikker man mer blir man ikke i bedre humør og man blir mer og mer sjanglete :p.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare kommentere det med å si "hei" til kassereren.

I Haugesund skjer dette aldri i dagligvareforettninger. Når jeg flyttet over til Oslo og gikk ned på Kiwi og ble møtt av et "Hei" mistet jeg helt ræva og sa "...eh... hei?". Her i Oslo er det tydeligvis protokoll at de to hilser på hverandre, men som sagt er det ikke slikt i Haugesund, så det kan være grunnen til at noen "ikke har samme dannelse" som deg. Det er tydeligvis også andre "regler" som er strengere her, for jeg har bla blitt stoppet på fortauet med et "harru et problem?" bare fordi jeg opprettet øyekontakt med en person når jeg gikk forbi han istedet for å se i bakken som tydeligvis er "rett" protokoll.

Lenke til kommentar

Jeg synes det hadde vært så mye hyggeligere å være en del av dette samfunnet hvis alle hadde hilst på hverandre og ønsket hverandre en fin dag, eller liknende. Jeg prøver naturligvis å ta initiativ til å forbedre dette selv, så for meg er det obligatorisk å i det minste si hei til kasserer. Hvis det ikke er så mye folk, ønsker jeg han/henne også en god dag. Selvsagt er det noen sære kasserere som ikke svarer på hei eller ha det bra, men det virker som om det er nokså innarbeidet i praksisen til de aller fleste.

 

Jeg merker at jeg setter veldig pris på bussjåfører, for eksempel, som hilser og tar farvel. Vi har en som av og til kjører ruta mi, som smilende både hilser på alle som kommer på, mens han ønsker alle som går av en god dag (eller kveld – og ja, selv om de går ut bak). Når bussen f.eks. ankommer sentrum, venter han somregel litt med å åpne dørene, slik at han kan rope: «Se det, folkens, da er vi i sentrum. Nå må alle sammen ha en riktig god dag!» Om det hjelper på humøret? Javisst. Hvis han jobber som bussjåfør hele livet og holder fast på denne praksisen, så skal jeg love dere at han rekker å positivt påvirke humøret til mange mennesker.

 

Jeg er helt enig angående drikkekulturen. Jeg er stolt over å ikke være en del av den selv. Fysjameg.

Lenke til kommentar
Jeg syns de fleste er rimelig sjenerte ovenfor fremmede mennesker. Dette med å si hei og hade og kanskje å småprate litt med de som sitter i kassa. Neste gang du går forbi noen på gata se de i øya sånn ca samtidig som de kikker på deg. Da skal du se de kikker fort et annet sted :p, spesiellt hvis han/hun er av samme kjønn.

 

Det med drikking er jeg også forsåvidt enig i. Pleier å lønne seg å kontrollere inntaket sitt litt. Der man har mest glede av alkoholen er med en promille på 0.6. Da er man i stand til å kontrollere seg selv og gå normalt og man er psykologisk i best tilstand. Drikker man mer blir man ikke i bedre humør og man blir mer og mer sjanglete :p.

6664305[/snapback]

 

jeg har for vane å smile til pene jenter eller damer, eller se folk i øynene. Men har en tro på at de mistenker meg for å egentlig stirre på dem da.

 

Jeg kan forstå ungdom,studenter og unge som vil nyte det unge liv, men når eldre skriker om autoritet og respekt, så faller det i sin egen grav når så mange etter hva jeg har sett drikker seg stupdriting beyond hva unge gjør til tider.

 

Jeg vil bare kommentere det med å si "hei" til kassereren.

I Haugesund skjer dette aldri i dagligvareforettninger. Når jeg flyttet over til Oslo og gikk ned på Kiwi og ble møtt av et "Hei" mistet jeg helt ræva og sa "...eh... hei?". Her i Oslo er det tydeligvis protokoll at de to hilser på hverandre, men som sagt er det ikke slikt i Haugesund, så det kan være grunnen til at noen "ikke har samme dannelse" som deg. Det er tydeligvis også andre "regler" som er strengere her, for jeg har bla blitt stoppet på fortauet med et "harru et problem?" bare fordi jeg opprettet øyekontakt med en person når jeg gikk forbi han istedet for å se i bakken som tydeligvis er "rett" protokoll.

6664378[/snapback]

 

jeg har en tro på at noen av kundene blir slått ut av at jeg ønsker dem en fin dag osv. men jeg er slik. jeg er høfflig og meget snill person, selv om jeg enkelte ganger kan ønske å strupe kunden så sier jeg "ha det godt".

Vår sjef (mey) er meget interessert i at vi behandler kundene best mulig, for det er et konkurransemiddel. Gode og "greie" kundebehandlere øker sjansen for at de kommer igjen.

 

Følgelig har ingen fått sparken for å holde munn, så er ikke noe regel. jeg anser det som normal dannelse, selv jeg om jeg får passet mitt påskrevet vel ofte for min "for store mengde av høfflighet"

 

kanskje jeg drikker mer nå en før.

Hvem vet.

Men men etter  arbeidsulykke så er man bare helt fucked  i kroppen sin.

Heldig er jeg som har jeg noen av de beste fysioterapeautene i landet på en plass.

6664806[/snapback]

 

meget mulig det, men det ligger nok til andre ting en samfunnet jeg beskrev (føler nå jeg) :)

 

@halnes1: hæ? :dontgetit:

 

@trådstarter: det blir kanskje litt påklistret å si "ha en fin dag" til folk du ikke kjenner...

6664895[/snapback]

 

meget mulig at det er litt påklistret, men når ble det galt å glede andre med det? :)

ps! jeg sluttet og si "god dag" og "ha en fin dag" etter en kort stund, nå sier jeg bare "hei hei",smiler og "ha det bra" :) tror mange har blitt litt glad når de går ut av butikken med det, får mange kunder som husker meg og som smiler til meg selv på fritiden når de ser meg hehe :p

 

Jeg synes det hadde vært så mye hyggeligere å være en del av dette samfunnet hvis alle hadde hilst på hverandre og ønsket hverandre en fin dag, eller liknende. Jeg prøver naturligvis å ta initiativ til å forbedre dette selv, så for meg er det obligatorisk å i det minste si hei til kasserer. Hvis det ikke er så mye folk, ønsker jeg han/henne også en god dag. Selvsagt er det noen sære kasserere som ikke svarer på hei eller ha det bra, men det virker som om det er nokså innarbeidet i praksisen til de aller fleste.

 

Jeg merker at jeg setter veldig pris på bussjåfører, for eksempel, som hilser og tar farvel. Vi har en som av og til kjører ruta mi, som smilende både hilser på alle som kommer på, mens han ønsker alle som går av en god dag (eller kveld – og ja, selv om de går ut bak). Når bussen f.eks. ankommer sentrum, venter han somregel litt med å åpne dørene, slik at han kan rope: «Se det, folkens, da er vi i sentrum. Nå må alle sammen ha en riktig god dag!» Om det hjelper på humøret? Javisst. Hvis han jobber som bussjåfør hele livet og holder fast på denne praksisen, så skal jeg love dere at han rekker å positivt påvirke humøret til mange mennesker.

 

Jeg er helt enig angående drikkekulturen. Jeg er stolt over å ikke være en del av den selv. Fysjameg.

6665027[/snapback]

 

enig her :)

Vi har samme type sjåfører her, og jeg må trekke på smilebåndet når de viser omtanke eller er greie. for meg er det aturlig å vise omtanke for andre og høfflighet noe de eldre viser seg å sette enorm omtanke på, mens de yngre som regel virker litt fåmelt (eller hva det heter)

 

hva angår drikkekulturen så minnes jeg hva en vennine sa "i Italia så er det normalt å drikke vin til middag, men å bli sett overstadig beruset o.l er såpass pinlig at folk ungår det for all del"

 

følgelig finnes det untak fra en hver regel.

Lenke til kommentar

Det med at folk sier "Hei" og "hade" og lignende i butikker er vanskelig å finne.

 

Istedet for å si "Hei" her jeg bor, så kikker de stygt på deg og varene dine når du skal ha noe i butikken.

 

Reiser du til utlandet, så blir du alltid møtt av et stort smil og et hyggelig "Hei" og "Hade" eller "Ha en god dag" i butikken.

 

 

Og som du sier, så er drikkekulturen i Norge helt forferdelig.

Du ser fjortisser ligge strødd langs veien i sitt eget spy.

Du ser folk i 20-30 årene som skal brøle og sloss med alt og alle.

Og du ser gamle folk som sliter med å holde balansen pga. fylla.

 

Og der igjen, går du til utlandet, så møter du noe annet.

Du ser ikke fjortisser som er dritas hver helg.

Eldre folk drikker normalt.

De drikker ikke til de stuper, men de tar seg noen glass for å få opp ute- / feste-humøret.

Det finnes jo unntak der og, men langt ifra samme mengden som i Norge.

 

 

Folk er spesielle i Norge, og det er nok noe som aldri kommer til å bli forandra.. Det vil vel helst bare bli værre.

Lenke til kommentar

Personlig sier jeg konsekvent "Hei" og "Hadet bra" når jeg er i butikken, på kiosker, you name it.

 

Det som er med nordmenn og vår inneslutthet er at vi er blitt opplært til at man ikke skal blande seg inn i andres liv. Å snakke med ukjente har blitt til å blande seg i andres liv. Trist egentlig. Jeg diskutere faktisk akkurat dette med en australier når jeg var der nede.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare kommentere det med å si "hei" til kassereren.

I Haugesund skjer dette aldri i dagligvareforettninger. Når jeg flyttet over til Oslo og gikk ned på Kiwi og ble møtt av et "Hei" mistet jeg helt ræva og sa "...eh... hei?". Her i Oslo er det tydeligvis protokoll at de to hilser på hverandre, men som sagt er det ikke slikt i Haugesund, så det kan være grunnen til at noen "ikke har samme dannelse" som deg. Det er tydeligvis også andre "regler" som er strengere her, for jeg har bla blitt stoppet på fortauet med et "harru et problem?" bare fordi jeg opprettet øyekontakt med en person når jeg gikk forbi han istedet for å se i bakken som tydeligvis er "rett" protokoll.

6664378[/snapback]

 

Du mener skjedde ?

 

Det blir vel litt feil å si at "i den og den byen gjør de ikke sånt" nå det bare(?) gjelder deg ?

 

Sist jeg var i en butikk(haugesund) sa de hei til meg, selv om jeg stod og tenkte på helt andre ting og tang. Svarte selvfølgelig med et hei tilbake.

Kan også huske at folk ikke har sakt hei, men det blåser jeg i, ettersom jeg er der for å handle, og det er varene jeg skal ha, ikke kontakt med personen bak skranken jeg er ute etter.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Personlig sier jeg konsekvent "Hei" og "Hadet bra" når jeg er i butikken, på kiosker, you name it.

6665668[/snapback]

Dette prøver jeg også på, handler ofte i nærbutikken her hvor butikksjefen er veldig hyggelig og slår av en prat med alle som kommer inn. Dette er alltid like koselig og får en i godt humør, men dette går desverre ikke i store butikker som Meny, Rema 1000 osv. fordi de har for mange kunder til å holde på sånn, men bare at kassereren sier hei og hade gjør at man får ett godt inntrykk av butikken og føler at de er service innstilte. :)

 

 

Når det gjelder drikkekulturen i Norge er den horibel, nå har jeg kanskje sett det verste av den når jeg har vært på Roskilde Festivalen og Notodden Blues Festival (denne er faktisk verst..) I Roskilde er det flest nordmenn som må få medisinsk hjelp fordi de har drukket for mye, og nei, det er ikke prosentvis.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler forøvrig alle å innlede samtaler med fremmede og bekjente på kollektivtransporten. Husk at nesten alle bare synes det er hyggelig å bli snakket til. :)

6665957[/snapback]

 

Jepp, nesten.

 

Ellers har jo ikke Norge det helt store alkoholkonsumet i forhold til andre land, så langtidsskadene her er en del færre om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

1. Selv sier jeg "Hei," og av og til "Ha det" når jeg handler. Her (Førde i Sogn og Fjordane) er det, etter min oppfatning, vanlig praksis at ekspeditøren hilser på de som handler. Men, som sagt, er nok forskjellig rundtom i landet.

 

2. Jeg drikker ikke selv, men jeg må si meg enig med trådstarter. Kan ikke se det store poenget i å ligge i grøfta og ikke huske noe dagen etterpå heller. Å drikke litt for å få opp humøret, og stoppe der, er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Jeg sier som regel iallfall "heisann" og "takk" når jeg går i butikken. Synes man kan vise såpass höflighet. Ellers er det jo også ofte koselig å möte på butikkansatte som er i godt humör, og som av og til sier mer enn "hei" og "ha det". Litt småprat er ikke så dumt, selv om det er noe vi kanskje ikke er så vant til i vår kultur.

 

Jeg er forövrig enig med det som ble sagt om drikkekulturen. Jeg synes det er forkastelig med folk som raver rundt i fylla, slåss og slenger dritt om andre. Spesielt mindreårige som er dritings er irriterende når de går rundt og banner hele tiden og plaah...er bare helt for jävlig spör du meg.

 

 

Nå som det er sagt, så er ikke drikking nödvendigvis alltid en uting. Det går ann å ha det koselig. Alt med måte heter det jo.

Lenke til kommentar
Det med at folk sier "Hei" og "hade" og lignende i butikker er vanskelig å finne.

 

Istedet for å si "Hei" her jeg bor, så kikker de stygt på deg og varene dine når du skal ha noe i butikken.

 

Reiser du til utlandet, så blir du alltid møtt av et stort smil og et hyggelig "Hei" og "Hade" eller "Ha en god dag" i butikken.

 

 

Og som du sier, så er drikkekulturen i Norge helt forferdelig.

Du ser fjortisser ligge strødd langs veien i sitt eget spy.

Du ser folk i 20-30 årene som skal brøle og sloss med alt og alle.

Og du ser gamle folk som sliter med å holde balansen pga. fylla.

 

Og der igjen, går du til utlandet, så møter du noe annet.

Du ser ikke fjortisser som er dritas hver helg.

Eldre folk drikker normalt.

De drikker ikke til de stuper, men de tar seg noen glass for å få opp ute- / feste-humøret.

Det finnes jo unntak der og, men langt ifra samme mengden som i Norge.

 

 

Folk er spesielle i Norge, og det er nok noe som aldri kommer til å bli forandra.. Det vil vel helst bare bli værre.

6665631[/snapback]

 

det er egentlig synd. For mens alle roper om bedring så er det få som gjør noe med det.

 

 

Personlig sier jeg konsekvent "Hei" og "Hadet bra" når jeg er i butikken, på kiosker, you name it.

 

Det som er med nordmenn og vår inneslutthet er at vi er blitt opplært til at man ikke skal blande seg inn i andres liv. Å snakke med ukjente har blitt til å blande seg i andres liv. Trist egentlig. Jeg diskutere faktisk akkurat dette med en australier når jeg var der nede.

6665668[/snapback]

 

har merket det selv. Enkelte av vennene mine syns jeg er for snill for mitt eget beste, og mange overraskes når jeg vil glede dem. Syns det snedig at folk blir overrasket over at jeg bryr meg.

 

Jeg vil bare kommentere det med å si "hei" til kassereren.

I Haugesund skjer dette aldri i dagligvareforettninger. Når jeg flyttet over til Oslo og gikk ned på Kiwi og ble møtt av et "Hei" mistet jeg helt ræva og sa "...eh... hei?". Her i Oslo er det tydeligvis protokoll at de to hilser på hverandre, men som sagt er det ikke slikt i Haugesund, så det kan være grunnen til at noen "ikke har samme dannelse" som deg. Det er tydeligvis også andre "regler" som er strengere her, for jeg har bla blitt stoppet på fortauet med et "harru et problem?" bare fordi jeg opprettet øyekontakt med en person når jeg gikk forbi han istedet for å se i bakken som tydeligvis er "rett" protokoll.

6664378[/snapback]

 

Du mener skjedde ?

 

Det blir vel litt feil å si at "i den og den byen gjør de ikke sånt" nå det bare(?) gjelder deg ?

 

Siste jeg var i en butikk(haugesund) sa de hei til meg, selv om jeg stod og tenkte på helt andre ting og tang.

Kan også huske at folk ikke har sakt hei, men det blåser jeg, ettersom jeg er der for å handle, og det er varene jeg skal ha, ikke kontakt med personen bak skranken jeg er ute etter.

6665738[/snapback]

 

men vi ønsker å vise at vi ser deg, hvorfor kan du ikke da vise såpass dannelse at du greier å svare fremfor å se på oss med nedlatende ansiktet e.l. (generelt)

 

Personlig sier jeg konsekvent "Hei" og "Hadet bra" når jeg er i butikken, på kiosker, you name it.

6665668[/snapback]

Dette prøver jeg også på, handler ofte i nærbutikken her hvor butikksjefen er veldig hyggelig og slår av en prat med alle som kommer inn. Dette er alltid like koselig og får en i godt humør, men dette går desverre ikke i store butikker som Meny, Rema 1000 osv. fordi de har for mange kunder til å holde på sånn, men bare at kassereren sier hei og hade gjør at man får ett godt inntrykk av butikken og føler at de er service innstilte. :)

 

 

Når det gjelder drikkekulturen i Norge er den horibel, nå har jeg kanskje sett det verste av den når jeg har vært på Roskilde Festivalen og Notodden Blues Festival (denne er faktisk verst..) I Roskilde er det flest nordmenn som må få medisinsk hjelp fordi de har drukket for mye, og nei, det er ikke prosentvis.

6665779[/snapback]

 

altså ikke uten grunn at jeg rynket på øynene de siste dagene hehe :)

 

Jeg anbefaler forøvrig alle å innlede samtaler med fremmede og bekjente på kollektivtransporten. Husk at nesten alle bare synes det er hyggelig å bli snakket til. :)

6665957[/snapback]

 

 

1. Selv sier jeg "Hei," og av og til "Ha det" når jeg handler. Her (Førde i Sogn og Fjordane) er det, etter min oppfatning, vanlig praksis at ekspeditøren hilser på de som handler. Men, som sagt, er nok forskjellig rundtom i landet.

 

2. Jeg drikker ikke selv, men jeg må si meg enig med trådstarter. Kan ikke se det store poenget i å ligge i grøfta og ikke huske noe dagen etterpå heller. Å drikke litt for å få opp humøret, og stoppe der, er noe helt annet.

6666408[/snapback]

 

1. trodde normal dannelse i bærum (siden vi skal være så fine) var å svare, men der tok jeg feil visstnok.

 

2. drikke er greit :) men som alt annet "i mengder" ikke i bøttevis.

 

Jeg sier som regel iallfall "heisann" og "takk" når jeg går i butikken. Synes man kan vise såpass höflighet. Ellers er det jo også ofte koselig å möte på butikkansatte som er i godt humör, og som av og til sier mer enn "hei" og "ha det". Litt småprat er ikke så dumt, selv om det er noe vi kanskje ikke er så vant til i vår kultur.

 

Jeg er forövrig enig med det som ble sagt om drikkekulturen. Jeg synes det er forkastelig med folk som raver rundt i fylla, slåss og slenger dritt om andre. Spesielt mindreårige som er dritings er irriterende når de går rundt og banner hele tiden og plaah...er bare helt for jävlig spör du meg.

 

 

Nå som det er sagt, så er ikke drikking nödvendigvis alltid en uting. Det går ann å ha det koselig. Alt med måte heter det jo.

6666651[/snapback]

 

jeg pleier å få rare ansikter når jeg ler eller smiler. Jeg blir fort glad og det vises for ofte hehe, men folk forstår tydeligvis ikke hvorfor en kasserer kan være glad.

 

undres hvorfor drikkekulturen vår ble slik?

Lenke til kommentar

Jeg jobber på en veldig trafikkert døgnåpen statoil-stasjon, så jeg ser mye forskjellig. Har jobbet mange nattevakter både i helg og i ukene, i tillegg til dagvakter. Jeg vil si at rundt 95% svarer på hei, hade bra, vær så god osv uten å nøle og gjerne med lystig tone. Jeg tror den vanen der er forskjellig fra by til by. Når noen ikke svarer er det lett å tolke det som veldig kaldt, så lenge jeg ikke ser at de er tydelig sjenerte. Men det er lov å ha en dårlig dag. Og for de som sier det er påklistret, så er det helt feil. Vi er faktisk mennesker vi som står bak kassa også, og å kunne kommunisere på et hyggelig nivå og smile frem og tilbake gjør dagen mye bedre. Det er utrolig hvor stor forskjell et ekstra stort smil eller en sur grimase utgjør. En kollega har alltid hatt det for seg at han må på død og liv si "håper det smaker" hver gang han gir mat til en kunde. Det høres helt fantastisk latterlig ut. Det sier jeg kun hvis det passer inn i situasjonen, og det er fryktelig sjeldent. På en standard søndag, som akkurat nå (og jeg har heldigvis fri) er det gjerne èn kunde i minuttet i gjennomsnitt hele ettermiddagen. Og selv om de må stå i kø en stund, så er det alikevel tydelig godt humør og lystig tone :)

 

På nettene er det også liv og røre. De som desidert går meg mest på nervene er de som blir hissige og utålmodige i fylla. Like tilfredsstillende å kaste de ut hver gang. Det er de som brøyter seg frem i den 5 meter lange køen og slenger neven på disken og skriker primitivt "Hiv på den schøøørshte jææ**igste burrrgern du harr.. *hikk*". De ignorerer vi glatt etter å ha bedt de stille seg i kø. Er de ikke da fornøyd med det så henger de kvalmt og siklende over disken og kommenterer og kritiserer alt vi som jobber der gjør, og samtidig klår på alle jentene som står i kø. Før eller senere smeller det for de enten ved at de faller i bakken med et brak av for mye alkohol, eller så gir noen de en velfortjent blåveis når de kommer ut. Altså overfulle middelaldrende menn er verst av alt. På en fin andreplass er den tilgjorte halvfulle fjortisen som på død og liv skal etterligne skikkelsen nevnt ovenfor. "Ååhh fyy faaa*n jeg er så fuuuull... aaner ikke hva jeg heter engang.. ypper du eller?" Det tragikomiske er når de glemmer seg et halvt sekund og går rett og snakker tydelig igjen. De fleste har nemlig tatt en halv rusbrus og plutselig er de noen sjanglete kråkeboller. Så freser de rundt på scooterne sine og ypper med de eldre i rånerekka bestående av Volvo 240 og bmw 325. Og selvfølgelig skal de prøve å kjøpe røyk. Moro å blånekte både de og langeren, som nettopp er fylt 18, de sender inn 20 sekunder senere. Og så er det den eldre mannen som alltid stiller seg bakerst i køen for å stirre på ræva til jentene for så å forsvinne inn på toalettet i 20 minutter. Deretter kjøper han en krone-is, en solo og et pornoblad, før han spør hva klokka er. Jeg mistenker det for å være en fetish. Alle avskyr han. Stort sett alle andre er hyggelige. Så lenge de ikke er for fulle. Folk som er lett bedrukne/brisne er bare knas. Modne mennesker, sådan. 20 år eller mer. Fjortisfylla er nevnt tidligere.

 

Jeg har ikke noen andre land å sammenligne med, men jeg vil si drikkekulturen er ganske vill her til lands. Det er om å gjøre å drikke mest, så fort som mulig og deretter rope høyest og gå fra A til B i en krusedull-formet linje. Den som kræsjer i mest og river ned mest varer vinner. Slik virker for meg på mange. Jeg er evig takknemlig for de som enten er edru eller bare har drukket litt, så vi kan riste fortvilet på hodet sammen over de andre skrullingene som raver rundt. Det er forresten 3000,- kr i bot for å røyke nær en bensinpumpe. Jeg tipser gjerne politiet hvis folk ikke tar advarselen første gang. I natt så jeg flere som enten satt på pumpene eller hang over de med ølflaska i ene hånda og sneipen i andre hånda. Det gir meg rødt i øynene. Prøver å være hyggelig og be de gå lenger vekk første gangen, men ingen nåde etter det.

Lenke til kommentar

men vi ønsker å vise at vi ser deg, hvorfor kan du ikke da vise såpass dannelse at du greier å svare fremfor å se på oss med nedlatende ansiktet e.l. (generelt)

6666955[/snapback]

 

Du misforstår, jeg stod tenkte på helt andre ting da betjeningen plutselig sa hei.

Jeg sa selvfølgelig hei tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...