Gå til innhold

Har jeg missforstått meningen med HDR?


Anbefalte innlegg

Er ikke hdr bilder, flere bilder som er lagt over hverandre med fokus rundt i søkeren, så alt skal være i fokus, også at det er forskjellige eksponeringer. Leste en artikkel nå som det sto at for og få bra HDR bilder burde man slå av auto fokusen etter at man har fokusert for at fokusen ikke skal flytte seg.

 

Er jeg på viddene??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jeg på viddene??

6664211[/snapback]

:yes:

 

HDR er for å øke dynamisk omfang, d.v.s. det er eksponeringen du forandrer og ikke fokus. Så setter du sammen x antall bilder med forskjellig eksponering.

 

Det finnes visstnok andre program som lar deg sette sammen bilder med forskjellig fokus uten at jeg har prøvd eller forsket på dette.

Lenke til kommentar
Er jeg på viddene??

6664211[/snapback]

Jeg tipper at du tenker på focus stacking der man kan benytte flere eksponeringer med fokus på ulike steder for å få en dybdeskarphet man normalt ellers ikke ville ha fått. Focus stacking er spesielt hendig til macro der dybdeskarpheten jo er veldig begrenset.

Lenke til kommentar
Ingen tvil da nei. Er vidvinkelen med på å øke skarphetsdybden?

6693648[/snapback]

 

Å ja i stor grad.

Test ut denne for å se hvor stor dybdeskarphet man oppnår:

 

Velg blender, skriv inn brennvidde og avstand til fokuspunkt

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...-calculator.htm

 

Varier deretter brennvidde-tallet så ser du raskt effekten. Forsøk også å 'blende' ned eller opp.

Fin sak.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
wow. Han på www.cambridgeincolour.com var ikke lite flink. Snarere tvert i mot. Steike, lurer på hvor lang tid han bruker på et bilde, både i planlegging og gjennomføring. Ikke noe point and shoot der i gården....

6701739[/snapback]

 

Jeg tror til og med han er bedre enn Ken Rockwell. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...