Gå til innhold

[LØST]Oppdatere Mysql fra php


Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd å lære meg dette. jeg har kunnet det men får ikke det til igjen..

 

Kan noen vise meg hvordan jeg gjør dette rigtik i PHP?

 

variablene:

 

$ip = $_POST['ip'];
$navn = $_POST['navn'];
$tittel = $_POST['tittel'];
$korttext = $_POST['korttekst'];
$longtext = $_POST['longtekst'];
$kat = $_POST['kat'];
$id = $_POST['id'];
$homepage = $_POST['homepage'];

 

Databasen (databasenavn: root_nyheter):

id

ip

tittel

navn

homepage

korttext

longtext

katnavn

 

Asltså.. databasen skal bli oppdatert med innholdet i variablene

 

Håper på svar slik at jeg kan komme over dette.

Endret av flexitid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som jeg har forstått det er det eneste PHP her noen tags og variabler.

 

det jeg lurer på er hvordan jeg bygger opp queryen, og siden jeg syntes Php manualen er forvirrende hadde jeg håpt at noen kunne ha hjelpt meg litt på dette punktet.

 

jeg postet i dette forumet på grunn av at det sto "det meste innen databaser" noe som det jeg spør om altså er.

Lenke til kommentar
som jeg har forstått det er det eneste PHP her noen tags og variabler.

 

det jeg lurer på er hvordan jeg bygger opp queryen, og siden jeg syntes Php manualen er forvirrende hadde jeg håpt at noen kunne ha hjelpt meg litt på dette punktet.

 

jeg postet i dette forumet på grunn av at det sto "det meste innen databaser" noe som det jeg spør om altså er.

6664728[/snapback]

Spørringen din skal ende opp som noe slikt:

INSERT INTO root_nyheter (ip, tittel, navn, homepage, korttext, longtext, katnavn)
VALUES ('192.168.0.1','En tittel','Et navn','En homemape','En liten test','Dette er visstnok en noe lengre tekst, men ikke så veldig lang','Et katnavn')

 

I praksis vil det si at du må bygge opp en spørringen som en tekststreng i PHP for så å kjøre spørringen. Selve det å kjøre spørringen blir noe i retning av:

 

mysql_connect('locahost:3307','brukernavn','passord');
mysql_select_db('din database')
mysql_query($query)

 

Der $query er den spørringen du har bygget opp som tekststreng.

 

Det vil også være kjekt etter hvert å legge på litt feilsjekking etter de tre kommandoene for å sjekke om de går som de skal eller ikke. Det har liten hensikt å prøve å kjøre spørringen dersom du ikke klarer å koble til databasen :)

 

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
som jeg har forstått det er det eneste PHP her noen tags og variabler.

 

det jeg lurer på er hvordan jeg bygger opp queryen, og siden jeg syntes Php manualen er forvirrende hadde jeg håpt at noen kunne ha hjelpt meg litt på dette punktet.

 

jeg postet i dette forumet på grunn av at det sto "det meste innen databaser" noe som det jeg spør om altså er.

6664728[/snapback]

Spørringen din skal ende opp som noe slikt:

INSERT INTO root_nyheter (ip, tittel, navn, homepage, korttext, longtext, katnavn)
VALUES ('192.168.0.1','En tittel','Et navn','En homemape','En liten test','Dette er visstnok en noe lengre tekst, men ikke så veldig lang','Et katnavn')

 

I praksis vil det si at du må bygge opp en spørringen som en tekststreng i PHP for så å kjøre spørringen. Selve det å kjøre spørringen blir noe i retning av:

 

mysql_connect('locahost:3307','brukernavn','passord');
mysql_select_db('din database')
mysql_query($query)

 

Der $query er den spørringen du har bygget opp som tekststreng.

 

Det vil også være kjekt etter hvert å legge på litt feilsjekking etter de tre kommandoene for å sjekke om de går som de skal eller ikke. Det har liten hensikt å prøve å kjøre spørringen dersom du ikke klarer å koble til databasen :)

 

Håper dette var til hjelp.

6664782[/snapback]

 

Takker for dette, men jeg vet hvordan man setter inn informasjon i en database. jeg ville Oppdatere en.

 

Jeg har kommet fram til dette, men fremdeles får jeg problemer.

 

Query utspørring

UPDATE root_nyheter SET ip='82.xxx.xxx.xxx', tittel='Beklager..', navn='Krister', homepage='lol', korttext='Bloggen starter ikke før den 16 august ', longtext='jeg har endelig klart å oppdatere nyhetene', katnavn='Om Siden' WHERE id='11082006190609'

 

Feilmelding:

You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'longtext='jeg har endelig klart å oppdatere nyhetene', katnavn=

 

Php Kode:

include_once("conn.php");
$query = "UPDATE root_nyheter SET ip='$ip', tittel='$tittel', navn='$navn', homepage='$homepage', korttext='$korttext', longtext='$longtext', katnavn='$kat' WHERE id='$id'";
echo "$query";
$result = mysql_query($query) 
 or die(mysql_error());

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Takker for dette, men jeg vet hvordan man setter inn informasjon i en database. jeg ville Oppdatere en.

 

Jeg har kommet fram til dette, men fremdeles får jeg problemer.

 

Query utspørring

UPDATE root_nyheter SET ip='82.xxx.xxx.xxx', tittel='Beklager..', navn='Krister', homepage='lol', korttext='Bloggen starter ikke før den 16 august ', longtext='jeg har endelig klart å oppdatere nyhetene', katnavn='Om Siden' WHERE id='11082006190609'

 

Feilmelding:

You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'longtext='jeg har endelig klart å oppdatere nyhetene', katnavn=

 

Php Kode:

include_once("conn.php");
$query = "UPDATE root_nyheter SET ip='$ip', tittel='$tittel', navn='$navn', homepage='$homepage', korttext='$korttext', longtext='$longtext', katnavn='$kat' WHERE id='$id'";
echo "$query";
$result = mysql_query($query) 
 or die(mysql_error());

6666559[/snapback]

 

prøv denne utspørringen:

UPDATE root_nyheter SET ip='82.xxx.xxx.xxx', tittel='Beklager..', navn='Krister', homepage='lol', korttext='Bloggen starter ikke før den 16 august ', `longtext`='jeg har endelig klart å oppdatere nyhetene', katnavn='Om Siden' WHERE id='11082006190609'

 

som du sikkert ser, la eg til "venstrehendte aksenttegn(`)" rundt "longtext"... dette fordi at, tror eg, longtext et navn på en feltform...

 

tror d skal virke ;)

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Takker for dette, men jeg vet hvordan man setter inn informasjon i en database. jeg ville Oppdatere en.

 

Jeg har kommet fram til dette, men fremdeles får jeg problemer.

 

Query utspørring

UPDATE root_nyheter SET ip='82.xxx.xxx.xxx', tittel='Beklager..', navn='Krister', homepage='lol', korttext='Bloggen starter ikke før den 16 august ', longtext='jeg har endelig klart å oppdatere nyhetene', katnavn='Om Siden' WHERE id='11082006190609'

 

Feilmelding:

You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'longtext='jeg har endelig klart å oppdatere nyhetene', katnavn=

 

Php Kode:

include_once("conn.php");
$query = "UPDATE root_nyheter SET ip='$ip', tittel='$tittel', navn='$navn', homepage='$homepage', korttext='$korttext', longtext='$longtext', katnavn='$kat' WHERE id='$id'";
echo "$query";
$result = mysql_query($query) 
 or die(mysql_error());

6666559[/snapback]

 

prøv denne utspørringen:

UPDATE root_nyheter SET ip='82.xxx.xxx.xxx', tittel='Beklager..', navn='Krister', homepage='lol', korttext='Bloggen starter ikke før den 16 august ', `longtext`='jeg har endelig klart å oppdatere nyhetene', katnavn='Om Siden' WHERE id='11082006190609'

 

som du sikkert ser, la eg til "venstrehendte aksenttegn(`)" rundt "longtext"... dette fordi at, tror eg, longtext et navn på en feltform...

 

tror d skal virke ;)

6671138[/snapback]

 

Der hadde du absolutt rett ;)

 

la ikke til dette "venstrehendte aksenttegnet(`)", men skiftet heller navnet på kolonnen ;)

 

tusen takk for all hjelp :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...