Gå til innhold

Erfaringer med Acer Aspire 5561WXMi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eh, tror du ikke jeg har sjekka der, 6150 står ikke lista opp der....

6671035[/snapback]

 

Nå har ikke jeg sjekket dette ut, men jeg går ut i fra at 6150 ikke er mye bedre enn 6200, og du ser jo hvor på listen 6200 står.. Jeg vil nok tro at det er usammenlignbart mye dårligere enn 7600/X1600 iallefall.

 

EDIT: Bestilte nettopp selv en Acer Aspire 5561WXMi fra MPX, skal skrive litt utfyllende om den når jeg har fått brukt den en stund. Grunnen til at jeg valgte den framfor Zepto Znote 6214W var at det er glossy skjerm og 8-cellers batteri på Acer sin, mot matt skjerm og 6-cellers batteri på Zepto sin. Kan ikke du skrive litt om hva du gikk for og hva du synes når du får den du også frontflip? Lykke til med ditt kjøp!

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at Acer Aspire 5561WXMi har utgått fra alle webshoper der jeg har sjekket, og det ser ikke ut som om noen har tenkt å ta den inn igjen. Egentlig litt sprøtt, jeg ville tro at denne maskinen har et stort salgspotensiale i og med at den fyller en nisje hvor bare Zepto er en reell konkurrent. Kanskje det er i påvente av Core 2 Duo.

Lenke til kommentar
Jeg ser nå at Acer Aspire 5561WXMi har utgått fra alle webshoper der jeg har sjekket, og det ser ikke ut som om noen har tenkt å ta den inn igjen. Egentlig litt sprøtt, jeg ville tro at denne maskinen har et stort salgspotensiale i og med at den fyller en nisje hvor bare Zepto er en reell konkurrent. Kanskje det er i påvente av Core 2 Duo.

6677353[/snapback]

 

Ja, dette la jeg også merke til i dag! Var å kikka på maskinen på Mamoz sin nye shop på Mercur nå på lørdag, og ble fort ganske interessert.

 

Sjekka også på jobb med forhandlere; i går var den tilgjengelig og slikt på bl.a. Itegra, men i dag var den helt borte selv på deres sider.

 

Merkelig sak i grunn, da PC'n virker helt herlig i forhold til prisen!

 

Er det virkelig ingen salgskanaler i Norge som skal selge denne utover høsten?

Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt denne i noen timer, og kan dele mine foreløpige erfaringer.

 

Byggekvalitet:

God.

 

Positivt:

Skjermhengslene er solide og perfekt balansert. Lukkemekanismen er god, den sitter når den skal og er enkel å åpne og lukke. Baksiden av skjermen er også av god kvalitet og tåler en del trykk før skjermen reagerer på det. Det er ingen deler som virker som om de skal dette av etter hvert. Alle porter virker også solide, og strømpluggen sitter godt.

 

Negativt:

Tastaturet gir etter for trykk på midten. Man merker det ikke dersom man ikke ser på det mens man skriver, så det påvirker altså ikke hvordan man skriver. Generelt er det litt plastikkfølelse over hele chassiset unntatt lokket, som på sin side virker veldig solid.

 

Skjerm:

Meget god.

 

Positivt:

Skjermen er etter min mening meget lyssterk. Kjæresten min har en iBook G4 12" som er ett år gammel, og sammenlignet med skjermen dens er skjermen på 5561 ekstremt lyssterk. Det går også helt fint å bruke den ute i sollys, selv om det blir en del refleksjoner.

Oppløsningen er etter min mening perfekt til størrelsen på skjermen, ting er ikke for små og man har god oversikt.

God horisontal synsvinkel. Selv om bildet fort blir mørkere når man sitter til siden, ser man bildet tydelig i nesten 180 grader.

 

Negativt:

Skjermen har en veldig liten vertikal synsvinkel. Man må nesten sitte i samme høyde hele tiden, ellers blir bildet utydelig oppe eller nede.

Når hele bildet er sort er det litt lysere nederst langs kanten til skjermen. Dette ser man veldig tydelig når skjermen viser et sort bilde, men ikke i det hele tatt når skjermen har en annen farge. Jeg må nesten bare komme tilbake til om dette er et problem senere når jeg har fått brukt maskinen litt mer.

 

Design:

Meget god.

 

Positivt:

Utseendemessig er maskinen veldig pen. Den har en grå teksturert overflate på utsiden av lokket, mens den på innsiden rundt skjermen har en blank svart overflate. Tastaturet har en svart plastramme, touchpaden er også svart, mens resten av innsiden er av sølvgrå plast. Mens jeg personlig synes Zepto Znote 6214W er penere da den har et mye renere design, ser 5561 mer fancy og cyber ut.

Tastaturet er bra lagt opp. Den venstre ctrl tasten ligger ytterst til venstre og ikke innenfor Fn tasten, noe jeg ser på som meget positivt. Det er bare fire egne snarveitaster, og disse ligger på ingen måte i veien.

Touchpaden fungerer ypperlig. Den er ganske liten, men med pointer acceleration aktivert er ikke dette noe problem.

Maskinen har en helt kurant størrelse, og det virker som om plassen er utnyttet bra.

 

Negativt:

Alle USB portene, firewire porten og S-VIDEO ut er plassert på høyresiden, og dette gjør at ledninger kan komme i veien for ekstern musebruk.

Luftuttaket til viften er også på høyresiden, og siden pcen blir ganske varm ved tungt bruk kan dette være ubehagelig for hånden hvis man bruker ekstern mus.

 

Støy og varme:

Middels.

 

Positivt:

Når maskinen ikke jobber tungt er den veldig stille. Harddisken er så godt som lydløs.

 

Negativt:

Når maskinen jobber tungt blir den ganske varm. Både tastaturet, touchpaden og det området den høyre håndflaten hviler på når man skriver blir så varmt at det kan bli ubehagelig.

Med varmen følger også lyd, viften som blåser luften ut på høyresiden høres godt når den kjører på fullt. Dette er ikke en særlig generende lyd når man for eksempel spiller med lyd, men sitter man i en forelesningssal med folk rundt seg vil jeg tro det lett kan bli forstyrrende. Det må nevnes at dette er langt fra den mest bråkete laptopen jeg har vært borti. Lydnivået er akseptabelt, men den kan etter min mening ikke kalles stille.

 

Nettverk:

Meget god.

 

Positivt:

Rekkevidden på det trådløse nettverkskortet er meget god.

Nettverkskortet støtter gigabitnett.

 

Negativt:

Ingenting.

 

Batteri:

Middels.

 

Batteritiden er på ca. 3 timer ved lett bruk og mye strømsparetiltak, og ca. 2 timer ved tung bruk og moderate strømsparetiltak. Det er et 8-cellers batteri.

 

 

Jeg kommer til å skrive mer om erfaringene mine med maskinen etter hvert, da spesielt 3d-ytelsen. Det virker som om maskinen er tatt helt ut av produksjon, for den kan ikke kjøpes noe sted i Norge så vidt jeg kan se. Jeg finner ingen informasjon om den på Acer sine sider heller, men jeg håper noen likevel kan bruke denne informasjonen. Hvis det er noen som har kommentarer til det jeg har skrevet så er det supert, og hvis det er noen som lurer på noe spesielt så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar

Erfaringer del 2.

 

3dMark 2005: 2470 poeng. :hmm:

Dette er på en nyinstallert optimalisert Windowsinstallasjon, uten unødvendig bloatware og med de nyeste Omega driverne installert. Først kunne jeg ikke skjønne hvorfor poengsummen var så lav, tester av Mobility X1600 på nettet viste jo at kortet skulle yte nærmere 3500 poeng, men så sjekket jeg klokkefrekvensen på kortet. Så vidt jeg har forstått skal minnet originalt være klokket til 470MHz, men på min 5561 er det i følge 3dMark 2005 klokket til 350MHz, mens kjernen, som skulle være klokket til 450MHz, er klokket til 375Mhz. 3dMark 2006 gir tilsvarende resultater. Jeg skal prøve å installere skjermkortdriverne som fulgte med pcen for å se om det kan være et problem med Omega, og kommer til å poste her hvilke resultater jeg får. Hvis noen andre med denne maskinen får andre poengsummer så si for all del i fra her.

 

Jeg vil også nevne at de tre partisjonene harddisken er delt opp i når du får den er formatert til FAT32, noe jeg ser på som negativt. For meg er det dog ikke noe større problem, da jeg uansett vil reformatere og installere ting selv.

 

Bortsett fra 3dytelsen er jeg meget fornøyd med maskinen. Størrelsen er perfekt for meg og maskinen er ypperlig i bruk. Likevel er det noen ting som ikke er så bra. En av de mest negative tingene er at maskinen virker sporløst forsvunnet fra nettet. Det er som om maskinen aldri har eksistert på Acer sine sider, og jeg har ennå ikke lykkes i å finne noe relevant gjennom google. Jeg tror nok man kan se langt etter ting som skjermkortdrivere og bios oppdateringer.

 

Jeg vil legge ut noen linker her til de forskjellige driverne til enhetene i maskinen for å forenkle prosessen for alle som vil begi seg ut på en formatering. Det eneste jeg til nå ikke har lykkes i å finne driverne til er 5-i-1 kortleseren, touchpaden og tastaturet. Disse burde alle ligge på "restore" dvden/cdene man brenner ut etter å ha begynt å bruke maskinen, men jeg har altså ikke funnet dem. Både tastaturet og touchpaden fungerer uten driverne, men "fn" tastene til keyboardet og scrollefunksjonaliteten til touchpaden fungerer ikke.

 

Hovedkort/chipset: Mobile Intel 945PM Express Chipset

 

Skjermkort: ATI Mobility X1600

 

Lydkort/modem: Realtek High Definition Audio

 

Jeg tror det var alt, håper det er flere enn meg som kan bruke denne informasjonen så jeg ikke har skrevet alt dette uten grunn. :thumbup: Som sagt, hvis noen har kommentarer eller ytterligere informasjon så si i fra!

 

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Erfaringer del 2.

 

3dMark 2005: 2470 poeng. :hmm:

Dette er på en nyinstallert optimalisert Windowsinstallasjon, uten unødvendig bloatware og med de nyeste Omega driverne installert. Først kunne jeg ikke skjønne hvorfor poengsummen var så lav, tester av Mobility X1600 på nettet viste jo at kortet skulle yte nærmere 3500 poeng, men så sjekket jeg klokkefrekvensen på kortet. Så vidt jeg har forstått skal minnet originalt være klokket til 470MHz, men på min 5561 er det i følge 3dMark 2005 klokket til 350MHz, mens kjernen, som skulle være klokket til 450MHz, er klokket til 375Mhz. 3dMark 2006 gir tilsvarende resultater. Jeg skal prøve å installere skjermkortdriverne som fulgte med pcen for å se om det kan være et problem med Omega, og kommer til å poste her hvilke resultater jeg får. Hvis noen andre med denne maskinen får andre poengsummer så si for all del i fra her.

6742431[/snapback]

 

Jeg har lest lignende erfaringer med 128MB utgaven av X1600 kortet på nettet. Det virker som om dette er en "utvannet" utgave av Mobility X1600 med bl.a. lavere klokkefrekvenser. Og det er i grunnen ganske villedende ovenfor forbrukerne når f.eks. både Acer Aspire 5561 og Asus W3J begge reklamerer med X1600 kortet, mens den ene maskinen (Acer) scorer ca. 2500 i 3DMark 05 mens den andre (Asus) scorer over 4000. Det vil si at Mobility X1600 med 128 MB scorer omtrent det samme som gamle X700, mens Asus W3J på sett og vis forsvarer prisforskjellen på 4-5000 ned til Aspire 5561.

Lenke til kommentar

Jeg vil legge ut noen linker her til de forskjellige driverne til enhetene i maskinen for å forenkle prosessen for alle som vil begi seg ut på en formatering. Det eneste jeg til nå ikke har lykkes i å finne driverne til er 5-i-1 kortleseren, touchpaden og tastaturet. Disse burde alle ligge på "restore" dvden/cdene man brenner ut etter å ha begynt å bruke maskinen, men jeg har altså ikke funnet dem. Både tastaturet og touchpaden fungerer uten driverne, men "fn" tastene til keyboardet og scrollefunksjonaliteten til touchpaden fungerer ikke.

 

6742431[/snapback]

 

Drivere til Aspire 5560-serien finner du på ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/...40_5560/driver/ (oversikt over hva de forskjellige filene er)

 

For å få alle fn-tastene til å fungere må du nok installere launch manager, ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/...ver/launmgr.zip

 

Driverene til 5-i-1 kortleseren regner jeg med er "TI CardReader Driver 2.0.0.1", ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/...icardreader.zip

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...