Gå til innhold

Hvilket skjermkort til PC-skjerm og TV-bruk?


twarken

Anbefalte innlegg

Jeg vil koble min 32'' Samsung opp mot PC'en. TV'en har HDMI kontakt. Kommer til å veksle mellom å bruke PC skjermen og TV'en som bilde. Ønsker å se filmer jeg har på PC'en på TV'en.

 

Hvilket skjermkort må en ha?

2 DVI utganger?

Eller kan en bruke en annen video ut inngang?

Hvordan gjøres dette?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste du kan gjøre er å kjøpe deg en dvi-hdmi kabel. Dvs en kabel som har hdmi på den ene siden, og dvi på den andre. Slik kan du overføre digitale signaler mellom pc'en og tv'en. Du kan også kjøpe en dvi-hdmi skjøtekontakt, men jeg vil anbefale en kabel. Nettopp kjøpe en monster dvi-hdmi kabel på ebay til 40 dollar inkl frakt. Den kabelen koster ca 2k i Norge. Selvfølgelig kan du også kjøpe billigere kabler, tror neppe du vil merke forskjell på grafikken mellom en merke kabel og noname kabel hvis lengden er under 5-8meter. Jo lengre kabel jo mer signaltap. Om det er lang vei fra pc'en til skjermen vil jeg anbefale skikkelig kvalitets kabel. Personlig så liker jeg kvalitet.

 

De nyere skjermkortene har ofte 2xdvi utgang. Du kan foreksempel koble tv'en til den ene dvi utgangen og den andre til pc monitoren. Jeg veksler mellom dem avhengig av hva jeg skal utføre på pc'en. Det finnes også skjermkort med hdmi utgang, da slipper du dvi-hdmi kabel. En vanlig hdmi kabelen vil gjøre susen.

 

Nvidia gfx'ene har en rund utgang mellom dvi utgangene som man kan koble til en component skjøteledning. På den måten kan du også koble pc'en mot tv'en med component kabel.

 

Men de skjermkortene med hdmi utgang er ikke blant de kraftigste på markedet. Om du ikke setter spill i sentrum kan du godt gå for en gfx med hdmi. Skal du kjøpe deg et nytt skjermkort eller har du allerede et med 2xdvi?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret! Konge!

 

Skal kjøpe nytt hvis det er best for meg.

 

Jeg har et ganske gammelt skjermkort (2 år, kosta ca 1 200 da, ATI, husker ikke i farten hvilket). Er Enkel DVI der.

 

2xDVI virker jo veldig fint. Hvordan er det en skifter mellom hvilken skjerm som er i drift, eller kan begge brukes samtidig?

 

Skjermkort med HDMI har vel også en enkel DVI? Det er kanskje det aller beste? Jeg bruker ikke PC'en til spilling, eneste er Football Manager. Har du et tålig billig skjermkort med HDMI og DVI på og anbefale, slik at jeg kan koble begge skjermene opp?

 

Virker som jeg kan bruke en component skjøteledning, men det er vel ikke å anbefale, mtp. kvalitet på signaler og lyd?

 

TV'en har denne oppløsningen: 1366x768 (WXGA)

Vil et nytt skjermkort støtte denne oppløsningen slik at jeg kan bruke TV'en som skrivebord hvis jeg ønsker, og ikke bare bruke den som filmfremviser?

 

Ble mange spørsmål her, håper du eller noen andre kan svare. Tusen takk.

Endret av twarken
Lenke til kommentar

Hvordan er det en skifter mellom hvilken skjerm som er i drift, eller kan begge brukes samtidig?

Svar: Du kan gjøre det via selve driveren til ati eller nvidia. Der kan du velge å skifte skjermbildet til de skjermene som er tilkoblet.

 

Skjermkort med HDMI har vel også en enkel DVI?

svar: Ja. http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...mi-utgang/28349 les der

 

Virker som jeg kan bruke en component skjøteledning, men det er vel ikke å anbefale, mtp. kvalitet på signaler og lyd?

Svar: Jeg er faktisk usikker om du får lyd via hdmi på skjermkortet. Det hadde vært bra om det funka.

 

Vil et nytt skjermkort støtte denne oppløsningen slik at jeg kan bruke TV'en som skrivebord hvis jeg ønsker, og ikke bare bruke den som filmfremviser?

Svar: Du kan ikke få til nativ oppløsningen 1366x768 til samsung skjermen din, men du kan nedskalere slik at skjermbildet blir tilpasset tv'en. Hdmi er egentlig ikke laget for pc bruk. Via vga så kan man få til nativ oppløsning, men da blir ikke bildekvaliteten like bra. Jeg har prøvd begge deler. Man får et like klart windows ved bruk av skalering.

 

Ati har allerede kommet med sitt gfx med hdmi. http://www.hardware.no/lanseringsguide/pro...productId=47586

 

Msi vil komme med sitt 7600gt iløpet av august hvis jeg ikke tar feil. Du får velge et av dem.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Flottings!

 

http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...mi-utgang/28349

 

Her må det vel ligge feil bilde? Dette bildet har vel bare en HDMI og ingen DVI?

 

Problemet mitt er da nå at jeg har en 2 år gammel PC. Jeg er ganske sikker på at skjermkortet mitt nå er av AGP, setter det ned i en brun ramme på hovedkortet. Og de kortene du foreslo er vel av PCIe. Da sliter jeg jo. Mmm.. Søren det var ille.

 

Er jo litt stress å kjøpe nytt hovedkort da.

 

Kanskje det er bedre å kjøpe et AGP skjermkort med 2xDVI, og en DVI-HDMI-kabel som du gjorde? Og en lydkabel da vel. Forslag til lydkabel?

 

Det blir vel fin kvalitet av dette, både bilde og lyd?

 

Vil vel heller lønne seg å kjøpe et litt bedre skjermkort enn et nytt hoved- og skjermkort.

 

Det at jeg ikke får brukt den native oppløsningen, vil det si at jeg sender i en høyere oppløsning til TV'en og den nedskalerer? Eller i en lavere og den oppskalerer?

 

Igjen mange spøsmål, sorry. Har så lyst til å få dette til å virke da.

Lenke til kommentar

Hmmm siden du har en eldre pc med agp, så funker ikke de nyeste gfx'ene med pci-e grensesnitt. Kjøpe deg en agp kort med 2xdvi og dvi-hdmi kabel vil gjøre susen. Man trenger jo ikke en lydkabel hvis man skal kjøre via pc høyttaler. Finnes enkelte sett som er veldig gode på film også. Ellers kan du kjøpe deg et lydkort med digitalt utgang slik at du kan koble deg mot en surround receiver.

 

Innebygd lydkortet er ikke bra sammenlignet med dedikert lydkort. Om du vil ha god lyd så kan du investere i et godt lydkort. Men kanskje er det på tide å bytte pc. Det koster ikke all verden å sette sammen en pc til hdtv bruk. Hd filmer krever litt prosessor power. Kan du beskrive pc'en din litt?

Lenke til kommentar

Pentium 4, 3,2 GHz

1024 MB RAM

250 GB HD

DVD-brenner

 

Jeg har ikke store høyttalere, bare et 2:1 Creative små som står på pulten. TV'en står 3 meter borte, og å bruke PC'høyttalerne blir ikke bra for å se på TV.

 

Tenkte å bruke høyttalerne på TV'en når jeg bruker TV'en til filmtitting og desktopparbeid. Finnes det er lydkabel fra hovedkort/lydkort direkte til TV? Uten å gå gjennom surround reciever?

 

Bør nok ha et nytt lydkort, har tenkt på det en stund. Hører summing i bakgrunnen når jeg hører på musikk på headsett. Og hører lyd fra TV'kortet som jeg har (stemmer fra NRK). Utrolig irriterendes.

 

Takk for at du er så hjelpsom.

Lenke til kommentar

Tror ikke at du trenger å oppgradere pc'en nå. 3.2ghz holder masse til litt spill og hd avspilling. Om man kan koble direkte fra lydkort til skjermen er jeg usikker på. Men å investere i noe skikkelig vil lydopplevelsen bli mye bedre. Noe man ikke kommer til å angre på. Jeg har ennå ikke skjønt hvordan jeg klarte å leve med onboard lydkort i så mange år. Jeg kommer aldri til å bruke onboard igjen, hehe.

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/product.php?productId=35820 Det kortet er veldig bra, jeg har et sånt, bare litt bedre. Kjent som x-fi fitality. Men det kortet der er mer enn nok til film og musikk. Veldig veldig bra. Men mangler frontpanel med forskjellige utganger og innganger.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=35819

Denne har en frontpanel som man kan bruke til mye rart. Jeg er meget fornøyd med den siden den har funksjoner som jeg lenge har savnet. Den koster litt mer, men er verdt penga. Den har digital "SPDIF" inn og ut for lyd.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=35818

Denne har jeg, hehe. Litt mer avansert enn den over, men får ikke utnyttet alt potensialet ennå.

 

Når det kommer til anlegg ligger det noen på bruktmarkedet.

http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=62632

http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=62112

 

Det er også andre bedre anlegg også, hvor mye er du villig til å punge ut?

 

Edit: Angående det creative høytalersettet så koster det 2.2k+ for et nytt sett. Så en pris på 990,- er ganske ok forutsett at alt funker som det skal.

https://prisguiden.no/product.php?productId=3798

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=22197

Det settet er vel en av de ypperste innen pchøytaler.

 

Edit2: http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=61864

Disse er faktisk nye og uåpnet. Men dette settet har vært lenge på markedet. Om prisen på 2.2k som står i prisguiden er til å stoles på er jeg usikker på. Vil nemlig ikke villede deg her. Selve markedsverdien kan være lavere enn det som står der.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Sykt bra samye83, at du hjelper meg, setter veldig pris på det asså.

 

Tror jeg går for Platinum. Hva vil det si at det har digital SPDIF? Gir det bedre lyd?

 

Jeg kan nok strekke meg til 1,2k-1,5k for surroundanlegget. Kan jeg koble TV'en opp mot dette, slik at når jeg ser på vanlig TV så får jeg lyd ut av 6 devicer istedet for TV'høyttalerne?

 

Jeg har jo egne PC-høyttalere, Creative 2:1 som fungerer ok til spillbruk. Kan jeg hvis jeg kjøper nytt sett, både ha PC-høyttalerne og de nye til musikk/TV'titting koblet opp samtidig?

 

Synes det Creative høyttalerne i bruktmarkedet seg stygge ut i forhold til Logitec's. Tror nok jeg går for dem. Hvis ikke kjøper jeg nye Logitec. Da er spørsmålet, kan en bruke optisk eller coax-input til disse høyttalerne fra Platinum lydkort? Da blir det virkelig ikke noe bakgrunnsstøy som en kan få ved direct.

Endret av twarken
Lenke til kommentar

Du kan koble din tv til anlegget, men om jeg tror man neppe får surround effekt fordi vanlig tv signaler ikke har så mange lydkanaler. Men det går fint an å bruke et surround anlegg som stereo også.

 

Det spørs hvordan du kan koble dem opp. Hvis du har tenkt å koble de 2.1 høytalerne bak på pc'en, så kan du bruke spdif kabel til å koble sammen det nye anlegget. Men da må anlegget ha optisk spdif inngang.

 

Er ikke helt sikker på det siste spørsmålet ditt, kan du utdype mer.

Lenke til kommentar

Ser at det er dårlig formulert.

 

Jeg kjøper dette settet har jeg funnet ut:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=22197

 

Kan jeg koble disse høyttalerne til Platinum lydkortet med optisk eller coax kabel? Hva er i tilfelle best? Er spdif det samme som optisk/coax.

 

Mente at hvis en bruker vanlig analog oppkobling så kan en få litt summing i høyttalerne, tror en slipper dette ved å bruke digital.

 

Et siste spørsmål om noe helt annet, en bekjent av meg skal kjøpe nytt hovedkort med PCIe, PC'en skal brukes til film, musikk og internett. Han ønsker da et grafikkort med HDMI. Har du et hovedkort å anbefale, som ikke må være altfor dyrt, men fungerer fint, han har 3,2 GHz P4 som jeg har, ca 2 år gammel.

 

Takk!

Lenke til kommentar

Det høytalersettet kommer du til å være fornøyd med. Du kan koble dem sammen med en slik kabel. Men den jeg linket til er Monster, og de koster mye mer enn vanlige optiske kabler.

 

Vet du hvilken socket hk'et til kompisen din har? 478 eller 775?

 

Edit: Nå skjønner jeg hva du mener med digital coax kabel. Jeg er ikke sikker på om du kan bruke digital coax på lydkortet som du har valgt, men fiberoptisk(den jeg linket til) vil passe bra. Du må koble den fra frontpanelet til kontrollpanelet.

 

Jeg tok meg en runde i manualen og fant ut at frontpanelet har både inn og ut for digital coax. Så da kan du velge mellom optisk fibel eller coax. Tror du må nesten kjøpe kabel som er lengre enn 1 meter. Avhengig av hvor langt pc'en skal stå fra kontrollpanelet.

 

Ang. Diskusjonen om Coax vs Fiber. Selv har jeg jobbet med utvikling av elektronikk der spørsmålet coax vs fiber dukker opp. Og dette kan gjøre forskjeller, men neppe på grunn av bitfeil. Til å overføre signaler i et hifi anlegg (som er langt fra krevende hva båndbredde angår) er både coax og fiber mer enn bra nok, til å overføre all den lydinformasjon vi måtte ønske å prosessere digitalt

 

Problemene ligger imidlertid neppe i bitfeil, men snarere i form av indusert støy som fanges opp i forsterkerleddet til HIFI anlegget. Her er det forskjeller på Coax og fiber.

 

Både coax og fiber kan brukes til å overføre signaler i lange avstander, (kvaliteten på fiberen (glass vs plast) vil avgjøre hvor langt). fiber brukes blant annet i telekomkabler som går flere km. Coax har også kvalitetsforskjeller, men jeg tror ikke det er vesentlig her.

 

Coax kan overføre støy fra kretskortet til senderen og over til mottageren elektrisk. Det gjør ikke fiber.

 

Coax kan virke som antenne i seg selv, men i svært liten grad. (Typisk er jo at coaxens antenneegenskaper er meget dårlige/ plukker opp lite støy). Fiber har ikke antennevirkning.

 

Typiske for transceivere for fiberoptikk har dessverre vært skarpe flanker og relativt mye strøm forbruk. Dermed kan de fort generere støy som blir fanget opp i forsterkerelementet på kretskortet.

 

MAO: det er designet på komponentene som avgjør hva som fungerer best. Fiber er mest avhengig av komponenten på forsterkersiden, coax er avhengig av begge. Typisk dess flere komponenter du kobler sammen, dess større blir fordelen med fiber, da kretskortene isoleres fra hverandre elektrisk. Med fiber er feilen mest forutsigbar. Dersom du har en god mottager er du på trygg grunn, og kan spare penger i den andre enden

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...