Gå til innhold

Hater, hater, hater sykkelen min


MrBjoern

Anbefalte innlegg

Utsagnet gjelder hovedsaklig for rimligere sykler, og man vil typisk få mye mer sykkel for pengene hvis man går opp til 5000 kr fra 3000, da de fleste komponenter er betydelig bedre (shimano overalt, inkludert drivverk, ikke noe gripshift jall, ordentlig dobbeltbunnede felger med shimano i nav, bedre styrelager, lukket maskinlager i krankparti osv).

Etter det går det mer og mer på prosenter her og prosenter der.

 

Jeg ser forøvrig et stort problem (utenom vekten) når det kommer til offroadsykling og det er mangelen på direkte overføring. Tregheter vil gjøre at du mister alt som heter feel, og du vil mest sannsynlig slite i tekniske partier samt motbakker.

 

Dersom man trenger robust og vedlikeholdsfri sykkel kjøper man sykkel med navgir. Disse tåler ofte mer 10000 km, noe som må sies å være bra.

Trenger man en lettere sykkel med høyere og lavere gir går man for utvendig gir. Ulempen her er at man må passe mer på systemet hva gjelder smøring, justering og kontroll. Er man uvøren vil et slikt system gå til helvete ganske kjapt, men passer man på så er det sjeldent problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah, det koster jo mellom 5 og 8K for en billig moped, så... Du kan jo spare litt og kjøpe det istedenfor. Evt. Spare og kjøpe ny sykkel.

 

Har for tiden 2 sykler, håper på å skaffe meg en til før vinteren, så jeg kan bytte ut "vintersykkelen" min... For min del så er det værste mølet som noen gang har blitt satt på en sykkel en såkalt dempegaffel....

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Sleng på Shimano Deore XT gir. Har vært 300 mil i 05 og 06 med min girgruppe. Er nesten ikke antydning til slitasje.

 

Vanlig smøring og vedlikehold er en selvfølge for å ha en sykkel som varer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et bra girsystem er alfa omega har jeg lært i det siste. Var å kjøpte meg en GT Avalanche 3.0, den billigste av Avalanche modellene med medfølgende billigkomponenter. Det dårligste girsystemet på krank samt alt for stor spacing mellom krankhjulene gjør at denne sykkelen ergrer mere enn den gleder. Konstant plaget med bomgiring samt at kjedet hopper av ved mye belastning ( bratte bakker i terreng ) Dette gjør at denne terrengsykkelen slettes ikke går å kjøre i noe særlig terreng. Jeg har derfor tenkt å oppgradere til et bedre system samt krankhjul med mindre mellomrom. Konklusjonen må vel være at man bør gå for en litt dyrere sykkel med de rette komponentene og godt girsystem.

Lenke til kommentar

du er ikke alene, jeg har hatt en tendens til å være fast kunde på sykkelreparasjon jeg og. Sykkelen min kosta 7000 ny, og er nettopp to år. På den tiden har jeg bytta 4 felger! Men det var kansje litt min feil, siden de ikke er beregnet for å ligge sideveis ned bakker :p Har skifta halve girsystemet en gang, og bytta hele girsystemet en gang. Bytta kjede 2 ganger, og begge bremsehendler. Ellers har jeg bytta minst 5 sett med bremseklosser, 4 bakdekk og 1 framdekk. Bytta girvaiere og bremse vaiere 2 ganger. Og akkurat nå holder rattet på å ta kvelden. Knaker mye. :D

 

Så jeg har vært igjennom mange tusen med reparasjoner. Men neste gang skal jeg kjøpe en til minst 10 000 så jeg er sikker på at jeg får en som holder.

Lenke til kommentar
Og gire under hard tråkking i bratt oppoverbakke er vel det værste for girene... Har ikke lest bruksanvisning på nyere sykkler, men på en gammel en sto det at giring skulle skje i ubelasted tistand...

6784331[/snapback]

Den regelen er vanskelig og overholde. Du kommer kanskje ned en bratt fjellsti med påfølgende bratt oppoverbakke. Skal du da legge deg i et klatregir mens du raser nedover i full fart? Det går faktisk ikke an, siden pedalene bør være i bevegelse når du girer, du kan tenke deg selv hvordan det går da!

Lenke til kommentar
Du vil jo ha tap i alle leddene da, kan ikke forstå meg på at dette vil lønne seg. Generatoren vil ha betydelig tap, den elektriske overføringen vil mest sannsynlig ha det, og motoren vil ha en god del tap.

 

Hvor lett tror du at et slikt system kan bli ? 5 kg ?

6784972[/snapback]

 

Ganske riktig! Tap vil det bli men hvor mye og vil det veie opp for bytte av girsystem flere ganger i året.

Tror ikke at det dreier seg om betyderlig tap men noe er det.

Tap i kablene kan man eliminere ved å dimensjonere godt så da sitter man med tap i generator og motor.

 

Hadde uansett vært morsom å lage en prototype.

Som en ekstra bonus så kan man jo ha med seg en batteripakke som driver motoren om man skulle bli sliten, og batteridrevet sykkel i seg selv er ikke noe nytt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Selve girsystemet skal absolutt ikke være nødvendig å skifte 2. hvert år med syklingen du beskriver. Girvaiere derimot...

Jeg kjøpte min Scott Kokomo for 5500,- (fullpris) i 2001 og hadde ikke _noen_ reparasjoner før etter Birkebeinerrittet i 2004. Da ble det så dyrt å bytte diverse deler at jeg kjøpte meg "Mekkeboka" fra SLF (slf.no). Jeg satt meg ned med "pasienten" og leste. Det endte med at jeg klarte å fikse hele sykkelen. Hvis man har litt tålmodighet klarer alle å reparere en sykkel (selvfølgelig er det enkelte ting man bør overlate til sykkelreperatører).

 

Jeg erfarte dog at billige slitasjedeler ikke alltid er det beste. Bl.a girvaieren fra XXL fliset seg opp med én gang når jeg drev og justerte, så i mitt tilfelle fant jeg ut at dedikerte sykkelbutikker var det beste :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg har en nakamura vertex eclipse, denne koster 3000 i butikk. den har forholdsvis solide deler og ganske lav vekt. eneste problemet har vært slakk i bosset til kassetten bak, altså det som alle tannhjula på bakhjulet snurrer på. byttet dette så fort som mulig for å unngå slitasje på kjede. byttet bakhjulet til et nytt. vær forsiktig under giring, se til at kjedet går rett, altså ikke høyeste gir foran og laveste gir bak eller omvendt. for 1.gir foran kan man bruke 1-3 bak, 2.foran 4-6 bak, 3.foran 7-9 bak sånn ca. eller kjøp en lett singlespeed. ett gir ja, venn beina til det. ellers bør man forsikre seg om at eikene er helvetes stramme på hjula, spesielt bak. ikke engang ved kjøp av ny sykkel er man sikret stramme hjul. få karen i butikken til å stramme. LÆR Å SKRU SELV! det er ikke så vanskelig, alle med pølse og poteter får det til, vi har det i blodet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
det "er" vel en sykkel enda :p

merket er taarnby (ikke av de mest kjente kanskje?)

 

EDIT: Brukte den bare til og sykle til skolen, (2km hver vei) og sykle til kompiser.

 

Var ikke klar over at de solgte Taarnby i Norge. Det er et dansk merke, og kjent på lik linje med tilsvarende sykkelfabrikat her i Danmark.

Taarnby er det jeg ville kalt en pappkassesykkel. Det kan vel sies å være en betegnelse på alt som er fabrikkprodusert i asia. Disse syklene sendes halvveis samlet til "produsenten", enten med merket i lakken, eller merker som eventuelt blir klistra på en tilsynelatende merkeløs sykkel. Jeg ville i stor grad styrt unna sykler hvor du kan se at merket ikke er i selve lakken.

 

Jaja, vi har vel alle hatt slike opplevelser.

For min del går det bedre å leie en sykkel bok på biblioteket

for ingenting enn å betale mellom 500 - 1000 spenn for rep.

 

helvetes sykkelreperatører....

 

Jeg er glad for at ikke alle har din oppfattning av sykkelreparatøryrket. Da hadde det ikke vært så hyggelig å dra på jobb. Alle skal ha lønn, og sykkelbransjen er bygget opp på lik linje med alle andre bransjer. En sykkelreparatør har en timetakst på omkring 400 kroner, det vil si ca 100 kroner for hvert påbegynt kvarter. Dette er ingenting i forhold til for eksempel en vaskemaskinreparatør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...