Gå til innhold

Hater, hater, hater sykkelen min


MrBjoern

Anbefalte innlegg

Føler bare for og få ut litt frustrasjon.

 

Det starta for et par år sia, jeg skulle få ny sykkel, og vi (jeg mamma og pappa) reiste ut til den lokale sykkelbutikken (skal ikke nevne navn). Der kjøt vi en sykkel, rød og fin, og den funket vel fint lenge. Så begynte problemene, gire sviktet, sykkelen på service for og bli fiksa. Funka bra noen dager før vi måtte sende den på service igjenn. Gire var ødelagt igjenn. Nye 600kr til reperasjon. (jeg hadde ikke sykkel den sommeren) Og når høsten begynte fuska sykkelen igjenn, vi tenkte som så at nå var det ikke lenge før vinteren kom, så sykkelen kunne vel vente til våren.

 

Det er nå blitt våren 2006, gire er helt ødelagt, det "skurrer" hopper av og osv. Inn på service igjenn. Nå funket faktisk sykkelen lenge, en hel vår faktisk. og nå i sommer sendte vi den enda en gang inn på service, for og fikse giret såklart. Da jeg hentet sykkelen igår hadde de byttet ut den ene delen av giret. Altså fiksa litt. Jeg syklet hjem, glad og fornøyd over og ha en sykkel som virket, jeg kom meg helt hjem da jeg oppdaget at en tann på tannhjulet av bøyd. Javel, jeg kunne ikke ha sykkelen i 1. 2. 3+++ opp til 14.gir Så idag var det tilbake på service for og levere sykkelen "igjenn" Og mannen som var i butikken sa at han skulle fikse sykkelen med en gang. Når sykkelen enda en gang var "fiksa" sa han at kjeden var begynt og bli slitt, og at vi antaglivis måtte ut med 900 for og skifte hele giret, da giret ville begynne og hoppa av igjenn +++. JAVEL det var jo de problemene jeg hadde kommet for og fikse i to år allerede! Men mannen var så grei og sa at han kunne slå av 200kr fordi vi nettop hadde hatt sykkelen på service for og fikse de problemene (som vi kunne komme til og få om et halvt år)

 

Nå HATER jeg sykkelen min, snart kommer høsten og jeg skal bruke sykkelen fram og tilbake til skolen 5 dager i uken. Jeg er 100% lei av sykkel, og kommer vel til og gå istedet.

 

Som sagt, måtte bare få ut litt frustrasjon...

Endret av halvis_92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har jeg vært og sett på ny sykkel da, Scott ett eller annet. Mye bedre service, og jeg har handlet ting der før så jeg vet at ting virker, hehe. Og de gira skulle funke bedre og være "sterkere". Så jeg håper jeg blir fornøyd.

 

Men kan noen si meg om det er vanlig og bytte ut hele giret hvert 2. år vis man bruker sykkel til jobb/skole?

Lenke til kommentar

jeg har null peiling på sykler, sykkelen er noen år nå, og jeg er lei hele sykkelen.

litt vanskelig og forklare, men når man har hatt problemer med noe lenge nok blir man lei av det,,,

 

PS: De jeg kjøpte sykkelen min av sa idag (når jeg leverte sykkelen) at de som pendler til jobb burde skifte hele giret hvert andre år. (vet ikke hvor langt det normalt og sykle til jobben jeg)

Lenke til kommentar

Kan være lurt å punge ut med noen høvdinger ekstra i et kjent merke istedet for å kjøpe heller ukjente merker av laber kvalitet. Dette kan faktisk gjøre at man sparer noen kroner i det lange løp, samt at sykkelen fungerer når man trenger den.Vedlikehold er også en viktig del av å ha en sykkel. Ta en skjekk hjemme en gang i måneden. Da er sjangsen mindre for at du må trille sykkelen din til skolen ;)

 

Lykke til med den nye sykkelen din! -Nudle

Lenke til kommentar
Men kan noen si meg om det er vanlig og bytte ut hele giret hvert 2. år vis man bruker sykkel til jobb/skole?

6660269[/snapback]

Jeg kjøpte en Everest Bison i 1997 eller 1998. Da gikk jeg i tredje eller fjerde klasse og brukte den til og fra skolen (1 km hver vei) hver eneste dag frem til ungdomsskolen.

Det eneste jeg har gjort på den er å skifte begge girhendlene etter at de knakk da jeg etter hvert tok for hardt i feil vei. Og selvfølgelig vanlig vedlikehold som smøring, justering og bytting av bremseklosser.

Sykkelen fungerer fint fremdeles, men kjedet er muligens litt rustent og vaierene muligens litt treige etter at den har stått bak garasjen i ett år (uten tak).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Fatter og begriper ikke at det ikke går å lage et girsystem som fungerer godt og er slitesterkt uten at sykkelen koster på høyde med en moped.

Her er noen grunnleggende forskjeller.

Mopeden skal håndtere 2-5KW avhengig av hvilke land den skal brukes i men sykkelen maks skal håndtere 500W.

Mopedens girkasse tåler med letthet 20000Km uten videre problemer mens sykkelen tåler en tidel og kanskje til og med mindre om man ikke legger ut i dyre dommer i girsystem.

Regner med at det er noen heftige patenter som ligger til grunne for at det IKKE utvikles bedre girsystemer for trøsykkel, og de samme patentene gjør at produsenten kan ta seg så mye betalt som det passer.

 

Jeg vil herved komme med en ide til ny transmisjon for sykkel.

Jeg ser for meg at man sitter og tråkker rundt en DC generator tilpasset maks effektuttak ved f.eks. 70rpm.

Denne driver en seriemotor enten plasert i navet bak eller med kjededrift fra en posisjon som passer bedre.

Motoren trenger ikke være stor da det dreier seg om maks 500W.

En seriemotor egner seg perfekt til formålet da den er sterk i starten samtidig som den holder momentet utover selv om turtallet øker.

Om det ikke er noe belastning som bremser motoren så vil den øke turtallet helt til den eksploderer.(ikke at det blir noe problem på en sykkel)

Dette vil jo bli perfekt fordi man vil ha moment i bakkene samtidig med at man får fart på flata og det med samme turtallet på pedalene hele tiden.

Når det kommer til tap så regner jeg med at det skal ligge rundt 20% som i mine øyne vil være akseptabelt med tanke på at problemer med girsystemet vil høre fortiden til.

Lenke til kommentar

perpyro: Hvor mye veier en moped? Har du prøvd å sykle en sykkel på la oss si, 30-50-70 kg? Problemene ligger ikke i å kunne lage noe kraftig nok, men å kunne lage det kraftig men alikevel lett. Det er jo tross alt du som skal flytte sykkelen. ;)

 

Når det gjelder girsystemer av utvendig type så er det feil å tro at man vil få mer betydelig mer solide gir på en sykkel til 15k som en til 5-6k, da forskjellen på disse girene ligger i vekt, presisjon og "smoothet". Og som med alle andre tekniske ting så er brukerfeil også med på å ødelegge ting. Jeg kan nevne noen veldig vanlige problemer; 1 - slag mot bakgir som resultat av fall med medfølgende skeivhet i drop-out og kanskje også bakgir. 2 - mangel på vedlikehold, rust og sand på drivverk noe som vil føre til abnormal slitasje samt trege vaierføringer og fjærer som vil ødelegge for girenes gange.

Lenke til kommentar

Er fulstendig klar over vektforskjellen mellom en sykkel og en moped.

Har faktisk sykla med doninger på godt over 100kg (sykkel med hjemmesnekret henger med folk på)

Vekta på en moped skyldes samlede vekten av en mere solid konstruksjon innklusiv motore og girkasse.

 

Etter en lengere "sykkelkariere" i ungdommen som de fleste andre så har jeg skrudd eksepsjonelt mye sykkel men sluppet og plages med girproblemer.

Grunnen er enkel, den eneste girsykkelen jeg hadde var en 3 gir sykkel og det eneste som måtte byttes her var girhendel og wire av og til.

Den andre sykkelen var en BMX sykkel som alt var bytta på inkusiv ramme når endelig mopedlappen låg på bordet.

 

Har desværre sett alt som kan skje med et utvendig girsystem og derfor mener jeg det er uheldig å ha et slikt system på en sykkel som brukes over alt, inklusiv i skauen, noe en offroadsykkel er beregnet for.

At en sykkel ikke tåler å velte er vel i seg selv et problem da em sykkel vil komme til å velte en eller flere ganger i sitt liv.

Derfor introduserer jeg systemet som på et tog ville ha blitt kalt diesel elektrisk.

I dette tilfellet må det vel kalles muskelkraft elektrisk.

 

 

Kan være lurt å punge ut med noen høvdinger ekstra i et kjent merke istedet for å kjøpe heller ukjente merker av laber kvalitet. Dette kan faktisk gjøre at man sparer noen kroner i det lange løp, samt at sykkelen fungerer når man trenger den.

At det hjelper å kaste penger på problemet baserer jeg på dette utsagn og lignende.

Om det er rett får være en annen sak men det virker sånn når det kommer til gir og holdbarhet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...