Gå til innhold

Ny PC til bilderedigering.


Anbefalte innlegg

Håper noen av dere kan gi noen kommentarer på dette oppsettet. Maskinen skal kun brukes til bilderedigering, pluss noe video. Har en anenn pc jeg kommer til å bruke til andre ting.

 

Kabinett- Chieftec Mesh Medium Tower Sort/Sølv m/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin

 

Ram - Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

 

Skjermkort - Matrox Millenium P650 128MB Dual Head, PCI-Express, Dual DVI-I, Retail

 

Hovedkort - MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

 

Prossesor vifte- Thermaltake Big Typhoon CPU-Kjøler, For Socket 478/775/754/939/940

 

Pluss at jeg fyller opp kabinettet med stillegående vifter, en DVD-brenner.

 

Så har jeg noen disker fra før, kommer til å ha 1 disk 120 GB som system disk, samt en disk på 320GB til cach og litt forskjellig, samt en 320BG bildedisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anntar du har valgt Matrox kortet pga dems tidligere rykte på å være de beste til 2D. Og de var det også engang.

 

Men idag er det veldig små nyanser i forskjell på ett Matrox, ATI og Nvidia. 2D biten er liksom "løst".

 

Det eneste som kan argumentere for å gå for Nvidia eller ATI kort med mer RAM og bedre 3D ytelse er at en del video software fremover benytter seg av DirectX akselrering av video effekter. Dette igjen går rett over i ytelsen til 3D chippen. Og her har Matrox veldig lite å stille opp med.

 

Så jeg sier ikke du BØR bytte det ut, men jeg tror ikke du vil merke noe forskjell på 2D ytelsen om du gikk for ett kort med bedre 3D ytelse. Matrox er ett veldig nisje merke nå om dagen for de spesielt intereserte og hvor de leverer noe som ingen andre har.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Ja det stemmer det at jeg har valgt Matrox kortet fordi det går for å være veldig bra. Kom gjerne med konkrette, gode alternativer, skal kunne bruke to skjermer, på DVI, minst en av dem skal kunne gå på 1920x1200 i maks kvalitet.

 

Hva med prossesoren er den et riktig valg, ønsker ikke å legge alt for mye penger i dette, heller oppgradere mer seinere, når prosesorene har falt i pris.

 

Mvh Roger

Lenke til kommentar

Hvilket somhelst 3D kort med dual DVI vil være bra nok. Matrox kortet kostet jo over 2000 kr. Du får bra kort fra ATI eller Nvidia for det. Jeg har ingen konkrete kort å nevne. Du får bare søke litt rundt.

 

De to viktigste komponentene i bildebehandling er CPU og RAM. Helst så mye RAM som mulig og så rask CPU som mulig. Om du ikke kjøper den raskeste som finnes så ikke kjøp den billigste heller. Så tett opp til ditt økonomiske smerteterskel.

 

AIRA

Lenke til kommentar
Håper noen av dere kan gi noen kommentarer på dette oppsettet. Maskinen skal kun brukes til bilderedigering, pluss noe video. Har en anenn pc jeg kommer til å bruke til andre ting.

 

Kabinett- Chieftec Mesh Medium Tower Sort/Sølv m/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin

 

6659780[/snapback]

 

Ikke kjøp chieftech meditoer...Det er allt for stort til å ha stående... :ermm:

 

Jeg kjøpte det for 2 månder siden og jeg angrer litt :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...