Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Portåpning eller public ip


Anbefalte innlegg

hei! Jeg har en webserver (apache) som kjører på maskina mi på nettverket, men jeg får ikke kontakt med den fra utenfor huset. Edit: når jeg skriver hus-ipn i adressefeltet i en nettleser utenfra kommer jeg til speedtouch webadmin

Jeg har prøvd å åpne webportene i Speedtouch-ruteren jeg har, men dette har ikke hjulpet noe særlig.

Jeg har tidligere kunnet gi en maskin på nettverket "public ip-adress" fra Speedtouch, da fungerte webserveren perfekt, men vanlig websurfing og MSN gikk mye tregere (kan ikke skjønne hvorfor)

 

Men nå kan jeg heller ikke sette public ip til maskina mi, da kommer det en feilmelding fra speedtouch som sier

Failed to assign the public IP address. (failed to set spoofing pool unnumbered)

 

Nettverksoppsettet er slik:

 

Speedtouch rutermodem(slot1) ->ip telefon

Speedtouch rutermodem(slot2) ->Trådløs ruter ->Min maskin

Speedtouch rutermodem(slot3) ->Datamaskin

 

Noen som har peil på hva jeg bør gjøre? Vil gjerne få webserven på web og ikke bare på nettverket.

Endret av Stian_Den_Merkelige
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett uten portåpning i en standard Speedtouch så vil en forespørsel på port 80 på WAN-porten bli blokkert.

I og med at du istedet får svar fra modemets egne innebyggede WEB-server så er er HTTP-servicen slått på inne i modemet. Dette brukes primært av ISP for fjerndrifting/hjelp.

Det er 2 m ulige løsninger.

 

1: Du tar kontakt med din ISP eller leverandør av modemet og får hjelp til å slå denne av. Dette gjøres i Telnet, men er usikker på hvor.

 

2: Du registrerer et domene som peker på din IP-adresse (eller dyndns-adresse ettersom) med en annen port. f.eks 8080 som kan benyttes som en alternativ web-port. altså <IP-adresse:8080> og så gjør du en portåpning i modmet på port 8080 som peker til riktig lokal IP (til din apache-server) med port 80

Så lenge du da benytter ditt registrerte domene så vil dette ikk emerkes.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Heldigvis har telenor gjort det så vrangt og vrient som mulig å kontakte dem ved kundeservice, og får vel ikke svar på et par uker heller, så prøver å fikle til det selv. Sikker på at det kun kan gjøres via telnet?

 

edit: Dyndns var heller ikke så grei, den mente at MINIP:8080 var ugyldig :dontgetit:

Endret av Stian_Den_Merkelige
Lenke til kommentar
Takker for svar!

Heldigvis har telenor gjort det så vrangt og vrient som mulig å kontakte dem ved kundeservice, og får vel ikke svar på et par uker heller, så prøver å fikle til det selv. Sikker på at det kun kan gjøres via telnet?

 

edit: Dyndns var heller ikke så grei, den mente at MINIP:8080 var ugyldig :dontgetit:

6662689[/snapback]

 

Joa, det skal gå via telnet.

 

Foresten, skjønner at en dyndnstjeneste ikke ville fungert, men en domeneregistrer ville nok skjønt det.

 

anyway...

 

Gå inn i telnet til boksen på 10.0.0.138

Mener telenormodemt har brukernavn admin og passord <blankt>

Skriv menu og du vil kunne navigere med piltaster enter-tast og tabulator-tast.

gå inn på service og ifdelite

Velg HTTP på name og wan på group.

bruk TAB ned til OK og enter.

se at du IKKE får feilmelding... feks. failed to delete interface groupe from access list.

Du skal ikke få noen feilmelding.

gå ut av menyen med cancel (TAB ned til cansel og enter-tast)

skriv saveall for å lagre.

Nå skal du ikke komme til speedtouch-siden på wan-forespørsler og da skal en portforward fungere etter planen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...