Gå til innhold

Funksjonene vil ikke fungere - feilkoding


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner simpelthen ikke hva som er galt med kodingen her (ingen av funksjonene funker):

 

<html>

<head>

<meta http-equiv="Content-Language" content="en-us">

<meta http-equiv="Contant-Type" content=text/html; charset=windows-1252">

<title> Min side </title>

<style type="text/css" media="all">

body {

margin: 0;

padding: 0;

color: #000;

background-color: #FFF;

font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

font-size: 100%;

}

.header {

.background-color: #9A060B;

color: #FFF;

font-size: 24pt;

font-weight: bold;

padding: 5px;

border-bottom: 1px solid #000;

}

 

<div class="header"> Min side </div>

<div class="quote"> Min side </div>

 

.quote {

width: 100%

background-color: #EEE;

color: #000;

font-size: 8pt;

font-weight: bold;

padding: 2px;

border-bottom: 1px solid #000;

text-align: right;

}

 

</style>

 

 

</head>

<body>

Min side

</body>

</html>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo henvist til divene dine i <style> i stedet for i <body>? Det eneste som vil dukke opp på sida er da "Min side". Dessuten bruker du veldig mange unødvendige koder. Skriftfarge sort og bakgrunnsfarge hvit er standard. Det samme er 100% skriftstørrelse. Bakgrunnsfargen på header har et punktum foran seg. Det skal ikke være der. Osv. Problemet er først og fremst at divene står i <style> og <head> i stedet for i <body>. Som sagt.

Lenke til kommentar

Følgende:

 

<div class="header"> Min side </div>
<div class="quote"> Min side </div>

 

...må flyttes fra <style> og <head> til <body>.

 

Og som sagt er skriftfarge sort og bakgrunnsfarge hvit, standard. Det behøver ikke å oppgis -det kommer automatisk. Det kan fjernes fra koden. Samme med 100% bredde på quote-diven.

 

Følgende i header-diven:

 

.background-color: #9A060B;

 

...må også endres til følgende:

 

background-color: #9A060B;

 

"Background-color" kan endres til "background".

Lenke til kommentar
Det gleder meg stort at guider ikke innfrir. Er det meg eller er det denne guiden som har for mange "hull"?

 

CSS

6658857[/snapback]

 

Det kunne muligens vært formulert mer tydelig at css-divene skal henvises til i <body>, og ikke i <style> eller <head>, men det er jo egentlig ganske logisk/ opplagt. Dessuten står det faktisk i punkt åtte at divene skal være i <body>. Når det gjelder de unødvendige kodene, så har du forsåvidt tatt det direkte derfra. Sløv guide.

Lenke til kommentar
Kan noen si meg hva som må stå i toppen av en ekstern css-fil?

 

En ekstern css-fil skal bare inneholde det samme som i html-dokumentet settes i <style>. For å henvise til den eksterne css-fila må du imidlertid sette følgende i <head>:

 

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilarket_ditt.css" />

 

Vil forøvrig anbefale deg å lese andres kildekoder. Det er utrolig mye å lære på den måten. Eventuelt les en guide som går mer på de ulike elementene og hvordan de alle fungerer, i stedet for å følge en guide der det ikke forklares hva de ulike kodene betyr, bare hvilken rekkefølge du skal sette dem opp i og hvordan det skal se ut til slutt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Gud bedre, her får man ingenting gratis.

 

Hva er galt her da? :blush:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

<html>

<head>

 

<title> Min side </title>

 

<style type="text/css" title="stil1" media="all">

 

body { background-color: #e8eae8 color: #5d665b; }

 

<!--

 

 

-->

 

</head>

 

 

 

</style>

 

 

<body>

 

 

 

Tekst.

 

</body>

 

</html>

 

Takk for htmldog-tipset.

Lenke til kommentar

Nå begynner de helt elementære tingene å sette seg.

 

Men hvordan får gå frem for å simpelthen legge til tekst på siden min, det gjøres vel ikke i html-filen under body, og hvordan plasserer jeg teksten rundt på siden min?

 

Fra Dreamweaver husker jeg å ha laget tabeller og celler der jeg kunne lage bokser rundt på hele siden..

 

:blush:

Lenke til kommentar

Et veldig veldig enkelt html-dokument:

 

<html>

<head>
<title>Tittel på siden her</title>
</head>

<body>
All tekst og alle elementer som skal inn på selve siden skrives her.
</body>

</html>

 

Og jeg synes rådet fra AlecTBM er veldig godt. Du gjør mye feil på de enkleste tingene, og det er viktig at du lærer grunnleggende html før du begynner med css. Sett deg inn i <p>, <b>, <i> og <br>-taggene først f.eks. Og selvfølgelig å markere de ulike delene av html-dokumentet på riktig måte (som vist over). Deretter kan du spørre om hjelp til css. Det er også veldig vanskelig for oss å hjelpe deg med feilene dine når du (foreløpig) er på det nivået at du ikke aner hva svarene forteller deg.

 

:)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...