Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a4 som førstebil?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å kjøpe en 1996 mod audi a4 1,8 turbo quattro som min første bil. Penger til å faktisk kjøpe bilen er ikke noe problem, men hvordan er det med forsikringen på en slik bil? Er ikke den usannsynlig høy?

 

Jeg har sett på hvor mye det koster å ha den på meg, og det er bare å glemme. Tror det kom opp i 30-40 tusen (!). Men hva med å sette den på en av foreldrene mine? Noen som kan gi et realistisk anslag på hvor mye det kommer til å koste?

 

Og er det noen som har gode argument for å kjøpe en bil med såpass mye hester (den har 200 hk)? Har kjørt rundt en del i min mors pug 206 med 75 hk, og det er...ja, dere skjønner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forsikringen burde du sette paa deg selv.

hvis du setter forsikringen paa en av foreldrene dine saa hvil du ikke faa bonus for

den tiden du har hatt den bilen.

prisen derimot kan jeg ikke si noe om .

 

med tanke paa at du er en ung og uerfaren sjofor saa vill jeg anbefale deg og vente litt med den litt dyre bilen.

 

de fleste ferske sjoforer herjer fram litt med bilen og du kommer nesten sikkert til og ta deg en liten tur i grofta

(forhaapentligvis ikke men mest truli)

 

og da er det litt for surt og ha en alt for dyr bil......

 

MEN hvis du har raad til og betale for morroa saa er det i hvertfall en bra bil du har sett paa. men husk at en liten tur i grofta med en slik bil vill fort koste deg maange lapper.

 

 

mvh nokiakiller

Lenke til kommentar
forsikringen burde du sette paa deg selv.

hvis du setter forsikringen paa en av foreldrene dine saa hvil du ikke faa bonus for

den tiden du har hatt den bilen.

prisen derimot kan jeg ikke si noe om .

 

med tanke paa at du er en ung og uerfaren sjofor saa vill jeg anbefale deg og vente litt med den litt dyre bilen.

 

de fleste ferske sjoforer herjer fram litt med bilen og du kommer nesten sikkert til og ta deg en liten tur i grofta

(forhaapentligvis ikke men mest truli)

 

og da er det litt for surt og ha en alt for dyr bil......

 

MEN hvis du har raad til og betale for morroa saa er det i hvertfall en bra bil du har sett paa. men husk at en liten tur i grofta med en slik bil vill fort koste deg maange lapper.

 

 

mvh nokiakiller

6659288[/snapback]

 

Det er litt feil det du sier.. Han burde ikke sette forsikringen på seg selv. Sett det på foreldrene, og sett det på deg selv når du blir 23 eller 25. Da blir forsikringen mye billigere nemlig.

Lenke til kommentar

 

Det er litt feil det du sier.. Han burde ikke sette forsikringen på seg selv. Sett det på foreldrene, og sett det på deg selv når du blir 23 eller 25. Da blir forsikringen mye billigere nemlig.

6668248[/snapback]

 

Det han sier er ganske så rett. Start med å registrere bilen på deg selv, det blir billigere i lengden.

 

Jeg kjøpte min første bil når jeg var 21, og jeg kan ikke si at jeg angrer på det i dag når jeg har 70% bonus og betaler kun 4500,- med full kasko på min nye bil.

 

Selv om det kanskje koster et par lapper ekstra å forsikre når du er under 25 år, så vil det lønne seg i lengden fordi en sparer opp bonus fra dag en.

 

Enkelte selskaper betaler til og med tilbake ungdomstillegget hvis du kjører skadefritt til du fyller 25.

 

Mvh

 

Raimo

Lenke til kommentar
Selv om det kanskje koster et par lapper ekstra å forsikre når du er under 25 år, så vil det lønne seg i lengden fordi en sparer opp bonus fra dag en.

Langt fra nødvendigvis riktig. Jeg har selv en A4 2000 mod. Skal jeg ha den på meg selv, snakker vi ca 35-40.000 i året. Nå har jeg den på gamlingen, betaler ca 9.000 for full kasko 30.000km årlig. Bilen kjøpte jeg når jeg var 19, dvs at jeg måtte betalt 35.000 i 4 år(19,20,21,22) om jeg skulle hatt den på meg.

35.000x4=140.000

9000x4=36.000

 

Jeg sparer på 4 år 104.000kr, noe som ikke er på langt nær det jeg ville spart på å starte bonus-oppsamling 4 år tidligere enn det jeg kommer til å gjøre. Jeg skal trossalt ha forsikring i mange herrens år fremover, om det tar 4 år lenger å samle opp full bonus gjør ikke det den store forskjellen. Og som sagt gir ikke 4 år med bonus 104.000 i gevinst, som jeg får av å registrere bilen på forelder.

Lenke til kommentar

Har den 200 hk så vil det jo si at den er chippet og sansynligvis kjørt deretter... Da er det bedre å å kjøpe en original bil med 150 hk og heller chippe den selv. Men ville nok heller valgt en 1.9 TDI i stedet for en 1.8T. Den går omtrent like bra, er mye billigere i drift og ikke minst billigere å forsikre. Men du må være forberedt å hyppige reparasjoner av forstilling om du velger en gammel A4...

Lenke til kommentar

Er klar over at den er chippet, og det er nok rett at den er kjørt deretter. Har sett på orginale med 150 hk også. Altså, 150 hk er mer enn nok, det var bare det at den med 200 hk var utrolig fin at jeg tenkte på å kjøpe den.

 

Toth: kan jeg få være så frekk og spør hva slags forsikringselskap dere har? Og hvor mange hester osv i den du har? Det blir mye dyrere så fort en turbo kommer inn i bildet har jeg hørt, så om du har turbo i din, så er 9000 billig!

 

Hvor mye koster reperasjon av forstilling da?

Lenke til kommentar
Bilen kjøpte jeg når jeg var 19, dvs at jeg måtte betalt 35.000 i 4 år(19,20,21,22) om jeg skulle hatt den på meg.

35.000x4=140.000

9000x4=36.000

 

 

Ikke glem at du vil gå ned en god sum hvert år når bonusen din øker, så det blir ikke 35.000kr hvert år, tipper du vil synke ca 3-4000kr pr år.Itilleg vil du få igjen ungdomstilleget hvis du kjører skadefritt, men fremdeles mye dyrerer enn å ha den på faren din. En jeg kjenner har en A4, med 1,8T 4wd, 1997. Han betaler 12000kr i året på seg selv med fullkasko og 50%, 22år.

Lenke til kommentar

Ikke noe galt i å kjøpe en chippet bil. Vel å merke hvis du er sikker på at den ikke er ihjelkjørt...:) Ta en NAF-test før du handler!

Jeg bruker Gjensidige. Det er for øyeblikket de som er klart billigt i mitt tilfelle. Og de er forøvrig kjent for å være mest ungdomsvennlige, og de som er er lettest å ha med å gjøre hvis du kommer ut for noe.

Jeg ville ikke satt forsikringen på meg selv hvis jeg var deg! Du får riktignok tilbake ungdomstillegget om du kjører skadefritt, men det er tross alt en veldig stor risk å ta! Jeg klarte å kjøre skadefritt, men det var nok mye pga. flaks!

Nå kjører jeg en 1992 Subaru Legacy 2.2GX med 136 hk. betaler vel drøyt 5000,- med 70% bonus. Er 28 år. Vurderer å anskaffe meg en S4 2.2 turbo quattro i nærmaste fremtid!:)

Før hadde jeg en chippa 1998 Passat TDI comfort line, men den ble for dyr å ha da jeg kjøpte meg hus.

Den hadde samme forstillinga som i A4, så det er derfor jeg nevnte det... Rakk ikke stort annet enn å overhale forstilling! kostadene er begrenset om du gjør jobben selv da. Men om du setter det bort til et verksted så løper kronene fort for å si det sånn...!

Men om du tenker økonomi, så vurder absolutt en TDI

Lenke til kommentar
Nå kjører jeg en 1992 Subaru Legacy 2.2GX med 136 hk. betaler vel drøyt 5000,- med 70% bonus. Er 28 år.

6672967[/snapback]

Du bør ta en telefon til alternative forsikringsselskaper, for å si det mildt.

 

Og skulle du ha ha kasko, så bør du også ta frem kalkulatoren. En kaskoskade gir deg et bonustap som mest sannsynlig overstiger bilens verdi.

Lenke til kommentar
Er klar over at den er chippet, og det er nok rett at den er kjørt deretter. Har sett på orginale med 150 hk også. Altså, 150 hk er mer enn nok, det var bare det at den med 200 hk var utrolig fin at jeg tenkte på å kjøpe den.

 

Toth: kan jeg få være så frekk og spør hva slags forsikringselskap dere har? Og hvor mange hester osv i den du har? Det blir mye dyrere så fort en turbo kommer inn i bildet har jeg hørt, så om du har turbo i din, så er 9000 billig!

 

Hvor mye koster reperasjon av forstilling da?

6672620[/snapback]

Her i gården bruker vi IF.. Bilen er som sagt 2000, noe som gjør det litt dyrere enn din -96, men den har ikke turbo, og derfor 125 HK. Samtidig har du Quattro, noe som gir avslag igjen.

Nå skal det sies at vi har ca 1 hus, 1 kontorbygg, 1 hytte, 1 leilighet, 3 båter og 4 biler på denne forsikringen, så det er klart at det bidrar litt til avslag. Om du skal bruke IF, så bør du også melde deg inn i Jeger/fiske-forbundet, det koster meg 150kr året i medlemsskap, men gir meg 1200,- i avslag på forsikring! :thumbup:

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg har følgende oppsett:

 

Audi a4 1.8 turbo quattro - 98 mod.

 

12000 km pr. år

 

11500 i premie med 20 %(!) bonus og full kasko...

 

jeg er forresten 22 år og har aldri hatt forsikring i gjensidige før nå:p

 

dette er vel en grei pris!

 

takk til Gjensidige:)

Endret av Corsa_racer
Lenke til kommentar

1, Informasjon om bilen

 

Personbil. AUDI A4 1.8 150 1995-. (1997-modell). Kilometerstand 200000. Ønsket bonus 20 %. Årlig kjørelengde 16.000 km.

 

2, Dekninger og egenandel

 

Ansvar. Del-kasko. Fører- og passasjerulykke. Personlig løsøre (5.000). Ekstrautstyr (10.000).

 

3, Sikkerhetstiltak

 

2 sikkerhetstiltak valgt.

 

Alarm og garasje.

 

 

Beregnet årspris inkludert eventuelle rabatter 7.676

Sikkerhetsrabatt: 390

Organisasjons-/Fordelsrabatt: 1.334

 

Jeg er 18 år. Jeg har hatt biler forsikra hos Gjensidige siden Desember i fjor. Jeg er medlem i gjensidige fordel, noe som vil si innbo, ulykke og dødsfall forsikring i tillegg til bilforsikringen.

 

Prisen er regnet ut med DELKASKO, med 20% bonus forsikra på meg. Årlig kjørelengde er 16 000 og bilens km-stand satt jeg til 200000.

 

 

Jeg vet ikke om det er en quattro, men det er iallefall en turbo, da den har 150 hester. Fadern hadde en klin lik bil for noen år siden. Chippa til 205 hk.

 

Uansett. 7600 er ikke så ille.

 

Samme forsikringselskap skulle ha 7500 i året for en Saab 9000 Aero. 230 hk ut på forhjula, med delkasko og 16 000 i årlig kjørelengde.

 

Til dere som sier at det ikke lønner seg og forsikre bilen på seg selv: TA DERE EN BOLLE.

 

 

 

Er jo faen ikke så forbanna dyrt.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Joda. Delkasko kan svi som faen om du driter deg ut. De skulle btw ha 14 000 i året med full kasko på mitt oppsett.

 

Men til trådstarter: Om jeg var deg ville jeg IKKE svidd av 150 laken på førstebilen. Statestikken sier at du kommer til å gjøre et eller annet dumt, som de aller fleste 18 åringer gjør når de får lappen, og du skal ikke se bort i fra at det stemmer. Jeg snakker av erfaring :p

 

Kjøp deg en god bil til 15 000, en som det ikke er så farlig med. Står du i grøfta så tar du den opp igjen å slår ut bulkene, ikke noe skade skjedd.

 

Men står du i grøfta med en A4 TQ, så har du ei HELVETTES regning foran deg.

 

Nei faen, spar penga, og vent til du har kjørt litt i fra deg og opparbeidet deg litt erfaring. Så kan du kjøpe deg grom bil. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...