Gå til innhold

trematerialer til bygging av kabinett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke tre materialer er det best å bygge kabinett av?

må ikke være dyre materialer

6657462[/snapback]

 

Hobbyplater/bordplater i furu på biltema er greie og rimelige dersom du ønsker en trelignende overflate. Platene består av vanlige trelekter som er limt sammen side om side. De er temmelig grei å arbeide med, så sant du ikke treffer kvist. Slår seg garantert over tid (ca10-20 år)

 

Kryssfiner vil også gi deg en trelignende overflate. Man kan få forskjellige tresorter, men furu er vanligst og billigest. Tror de er litt dyrere om man skal opp i litt kvalitet. Her har man også muligheten til å bruke tynnere plater dersom man vil lage ei kasse med rammeverk. Er også temmelig greit å arbeide med. Fåes hos trelast handel. Bakdel? Slår seg lett ved fukt.

 

MDF eller medium density fibre board er vel det ypperste man kan få og arbeide med. Det koster en del mer enn de andre alternativene. Dødt og veldig smidig materiale. Består av trefiber som er presset sammen med en spesiell type lim eller voksgreie. Her har man ikke noe tremønster i overflaten, ingen kvist eller fiber. MDF er utvilsomt møbel og høytalerbyggerenes beste venn. Dersom man ønsker en treoverflate utenpå MDF, laminerer man en tynn finerplate på. Men dette er ikke noe for nybegynnere vil jeg tro. Det vil ihvertfall bli en del prøv og feil :p .. MDF får du i enkelte bygghandeler som COOP Obs

 

Det finnes noen alternativ til, eks sponplate(LDF) eller HDF plate. Jeg kan ingenlunde anbefale noen av de, iom at den første er noe møkk og arbeide med, og om man lager ei kasse av dette blir det stort sett mer sparkel enn sponplate tilslutt om man skal ha noenlunde finish på det. HDF har vel de egenskapene MDF har og litt til, men er tyngre, og ikke lett tilgjengelig.

 

Jeg anbefaler deg forøvrig å stikke innom AVforum.no og kikke i forumet der under DYI -Do it yourself. Der er det en del karer som lager høytalere. Jeg er selv svært fristet til å lage en server med de lydisolerende egenskapene en høyttaler har.

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
:hmm: male kanskje!

6658770[/snapback]

 

 

visst du skal male det , er det vell egentlig det samme......

visst du skal ha det i tre farge(det synes jeg er finest ) funker

hobbyplater bra nokk !! da kan du også pusse det ned å beise det i en fin farge

som også får frem mønstre i tre-verket.. ! da vill det se ut som DYRT materiale :thumbup:;)

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke helt viftegriller passer helt inn i trekabinetter, kjøp heller noe netting og bruk det til grill ;)

 

Vifter, skal vi se. Hva med aerocool sine turbinvifter eller de i sølv fra silenX? du finner dem på MP.

6663976[/snapback]

jeg tenkte å bruke viftegrillen som mal til å lage en av tre ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...