Gå til innhold

Kritikk på design/kode + tips


Anbefalte innlegg

Holder på med nytt utkast til hjemmeside og ønsker skryt/kritikk for design og kode. Siden validerer på nåværende tidspunkt, men ting kan sikkert skrives bedre. Uansett kommer jeg til å ta en fullstendig opprydding i koden når sidene begynner å bli noenlunde ferdige.

 

Menyen kommer jeg til å begynne med nå snart, så om noen har ideer til hvordan den kan se ut er det bare å gi beskjed. Selv har jeg lyst til å ha den i omtrent samme stil som overskriften, med ramme i a:hover. Har heller ikke gjort noe formatering av andre overskrifter ennå, mulig å bruke samme font som i overskriften (Script MT Bold), eller må jeg lage det som bilde? Blir det for knotete kommer jeg nok til å bruke samme font som resten av teksten.

 

Til nå har jeg satt inn tomme kolonner (<div class="columns"></div>) for å skille dem fra hverandre, men finnes det andre muligheter? De ser ut til å blande seg litt når jeg ikke gjør det...

Endret av JonH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes siden var veldig behagelig og "ren" side.

 

Synes kanskje overskriften og bakgrunnen flyter litt for mye i hverandre.

Synes hele siden ble lit vel "blury"

 

Ville også endre teksten i hoved teksten til en uten føtter. Jeg personlig liker verdana veldig godt.

 

Vist du velger å bruke samme skrifttypen i menyen som du har i overskriften, tror jeg det er best å lage dem som bilder. Tror ikke Script MT Bold er en standard skrifttype, (vist jeg ikke tar feil) og de som ikke har denne skriften på pc-en, vil få standar skrifttype i stede. (Times New Roman, dersom du ikke har oppgitt annet i css-arket)

 

For å skille divene, kan du bruke eks:

CSS

#divnavn { margin-bottom: 20px }

Lenke til kommentar
Synes kanskje overskriften og bakgrunnen flyter litt for mye i hverandre.

Synes hele siden ble lit vel "blury"

Det kommer nok til å bli bedre når menyen kommer på plass. Vurderer dessuten å gjøre skyggen rundt overskriften litt mørkere.

 

Ville også endre teksten i hoved teksten til en uten føtter. Jeg personlig liker verdana veldig godt.
Prøver forskjellige skrifttyper for å se hvem som passer best.
Lenke til kommentar

Etter å ha lagt inn en meny ble siden litt mer oversiktlig og kanskje mindre blury? En mer grafisk meny kommer etterhvert samtidig som jeg sannsynligvis kommer til å endre litt på headeren. Når det gjelder skrifttype havnet jeg til slutt på verdana.

 

Etterhvert kommer det nok en blogg. I tankene har jeg begynt å planlegge et program for skriving og publisering av bloggen, drevet mye med Visual Basic så det skal ikke bli så stor utfordring. Noen som har noen tips i den anledning?

 

For å skille divene, kan du bruke eks:

CSS

#divnavn { margin-bottom: 20px }

Fikk ikke den til å fungere. 'Site History' havnet rett etter 'ac turpis egestas. Nunc ultricies.' til høyre.

 

Edit: En liten trykkleif :blush:

Endret av JonH
Lenke til kommentar

Ble bedre med verdana ja.

 

Vet du ikke er ferdig med menyen, men jeg vil anbefale å strekke den ut helt i lengden. Vist du skjønnerhva jeg mener.

 

Kunne du lagt ut css-arket også. Blir lettere å finne en løsning på problemet med divene da.

 

Når det gjelder bloggen så, vet ikke om du bruker php på siden nå, men vist ikke, så er jo det en god løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...