Gå til innhold

Skjule e-post adresse med PHP, uten kontaktskjerma


Anbefalte innlegg

Jeg husker en gammel tråd her der det stod litt om hvordan man kunne skjule en e-post adresse med PHP, uten å bruke kontakskjema. Man brukte kodene man får i "tegnkart" til å skrive bokstavene med eller noe i den duren..

 

Så, jeg skal ha en e-post adresse i klartekst på en webside, men uten å få den nedspammet. Noen som kan noen triks?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv denne konvertøren:

 

http://pioneer.stereo.lu/converter.html

 

[email protected]

blir f.eks. parset som [email protected] (du kan prøve å lime det inn i posten din uten

-tagg), men HTML-koden ser likevel ut som et bombenedslag. Vet ikke om det var det du tenkte på, men... det fungerer 

 

EDIT: Hmm... det fungerte visst ikke helt... forumet parser koden selv om jeg putter det i HTML-tagg. :/

Endret av skolegutten
Lenke til kommentar

Ville ikke akkurat satset en viktig adresse på det der. Det er ingen problemer å lage en spambot som kan lese mailadressene både i det ene og det andre. Skal man sikre seg så må man nok enten ha et kontaktskjema hvor man gjemmer adressen eller legge adressen ut i form av et bilde.

Lenke til kommentar

Leste om en metode der man brukte PHP til å skrive e-post adressen med mye knoting frem og tilbake, men når jeg tenker på det er det vel unødvendig med php. Spam-crawlerene ser jo kun html'en uansett, og om det er bokstaver der leser de det uavhengig om det er php som har generert de eller ei?

Lenke til kommentar

Du kan jo løse det med javascript. Nå kan ikke jeg javascript, men for å lage et eksempel i php-stil

$foo  = "ol";
$bar = "a.nordm";
$baz = "ann@h";
$foobar = "otma";
$bazbaz = "il.";
$kurt = "com";

echo $foo,$bar,$baz,$foobar,$bazbaz,$kurt;

 

Og så vidt jeg vet så er det vel document.write(variabel + variabel) eller noe lignende man bruker i javascript.

Lenke til kommentar
Du kan jo løse det med javascript. Nå kan ikke jeg javascript, men for å lage et eksempel i php-stil

$foo  = "ol";
$bar = "a.nordm";
$baz = "ann@h";
$foobar = "otma";
$bazbaz = "il.";
$kurt = "com";

echo $foo,$bar,$baz,$foobar,$bazbaz,$kurt;

 

Og så vidt jeg vet så er det vel document.write(variabel + variabel) eller noe lignende man bruker i javascript.

6670437[/snapback]

Det der vil jo faktisk gi akkurat [email protected] i dokumentet. I klartekst.

 

Beklager, skal folk kunne klikke på lenka, må det vere klartekst. Kan nettlesaren tolke det, er det trivielt å la spamboten tolke det. Javascript er *ingen* problem for spamboten å utføre viss den er programmert til det. Å skjule med hexategn er like inneffektivt. Einaste er foobar(at)example(dot)com. Og sjølv det er trivielt for en bot å kjenne igjen.

 

Bilde er det beste. Andre løsninger er å bruke noko som alle menneske kan få til, men aldri ei maskin, t.d følgande:

foo()@example.com replace () with bar

 

Det kan så godt som alle personer forstå, men ikkje ei maskin.

Lenke til kommentar
Poenget var at det skulle se helt normalt ut i nettleseren, og gjerne med en mailto link.

6722645[/snapback]

Det går ikkje an. Skal ei datamaskin kunne vise fram e-postadressa i klartekst, så kan også samme datamaskina velge å lagre den til disk. Det er også fullstendig trivielt å lage en bot som har javascript-støtte, forstår hex-verdien til tegn etc etc.

Lenke til kommentar

Du kan faktisk ha epostadressen ute i klartekst!

 

Om HTML-en er slik:

minepost<span class="hidden">123456</span>@<span class="hidden">whoho</span>hotmail.com

 

Det vil gi [email protected] i html-en, men om du i css-filen setter

.hidden {

display: none;

}

så vil ikke 123456 og whoho vises, og man vil kunne se den orginale epostadressen.

Men å kopiere den vil ikke virke, men kan jo prøve å kombinere det med hotstian sin kode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...