Gå til innhold

Installere ATI driver på Freespire?


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg sliter med oppdaterings hastigheten på skjermen min. Bruker oppløsningen 1280x1024 60Hz og jeg vil svært gjerne bruke 1280x1024 75Hz! Når jeg overstyrer OS'et og setter dette til 75Hz så fryser hele greia.

 

Jeg mistenker at jeg trenger grafikk driveren til ATI da jeg har ATI X800SE kort, men hva er installerings koden for dette?

 

Denne er feil iallefall: sudo apt-get install ati-driver

 

Noen som kan hjelp til..?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
bruker freespire apt som pakkestyrer ?

6654275[/snapback]

 

Du kan gjøre det det ja.. Men jeg vet ikke hvor jeg skal legge den fila som du viste til? Det ville ha vært enklere med apt-get koden, fordi da legger den seg på rett sted selv.. eller..?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
du skal ikke ha noe problem å kjøre en .bin/run fil.

 

cd /til/katalog/der/fila/ligger

#sh fil.run

6654367[/snapback]

 

Glemte jeg å si at jeg er helt grønn på Linux? Og jeg skjønner fint lite av dette du skrev her.. :roll: Kan du skrive dette i steg for steg for meg eller..? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Mulig jeg tar feil her, men kommer ikke Freespire med ati driveren ferdiginstallert?

6654552[/snapback]

 

 

Mulig det.. Men jeg får ikke satt refresh rate til 75Hz uten at hele greia henger, og jeg må manuelt starte maskina på nytt, med det resultatet at refresh raten fremdeles er 60Hz

Lenke til kommentar

Nei, huff. Ikke bruke FreeSpire. Bare tull. Prøvde det litt i dag. Lasta den ned og prøvde på laptopen da, den allikevel skulle formateres. Tok å starta opp med Live Session, bare for å prøve den. Ble ikke noe særlig bra møte. Synes FreeSpire var noe drit. Måtte bare installere Slackware 10.2 igjen. Problemet mitt egentlig var at FreeSpire hadde KDE Desktop noe jeg ikke liker noe særlig. Jeg er mest tillhenger av GNOME jeg serru.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Nei, huff. Ikke bruke FreeSpire. Bare tull. Prøvde det litt i dag. Lasta den ned og prøvde på laptopen da, den allikevel skulle formateres. Tok å starta opp med Live Session, bare for å prøve den. Ble ikke noe særlig bra møte. Synes FreeSpire var noe drit. Måtte bare installere Slackware 10.2 igjen. Problemet mitt egentlig var at FreeSpire hadde KDE Desktop noe jeg ikke liker noe særlig. Jeg er mest tillhenger av GNOME jeg serru.

6656544[/snapback]

 

What can i say..

 

Ubuntu 6.06

 

Den finner lydkortet mitt, men jeg får ikke høyrere oppløsning enn 1024x768 60Hz.

 

Kubuntu 6.06

 

Får oppløsning 1280x1024 75Hz, men den finner ikke lydkortet mitt.

 

SUSE 10.1

 

Trøbblete synes jeg..

 

Freespire

 

Egentlig veldig bra, finner lydkortet mitt, og jeg kjøre på 1280x1024 60Hz, men kan ikke sette refresh raten til 75HZ. Da fryser hele greia..

 

Noen som påstår at Linux er en verdig avtaker til Windows..? Mulig det men ikke på de neste 5 - 10 årene

Lenke til kommentar

Noen som påstår at Linux er en verdig avtaker til Windows..? Mulig det men ikke på de neste 5 - 10 årene

6657300[/snapback]

 

 

Det første du bør innse før du kommer med noen konklusjon er å "parkere" dine kunskaper om Windows og forstå at nye OS må læres . GNU/Linux er ikke Windows og fungerer derfor ikke på samme måte . Når det gjelder refreshrate på skjermen foreslår som regel Windows også 60 Hz på en fresh instalasjon . De som er vant til Windows høyreklikker da på bakrunnen og endrer da denne der . De som har et ønske om å ettervært lære seg litt om Linux, har som regel etter litt knoting på egenhånd da kunnet lese seg fram til at i linux kan man endre denne ved å editere xorg.conf .

Jeg selv er på ingen måte "guru" innen noen OS, men har glede av å lære nye ting. Dette forumet er et glimrende hjelpemiddel hvis du ønsker å utvide horisonten din angående GNU/Linux.

Selv blir jeg mer å mer glad i min Ubuntu 6.06 . Har selv bakrunn som distrohopper , men har insett at med mine kunskaper passer Ubuntu best for meg , selv om guruene her på forumet gjerne anbafaler Slackware eller Gentoo :p

Anbefaler deg å starte med en distro som er ansett som nybegynner vennlig , gjerne en som noen kompiser bruker , da er det lett å få hjelp .

Lykke til i din søken på "din" distro :thumbup:

 

Linux er en fin opplevelse når man ettervært begynner å lære seg litt basic :love:

Mvh

Erik

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Skal ikke ta deg mer en 2 minutter å fikse. Bare å spørre om hjelp her.

6657780[/snapback]

 

 

Ja.. Hva gjør jeg da..? Og husk nå for alldel at jeg er en uerfaren Linux bruker, så jeg trenger alt med t-skje :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...