Gå til innhold

Fra Siving til lege


Anarkist

Anbefalte innlegg

Hello folkens

 

jeg er en sivilingeniør som jobber hver dag....og tjener ganske bra. men jeg begynner å innse at det er ikke noe for meg. jeg finner ikke mening i livet, og penger betyr lite for meg. jeg vil gjøre noe meningsfult, og hater kontorjobb. jeg kjeder meg hver dag som går og angrer over mitt valg. jeg vurderer å satse på medisin i oslo. lang utdanning...men trenger råd. hva skal jeg gjøre? jeg er trosalt ung, bare 25 og ble ferdig siving da jeg var 23 og fikk jobb med en gang.

 

jeg skjønner ingenting...gi noen råd. jeg vil ha mening i livet og ikke penger. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke funnet ut hva du skal gjøre? Hva trenger du råd om?

 

Jeg synes det høres bra ut. Å være utdannet lege og siv.ing er imponerende, men da er du ikke utdannet før du er 29.

Du har vel en fordel ved at du tjener mye penger nå. Da kan du spare opp litt, slik at du kommer deg lettere gjennom de 6 årene legestudiene tar.

Lenke til kommentar

Du kan ev. også se på muligheten for å jobbe med noe helt annet uten å ta ny utdannelse. Din kompetanse kan være verdifull selv om den ikke er direkte fagtilknyttet.

 

Etter å ha vært sammen med en lege, er min erfaring at denne yrkesgruppen er meget ærgjerrig og karrierefokusert, nesten i så stor grad at de hever seg over andre yrkesgrupper. Tror derfor du må ha en spesiell personlighet for å trives i dette faget, akkurat slik som andre faggrupper krever sine egne interesseområder.

Lenke til kommentar
Du kan jo ta ped. og jobbe som lærer.

 

Gir deg fort mye å tenke på og gjøre.

6654761[/snapback]

Tror det vil være det letteste, hvis du vil gjøre noe annet.

Men hvis du er fast bestemt på å bli lege så ville jeg ventet et år og spart opp så mye penger som mulig, og eventuelt forbedret karakterer, slik at du er sikker på at du kommer inn.

Lenke til kommentar

25 år er ikke mye, Jeg er selv 25 og utdannet grafisk designer, men vurderer og kaste meg på en ny bachelor grad til neste høst. Jobbe skal man gjøre resten av livet uansett, utnytt disse årene til og ta den utdannelsen du virkelig vil ha.

 

Økonomien betyr lite hvis man ikke trives i jobben sin.

Lenke til kommentar
25 år er ikke mye, Jeg er selv 25 og utdannet grafisk designer, men vurderer og kaste meg på en ny bachelor grad til neste høst. Jobbe skal man gjøre resten av livet uansett, utnytt disse årene til og ta den utdannelsen du virkelig vil ha.

 

Økonomien betyr lite hvis man ikke trives i jobben sin.

6654803[/snapback]

Helt rett. Jeg synes han burde gjøre det. Men helst burde han prøve seg som pleiehjelp på et sykehus først, slik at han får et lite innblikk, og kan være sikker på at han kommer til å trives i jobben.

Hadde vært kjipt hvis han ikke trivdes som lege heller.

Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke å få deg jobb i noe som har med helse og IT å gjøre f.eks eller noe annet som har med utdannelsen og helse å gjøre. Jeg tenker vel raskt at du er utdannet i IT uten at det er opplagt.

 

Et annet alternativ er hvis du har karakterer til det å gå løs på PhD og så bli lærer på en høgskole, lærer på en høgskole kan du nok bli uansett men de vil nok at man helst tar PhD.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er hvis du har karakterer til det å gå løs på PhD og så bli lærer på en høgskole, lærer på en høgskole kan du nok bli uansett men de vil nok at man helst tar PhD.

6655538[/snapback]

Men hvis han er dritlei av det han driver med, hvorfor skulle det være noe bedre å lære vekk det han er dritlei?

Får inntrykk av at han vil ha et helt nytt fagfelt. Og medisin er vel ganske langt fra siv.ing?

Lenke til kommentar

Nå er det forskjell på mange siving jobber og å forske så det behøver ikke å være det samme og kan være nok forskjell. Det er vanskelig å si uten å vite noe mer hva han gjør eller hvilket fagfelt han jobber med. Det er heller ikke sikkert det er mulig siden man må minst ha B eller bedre i snitt de to siste årene av siv ing studiet for å i det hele tatt kunne gjøre det. Det er også stor variasjon i hva den ekelte som tar PhD jobber med innenfor samme fagfelt

Lenke til kommentar
jeg er siving i bygg  :ermm: Jeg hater IT og data, får bare vondt i hodet av å sitte forran data.... :mad:

 

Hva er du sivilingeniør i?

6657279[/snapback]

6670627[/snapback]

Okey da tviler jeg litt på at det jeg foreslo er det lureste. For å ta doktorgrad så må en ta noen fag og skrive en del artikkler, det siste foran en PC. Selv om jeg tror du kan finne en slik jobb som er anderledes, men så er det også det at du må ha god karakterer som jeg ikke vet om du har.

 

Men som lege så vil man også måtte sitte noe foran en PC så du kommer nok ikke unna det der heller.

Lenke til kommentar

Hvis du har motivasjonen, og kanskje minst like viktig, finansieringen, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal gjøre det. Det er en del ved både lege- og tannlegestudiene som ikke begynner før de er godt ut i 20-årene og vel det, og du blir neppe den eldste gutten i klassen.

 

Men som nevnt er det 2 ting du må se på: du får støtte av lånekassen i maksimalt åtte år, altså ikke nok til å dekek hele medisinstudiet hvis du har fått støtte fra før av.

Videre, ta en titt på opptakskravene og se hvordan du ligger an. Du har noen ekstrapoeng ettersom du har en del studiepoeng fra før av, men det har også mange av de andre som ønsker bli lege. Ikke si opp jobben for å bli nr 103 på venteliste.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

jeg tenker jo å studere medisin, men så tenker jeg om jeg har lyst til å bo i Norge resten av livet. Jeg liker egentlig ikke å pleie syke folk. Og blir irritert av hosting, nysing og diverse ekle ting av folk rundt meg.

 

Norge er trosalt et kjedelig land, med lite å gjøre. Jeg som ingeniør kan jo være med på mange intressante prosjekter i utlandet. Kanskje jeg skal heller fokusere på utfordringer i ingeniøryrke enn å begynne på noe helt nytt fra bunnen av. I løpet av de 6 års arbeidserfaring kan jeg komme langt. :hmm:

Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

jeg tenker jo å studere medisin, men så tenker jeg om jeg har lyst til å bo i Norge resten av livet. Jeg liker egentlig ikke å pleie syke folk. Og blir irritert av hosting, nysing og diverse ekle ting av folk rundt meg.

 

Norge er trosalt et kjedelig land, med lite å gjøre. Jeg som ingeniør kan jo være med på mange intressante prosjekter i utlandet. Kanskje jeg skal heller fokusere på utfordringer i ingeniøryrke enn å begynne på noe helt nytt fra bunnen av. I løpet av de 6 års arbeidserfaring kan jeg komme langt.  :hmm:

6683876[/snapback]

Er firmaet du jobber i stort? Ofte blir man kontorrotte hvis firmaet er stort nok. I et mindre firma faar en ofte mer varierende oppgaver siden oppgavene fordeles paa faerre personer. Jeg ser ogsaa at du vurderer utlandet. Ikke en dum idee.

 

Jeg kan si at jeg selv har maks flaks med min foerste (og naavaerende) jobb. Bor i Tyskland og jobber for et nystartet firma med et innovativt (klisje? neida :innocent: ) konsept. Firmaet er kjemi/maskin firma, og jeg er IT-Ingenioer. Har jobbet der i 2 aar og veldig mange forskjellige oppgaver: Programmering, hardwaretesting, prosjektplaning med kunde, kundeservice i Tyskland og utland (var i England for et par maaneder siden). Det er planlagt at jeg skal reise til USA og Singapore i i de neste maanedene, for aa treffe en samarbeidspartner og diskutere en ny kommunikasjonprotokoll. Dette hadde jeg nok aldri faatt gjort i en stoerre norsk bedrift.

 

Altsaa, siden du allerede lukter paa utlandet, ville jeg foerst proevd aa ta en utdannelse/videreutdannelse i utlandet, foer du soeker om jobb der. Fordelen er at du laerer deg spraaket (bedre om du kan det fra foer), samtidig at du har tid til aa knytte kontakt med potensielle fremtidige arbeidsgivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...