Gå til innhold

Problemer med Seagate 7200.9 300GB


Anbefalte innlegg

Hei

 

For en stund tilbake skulle jeg formatere. Da begynnte jeg med å sikkerhetskopiere alle tingene mine og overførte det da til en annen disk, en Seagate 7200.8 250GB. Jeg tenkte å bruke den nyeste disken min til OS, nemlig min Seagate 7200.9 300GB NCQ disk. Noe artig skjedde, etter formatering og overføring av filer (for windowsinstallasjon) skulle den boote opp for å fullføre installasjonen. "Disk Read Error" stod det.

 

Jeg ble rimelig fortvilet og prøvde på nytt. Slette partisjon, opprette partisjon, formatere med NTFS og vente til filene er overført. Igjen kommer samme error. Og igjen, og igjen.

 

Jeg får låne en annen liten disk og installerer windows der. Jess det fungerer, men det er ike en løsning jeg kan ha lenge. Derfor tar jeg en sjanse og overfører alle mine filer til den defekte disken, som ikke oppleves defekt i noe annet enn checkdisk. Jeg installerer så windows på min 250GB disk og ting ser fint ut. For sikkerhets skyld brenner jeg ut noen DVD'er og overfører filene tilbake fra 300GB disken til 250GB disken. Det gikk underlig nok bra.

 

Så tenkte jeg at jeg skulle sende 300GB disken i retur for å få en fungerende disk, så jeg formaterte den for å slette evt data. Enda en morsom feilmelding. Disken kan nå ikke formateres lenger. Jeg sletter derfor dataene manuelt, det er ingen sensitive data der. Så tar jeg ut disken.

 

Men nei, problemene skulle ikke stanse der. Nå når jeg starter opp får jeg enda en artig melding. "Insert Boot Media". Uansett hvilken stasjon jeg velger å starte opp fra. Uansett hvilken boot priority jeg velger. Selv om jeg setter inn den defekte 300GB disken og velger den som bootmedia får jeg samme meldingen.

 

Hva kan jeg gjøre med dette?

 

Takker for alle svar :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du har gjort en liten feil da du installerte Windows på den andre disken. Hvis du lot den forrige disken stå tilkoblet, og den har en Primærpartisjon, så vil den være System partisjon. Dvs at du er helt avhengig av den for å boote. Den andre disken kan ha en utvidet partisjon, og er da ikke i stand til å boote på egenhånd.

Ser at du har koblet den disken på igjen og det virker fremdeles ikke, så det må være flere feil her.

 

Du kan prøve SeaTools diagnostic for å sjekke disken, finnes på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

 

Der finner du også partisjonsverktøy, f.eks Ranish eller fdisk. Kan brukes til å se etter hvilke typer partisjoner du har, og om de er aktive.

Lenke til kommentar

Takk, det er nok primærstasjoner begge to. Jeg har gjort dette ørten ganger før uten at det har gått galt. Jeg får jo heller ikke prøvd UBCD i og med at jeg ikke har noen maskin jeg kan laste det ned på. Uanset har jeg bestillt en ny Seagate 320GB disk, så jeg får vel bruke kvelden på å installere det der. (Trengte en uansett)

 

Jeg kan jo også informere om at den eneste filen jeg ikke klarte å slette manuelt på 300GB'en var flash9.?. Ikke det at filnavnet spiller noen rolle, men det illustrerer jo at det er en feil på disken.

 

Det er uansett kjedelig å måtte installere alt på nytt. Det tar lang tid.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...