Gå til innhold

Ny PC, Design/Gaming/Musikk - 15-20.000 +/-


Anbefalte innlegg

11.08.2006

Har sett litt mer på komponenter nå, og fått litt forslag fra folk, så det hadde vært supert om folk kunne komme med feedback på følgende oppsett:

 

Hovedkort - Asus P5W DH Deluxe s775 - 1895,-

Minne - Kingston HyperX 2GB 750MHz DDR II DIMM - 1995,-

PSU - Hiper Type-R 580W - 949,-

Kabinett - Lian Li Miditower PC6070BSCAND - 1395,-

Brenner - NEC DVD-Brenner ND-3550 - 295,-

Prosessor - Intel Core 2 Duo E6600 - 2750,-

Skjermkort - Club3D GeForce 7950GX2 1GB - 4750,-

Harddisk - WD Raptor 74GB 10000 RPM [sYSTEM DISK] - 1395,- + WD 320GB Caviar SE [MEDIA DISK] - 895,-

TOTAL SUM - 16 319,-

 

10.08.2006

Det er 3-4 år siden sist jeg hadde en ordentlig kraftig pc, og det var rundt den tiden Radeon 9700 PRO var state of the art, så det begynner å bli en stund siden. Føler at det er på tide å bygge seg noe nytt, som duger til nåtidens og fremtidsrettet bruk... Jeg er ikke akkurat superengasjert i dagens hardware, så jeg har ikke akkurat har kompetanse til å være skråsikker i mine valg av hardware. Derfor retter jeg mine spørsmål mot dette forumet :)

 

Maskinen jeg skal bygge må være veldig kraftig og ikke minst stille, den må kunne kjøre spill "tilfredstillende" i 1920x1200 helst, siden jeg har planer om å kjøpe en 23"/24" skjerm.

 

Ellers vil maskinen brukes til følgende:

 

- Grafisk Design (3D Studio MAX, Photoshop o.l.)

- Musikk (Reason, Cubase)

- Gaming ( @1920x1200 )

 

Når dere ser oppløsningen jeg nevner på gaming delen er dette fordi jeg helst vil kunne kjøre spill i native oppløsning på en 23"/24" skjerm, da dette vil gi det beste bildet. Jeg kunne sikkert spart masse på å gå for en mindre skjerm, men for meg er skjermen en investering, og en viktig del av puslespillet siden det blir en del timer foran maskinen hver dag. Og ikke minst så liker jeg å ha mye plass å leke meg på når jeg designer eller spiller :)

 

Som nevnt over har jeg ikke engasjert meg mye i dagens hardware verden, så jeg er åpen for forslag... Det eneste jeg såvidt har tittet på er skjermkort, hvor jeg da har sett på enten GeForce 7900GTX, og GeForce 7950GX2.

Har også sett på noen skjermer, da henholdsvis Sony 23" SDM-P234 og Dell Ultrasharp 2407WFP. Sony skjermen er en 23" og Dell sin er en 24", så jeg tar også gjerne imot forslag om hvorvidt jeg burde gå for 23" eller 24".

 

Når jeg bygger denne maskinen vil jeg også bruke minst mulig penger, det vil si, jeg vil ha kvalitet når jeg først skal bruke så mye på en maskin. Men jeg vet at det er lite som skiller i ytelse på hardware når man kommer opp i high-end området, men at det er mye som skiller i pris. Så ytelse vs pris vil være en viktig faktor når jeg kjøper det jeg skal ha...

 

Jeg trenger som sagt absolutt alt av komponenter til selve maskinen, trenger mao ikke forslag til høytalere, mus, tastatur osv...

 

Uansett, føler jeg har fått med det viktigste nå, håper noen tar seg tid til å hjelpe! :)

Endret av Bornslip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal gjøre noe av det samme så du kan ta en titt på min tråd for pc-forslag.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=114721&mlevel=140205

 

Det er en pc uten skjerm til ca 19,000.

 

Angående skjerm så etter å ha lest endel reviews på 24 tommere fant jeg ut at det var en skjerm fra samsung som skillte seg klart ut som nummer 1.

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28077

 

Ta en titt på nettet selv hvis du er nyskjerrig

 

Når jeg får råd blir det nok en sånn en :p

Lenke til kommentar
Jeg skal gjøre noe av det samme så du kan ta en titt på min tråd for pc-forslag.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=114721&mlevel=140205

 

Det er en pc uten skjerm til ca 19,000.

 

Angående skjerm så etter å ha lest endel reviews på 24 tommere fant jeg ut at det var en skjerm fra samsung som skillte seg klart ut som nummer 1.

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28077

 

Ta en titt på nettet selv hvis du er nyskjerrig

 

Når jeg får råd blir det nok en sånn en :p

6650897[/snapback]

 

Skal se litt på den skjermen der, takk for forslaget! Når det gjelder linken til forumet tror jeg den var litt feil, kom bare til en rambrikke på psdata.no ;)

Endret av Bornslip
Lenke til kommentar

Bra at oppsettet ble godkjent :D

 

Når det gjelder raptor disken har jeg blitt litt i tvil etter hva folk her sier, om at den bråker og sånt... Noen som har positive erfaringer med raptor diskene?

Jeg vil unngå at maskinen bråker mer enn nødvendig, men prioriterer selvfølgelig ytelsen, og har hørt fra flere at en raptor som system disk er perfekt...

Lenke til kommentar

Jeg vil gi Raptor en stor tommel opp...

 

Er et faktum at jo raskere omdreining på disken, jo raskere vil den lese fra disken.

 

Greit at ytelsen ikke dobles, men om jeg sier at boot og loade tider er 20-30% raskere, vil jeg ikke tro at jeg tar så aldeles feil.

 

Har også oppnådd hastigheter over 32mb/s overføring med raptor disken min, mens s-ata diskene mine har vært maks oppe i 25mb/s

 

Ang støy, med tanke på at du går for Lian Li Scand utgave, som betyr at den er ferdig støydempa, vil jeg ikke tro at HDD vil overdøve skjermkortet du skal ha.

 

Good luck soldier!

Lenke til kommentar

@ Ezo - Jeg kommer til å gå for Raptor disken, skal dele den opp i 2 partisjoner, en Windows partisjon, og en partisjon med spill og programmer, så jeg er litt "avhengig" av god søketid på den disken... Var bare redd jeg ikke ville merke noen forskjell på 7200rpm og 10000rpm :)

 

@ NoWiSee - Var informativt å lese posten din, og ikke minst betryggende i forhold til at jeg sitter igjen med en følelse av at jeg har gjort en del riktige valg når det gjelder komponenter :)

 

Sånn helt til slutt her, jeg kom på at jeg har glemt en CPU kjøler... E6600 kommer jo med en stock kjøler, men jeg vil ha noe som bråker mindre og kjøler bedre enn den som følger med, her er jeg åpen for forslag folkens! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...