Gå til innhold

Reglene om forbikjøring


Antarctica

Anbefalte innlegg

Jeg kan reglene om dette, men jeg vil lage en liten diskusjon om hva dere syns om reglene som er for forbikjøring her i Norge ... Er det "greit" å bryte fartsgrensen når man tar forbikjøring?

 

Jeg syns at når man skal ta forbikjøring, er det greit å komme fort forbi.. Men hvis forholdene ligger tilrette, skal det ikke være nødvendig å bryte fartsgrensen. Feks. du ligger i 70, fordi bilen framfor deg ikke greier å kjøre fortere, er det da forsvarlig å være i 110 etter forbikjøring, da du har sikt 2 km fremover og ingen biler kommer i motsatt ... Har selv sittet på en som ble stoppet i laserkontroll rett etter en forbikjøring, ble tatt i 105km/t - 5000 i bot!!

 

Jeg vil gjerne høre litt historier og meninger, både på godt og vondt!

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo i praksis så godt som umulig å komme forbi en som ligger litt i underkant av fartsgrensa, uten selv å bryte den da, så du har jo egentlig ikke noe valg... Eneste må være hvis det er midt på natta, eller at du kjører på en veldig oversiktlig vei som er nesten fri for trafikk

Lenke til kommentar

Mener det er mer ansvarlig å kjøre forbi en som kjører i 70 i 100 og være ferdig med det fort enn å krype forbi i 80 og bruke laaang tid. Selvsagt forutsetter dette at du bremser opp raskt etter du har kommet deg tilbake i ditt felt og ikke coaster avgårde i 100 km/h den neste kilometeren.

 

Men, sånn juridisk sett har du ikke lov til å bryte fartsgrensen når du kjører forbi. Kjørelæreren min sa påstår også at hvis du ikke kan kjøre forbi bilen foran på en trygg måte uten å bryte fartsgrensa, så har du egentlig heller ikke behov for å kjøre forbi han.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Det er jo i praksis så godt som umulig å komme forbi en som ligger litt i underkant av fartsgrensa, uten selv å bryte den da, så du har jo egentlig ikke noe valg... Eneste må være hvis det er midt på natta, eller at du kjører på en veldig oversiktlig vei som er nesten fri for trafikk

6650580[/snapback]

 

Hva er det som endrer seg på nattestid?

 

Mange er så utolmodige i trafikken. Ligger man bak noen som ligger 2-3 eller 5 kilometer unna fartsgrensa, hva så? MÅ nåla di stå akkurat på tallet? Bilen blir ikke ødelagt :p

 

Og man har et fint annet alternativ i trafikken også utenom forbikjøring, og det er å signalisere til bilen fremfor deg at de holder lav hastighet, eller at du vil forbi. Da kan de enten øke hastigheten sin, eller slippe deg forbi, uten at du må kjøre forbi og samtidig bryte fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Svar til Nomore: Det som endrer seg, er at det stort sett er atskillig mindre trafikk om natta. Men jeg tror det kan bli en het krangel om vi to skal begynne å diskutere... ;) Vi har nok et ganske så forskjellig syn på saken tror jeg. Men jeg må nesten bare kommentere den siste setningen din. Å prøve å signalisere til ei sinke som ligger forran deg, er jo helt dødfødt. Det eneste som i såfall skjer, er at han/henne legger seg helt ut i grøftekanten. da blir det jo som oftest 3 biler i bredden om man prøver å kjøre forbi! Men som oftest så blir signaliseringen helt ignorert, eller at han kjører ENDA saktere bare på pur f!

Lenke til kommentar
Svar til Nomore: Det som endrer seg, er at det stort sett er atskillig mindre trafikk om natta. Men jeg tror det kan bli en het krangel om vi to skal begynne å diskutere... ;)  Vi har nok et ganske så forskjellig syn på saken tror jeg. Men jeg må nesten bare kommentere den siste setningen din. Å prøve å signalisere til ei sinke som ligger forran deg, er jo helt dødfødt. Det eneste som i såfall skjer, er at han/henne legger seg helt ut i grøftekanten. da blir det jo som oftest 3 biler i bredden om man prøver å kjøre forbi! Men som oftest så blir signaliseringen helt ignorert, eller at han kjører ENDA saktere bare på pur f!

6650754[/snapback]

 

Men reglene endrer seg ikke av den grunn. Det er like ulovlig å bryte fartsgrensen om natten, som dagen. Derimot, selv om det er natt, og sannsynligvis mindre trafikk er det faktisk farligere å kjøre fort om natten. Synet endrer seg, reaksjonstiden endrer seg, og mørket kan skjule mer en hva en skulle tro, selv om trafikken generelt sett er mindre. Husker du mørkekjøringa? Du trenger bare å kollidere med en bil :)

 

Og ja, dette kan bli en het diskusjon. Men det var vel det trådstarter ville? ;)

 

Og hvorfor er det dødfødt å signalisere til sjåføren forran deg? Er det like dødfødt å bruke blinklys? Og dersom sjåføren da tar signaliseringa vil de fleste, ikke egoister vel og merke, enten stoppe til siden og slippe køen bak frem, eller senke farten(som du selv påpeker, dog av en annen grunn) ytterligere slik at du kan kjøre forbi uten å bryte grensa.

 

Trafikken handler om samspill, ikke stå-på-retten :)

Lenke til kommentar

Pga dårlig blinkevaner kan man nesten aldri stole på at de skal dit de blinker/ikke blinker. Hvis du har et fireveiskryss, du kommer fra den ene sia og en annen bilist kommer fra den andre sia (Nord og Sør) og han ikke blinker og jeg skal til høyre for meg. Jeg tørr nesten ikke å svinge til høyre før jeg ser at han andre ikke skal samme veien. Alt for mange er for late til å bevege fingeren de få cm som trengs for å skru de på.

 

Her om dagen var det en som blinka inn til venstre og la seg til venstre i feltet, men plutselig ombestemmte han seg, slutta å blinke og gassa på inn til høyre igjen så vi måtte bråbremse.

 

Konklusjon: Ikke stol på blinkinga til folk. Vent til du ser at de begynner å kjøre dit.

Lenke til kommentar

synes det er teit at en ikke kan kjøre litt over fartsgrensa i forbikjøringer egentlig. Er jo bedre å komme kjapt forbi enn å ligge en halv mil for å komme forbi. Spesielt irriterende er tyske bobiler som skal se fjella mens de kjører, og ikke merker at de ligger i 60 i 80'n.

 

Men heldigvis er fatter'n av den utålmodige typen, så hvis noen ligger i 70 i 80sona, så kan du banne på at han peiser forbi i 140 minst. Egentlig litt merkelig at han ikke har blitt tatt i fartskontroll enda, har jo marsjfart på 110 i alle 80 soner. Men en gang var det jævlig nære på å bli tatt i 150 i 80 sona. :D

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Å kjøre forbi noen i trafikken er i veldig mange tilfeller en egoistisk handling. Hvorfor kjører man forbi? Jo fordi man vil komme fortere frem selv. Derfor er det også veldig få gode (min mening) argumenter for å bryte fartsgrensen når man kjører forbi. Det er og blir en egoistisk handling, til egen vinning, samtidig som man svart på hvitt bryter lovverket og i enkelte ekstreme tilfeller setter andres liv og helse i fare.

 

Men det er også tilfeller hvor det er både hensiktsmessig, forsvarlig og bedre å kjøre forbi. For eksempel når noen kjører i 60 i en 80/90-sone, eller personen forran deg kjører sakte og vinglete. Da er forskjellen såpass stor at det utgjør en sikkerhetsrisiko, og skaper kø. Og i disse tilfellene er det heller ikke noe problem å kjøre forbi uten å bryte grensen, ergo problemet løst så lenge det gjøres forsvarlig.

 

Du kjører i ei 80 sone. Men pga bilen fremfor deg kjører du i 75, eller 78. Hva var argumentet for å kjøre forbi igjen?

Lenke til kommentar

He he:) Vi kan godt diskutere, men vi kommer nok aldri til å bli helt enige:) For det første så har jeg aldri hatt særlig sansen for regler... Jeg følger ikke en lov, bare fordi den finnes! Det må finnes en logisk grunn hvis jeg skal gidde å følge den. Mange lover er totalt meningsløse. Men dette var egentlig en avsporing..

 

Men jeg er helt enig i mye av det du skriver. Er fullstendig enig i det du skriver om kjøring om natta. Jeg nevnte det egentlig kun for å illustrere at det er nesten bare da du har mulighet til å holde fartsgrensa ved en forbikjøring. Selv prøver jeg så langt det er mulig å unngå å kjøre i mørket. Pga. at jeg har dårlig nattesyn. Og må jeg først ut på veien i mørket, så kjører jeg saktere enn jeg ville gjort på dagtid nettopp pga. det du beskriver + at det er mye større sjanse for å møte på f.eks en elg om natta.

 

Det ER dødfødt å signalisere...!:) Klart i ett av 100 tilfeller så har jo sjåføren vett nok til å svinge av på ei busslomme eller liknende... Men i de 99 andre så virker det nesten mer mot sin hensikt!

Og må til sist nevne at jeg er en av dem som faktisk ser nytten av å bruke blinklys, og som konsevent gjør det:)

Lenke til kommentar
He he:) Vi kan godt diskutere, men vi kommer nok aldri til å bli helt enige:) For det første så har jeg aldri hatt særlig sansen for regler... Jeg følger ikke en lov, bare fordi den finnes! Det må finnes en logisk grunn hvis jeg skal gidde å følge den. Mange lover er totalt meningsløse. Men dette var egentlig en avsporing..

 

Men jeg er helt enig i mye av det du skriver. Er fullstendig enig i det du skriver om kjøring om natta. Jeg nevnte det egentlig kun for å illustrere at det er nesten bare da du har mulighet til å holde fartsgrensa ved en forbikjøring. Selv prøver jeg så langt det er mulig å unngå å kjøre i mørket. Pga. at jeg har dårlig nattesyn. Og må jeg først ut på veien i mørket, så kjører jeg saktere enn jeg ville gjort på dagtid nettopp pga. det du beskriver + at det er mye større sjanse for å møte på f.eks en elg om natta.

 

Det ER dødfødt å signalisere...!:) Klart i ett av 100 tilfeller så har jo sjåføren vett nok til å svinge av på ei busslomme eller liknende... Men i de 99 andre så virker det nesten mer mot sin hensikt!

Og må til sist nevne at jeg er en av dem som faktisk ser nytten av å bruke blinklys, og som konsevent gjør det:)

6651103[/snapback]

 

Eg er faktisk noe lik deg hva regler anngår, eg følger dem ikke nødvendigvis bare fordi de finnes. Den oppfattningen liker eg også. Det må, som du sier, finnes en logikk bak, en nytteverdi. Men det betyr ikke at eg bryter reglene eg ikke finner logiske. Eg er optimist, og håper regelmakerene kanskje ser en samfunnsnyttig verdi tross mangel på logikk. Men nok om det.

 

Dette med signalisering forstår eg ikke hva du vil frem til. Du har tre måter å signalisere til bilen forran deg på. Du kan; A: blinke, B: fløyte, C: kjøre helt opp i baken på bilen. Alle sjåfører vil, uansett egoisme, mangel på reaksjon elns få med seg et eller flere av disse signalene. Og nesten alle vil reagere på det med å endre kjøringa si. Enten så vil de sette ned farten for å slippe folk forbi eller for å irritere mer. Der har du da en mulighet for å kjøre forbi. Eller kanskje de setter opp farten sin enten for å ta seg selv i skinnet og følge grensen, eller for å unngå at du kjører forbi. Og da er problemet borte og du slipper å kjøre forbi. Og de enkelte andre tilfellene vil både være så få, og så liten forskjell mellom faktisk hastighet og lovmessig hasstighet at det spiller liten rolle. Da er det bedre å bite det i seg og synge litt til radioen i stede ;)

Lenke til kommentar

nomore;

da er vi alt i alt faktisk enige i en del ting ;)

Men ikke i det med signalisering... Har forsøkt på nettopp det i flere år, men har etter hvert gitt opp. Jeg kjører stort sett bare på E6, og da er det i alle fall ingen vits å senke farten for å slippe noen forbi! for du kommer ikke forbi uten at det blir 3 biler i bredden. Aldri noen sinne har jeg opplevd at bilen foran har økt farten, slik du beskriver! Eller... jo! det har skjedd noen ganger da jeg har prøvd å kjøre forbi! Bilen øker plutselig farten når jeg kommer opp på siden, for å forsikre seg om at jeg ikke skal komme forbi. Dette er jo strengt ulovlig, og ikke minst livsfarlig!

 

"A: blinke". det har jeg aldri hatt suksess med. eneste som skjer, er at jeg får se et tryne som ser dumt i bakspeilet...

 

"B: fløyte" (tute heter det der jeg kommer fra). Samme reaksjon, eller at de skvetter og setter ned farten ytterligere!

 

"C: kjøre helt opp i baken på bilen". Det er det dummeste du gjør! Eneste du eventuelt vil oppnå, er at svinet bråbremser! og... bang!!

Lenke til kommentar

Sjåføren har faktisk plikt til å slippe deg forbi hvis han er til hinder.

 

Hvis han kjører i 70 og det er 80-sone og du begynner å kjøreforbi, når du har passert the point of no return, så har han plikt til å slippe deg forbi.

 

:yes:

 

Det er greit å bryte fartsgrensen hvis du må nød-akselerere for å komme deg unna en situasjon. Men hvis han(hun?) kjører 79 i 80sona, så har du egentlig bare å holde deg bak han.

 

 

Men du kan signalisere ved å bestandig vippe deg over i venstre kjørebane, og bestandig avbryte. Hvis sjåføren forran deg er snill slipper han deg forbi. "Slipp andre forbi" som det så fint står i "veien til lappen"

Lenke til kommentar
Hvis han kjører i 70 og det er 80-sone og du begynner å kjøreforbi, når du har passert the point of no return, så har han plikt til å slippe deg forbi.

Hihi... :dribble:

Men ja, dette har skjedd noen ganger :no:. Ikke særlig morro når det haster med å fullføre forbikjøringen så setter han jævla kuken opp farta når du er på sia. Og hva skjer når du er bak igjen? Jo han kuken setter ned farta igjen... Argh hater sånne!

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så hvis jeg nevner noe som allerede er nevnt får dere bare kjefte meg huden full :)

 

"problemet" er ikke folk som kjører 10km/t under fartsgrensa. Problemet er de som kjører sakte i svingene og fort på flatene. Da må man enten ligge bak de mens de tråkler seg fram i ukjent terreng, eller kjøre enda fortere på flata for å komme forbi.

 

Mulig jeg blir lett irritert, men folk som ikke klarer å kjøre jevnt kjører jeg forbi. Hater å ligge bak folk som ikke kjenner veien og bremser i hytt og pine, selv om det ikke er nødvendig.

 

*Edit: leste hele tråden:

 

Å kjøre forbi noen i trafikken er i veldig mange tilfeller en egoistisk handling. Hvorfor kjører man forbi? Jo fordi man vil komme fortere frem selv. Derfor er det også veldig få gode (min mening) argumenter for å bryte fartsgrensen når man kjører forbi. Det er og blir en egoistisk handling, til egen vinning, samtidig som man svart på hvitt bryter lovverket og i enkelte ekstreme tilfeller setter andres liv og helse i fare.

6651081[/snapback]

Som jeg sa tidligere, det finnes ikke noe mer irriterende enn å ligge bak "turister". Liker å kjøre jevnt og smidig, ikke stange i kø i svingene og havne langt etter på flatene.

 

"C: kjøre helt opp i baken på bilen". Det er det dummeste du gjør! Eneste du eventuelt vil oppnå, er at svinet bråbremser! og... bang!!

6651330[/snapback]

Her stiller jeg meg på samme lag som den som bråbremser. Hvis ikke bilen bak klarer å holde avstand blir det noen lette trykk på bremsepedalen. Skjer det ikke noe på en liten stund (avstanden blir større), bør den som kjører bak meg ha gode bremser. Er ikke snakk om å skape en farlig situasjon, men å "si fra". Jeg liker nemlig å se hovedlysene på bilen bak. Man ligger igrunn litt for nære hvis man ikke kan se de.

 

Eksempel der jeg måtte bryte fartsgrensa for å komme forbi:

 

Kjørte med båt på henger ut mot hytta. Havna bak litt nyere mazda. Lå lenge bak denne bilen, holdt fin avstand og slikt. Men det var helt klart at mazdaen ikke kjente veien. Det lyste bremselys lang vei i hver eneste sving. Venta til neste rettstrekk jeg visste om og planla å kjøre forbi der. Joda, gir gass, og er på tur opp på sida (jeg tok litt fart ut den siste svingen). Kom vel opp på sida og plutselig begynte mazdaen å akselerere som bare det. Jeg måtte gi opp å kjøre forbi og la meg pent bak igjen for å vente på neste rettstrekk, noen svinger og en tunnell unna. Vi kom til tunnellen og da sank farten fra 60 til 35-40 km/t! Og dette i en 80-sone midt på dagen milevis fra folk! Etter tunnellen var det på'n igjen og da var jeg bestemt på å kjøre forbi, og den stakkars forden min jobba som en gal for å få opp farta. Mazdaen gjorde jo som den alltid gjorde, ga flat pedal og la seg i 110 på flata. Var vel oppe i 130 da jeg hadde kommet forbi.

 

Etter forbikjøringa kjørte jeg ca i fartsgrensa. Likevel tok ikke mazdaen meg igjen. Jevn fart i 75-80 slår 60 i svinga og 110 på flata any day ;)

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

I Norge er det veldig få strekninger som samsvarer med reglene, med andre ord det er ekstremt vanskelig å følge fartsgrensen og kjøre forbi trygt.

Hvis du ligger i 80 sone, på en ikke så altfor pen vei og bilen foran holder 65-70 så må du opp i litt for å komme forbi før eventuell sving/bakketopp.

 

Jeg tar heller 5000 i bot, enn en front mot front.

Men det er nå meg.

 

Men så trenger jeg ikke å kjøre forbi, ja det vet jeg.

Men så trenger heller ikke staten gi meg 5k i bot, når jeg kjører forbi.

En forbikjøring er da faen ikke råkjøring.

 

Hvis jeg først starter på en forbikjøring, og jeg kommet så langt at man skal fullføre.

Så gir jeg faen i reglene, jeg vil heller miste lappen enn livet.

 

Spørsmålet blir om det var behov for den forbikjøringen eller ikke, det blir en vurderingsak.

 

Kjørelæreren min sa det, ta heller boten fremfor å ha et liv på samvittigheten.

Eller miste sitt eget da...

 

Og hvis jeg ligger 10 over, altså i 80-sone på en 4 feltmotorveg så føler ikke jeg at det jeg gjør er så utrolig farlig å at jeg kan skade mange.

I og med at alt av trafikk flyter forbi meg når jeg holder fartsgrensen ser jeg heller det fornuftige i å holde flyten i stedet for å være til bry.

 

Dessuten har jeg SMS varsling, radar/laser varsler skal bestilles og god kontroll på de lokale fotoboksene.

Samt de sivilpolitibilene som opererer her i Bergen.

 

Hva jeg må gjøre bare fordi jeg skal kunne kjøre forbi trygt. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at man har vanlig fartsgrense for forbikjøring, for at det ikke skal bli en unnskyldning for å kjøre forbi en kar som ligger i 79 km/t i 140 km/t. Men jeg ser med meg selv når jeg kjører, jeg vil egentlig bare fortest mulig forbi, fordi jeg egentlig er livredd for å ta forbikjøringer ...

 

En gang ble jeg liggende bak en mopedbil ( Fryktelig irriterende, men de har rettigheter de også ) Det gikk i 40 km/t, og jeg måtte ligge bak den en stund pga sikt. Men da strekken kom, var jeg faktisk oppe i 110 da jeg svinget inn igjen. Jeg hadde selvfølgelig nedbremsing til 80 igjen, men det er bare slik jeg er. "fort forbi, og alle er trygge"

 

Men jeg vil ikke si at jeg er stolt av den handlingen. Jeg vil holde fartsgrensene, og jeg skjønner godt hvorfor de er der, men noen ganger kommer fornuften fremfor regelverket!

 

Mange gode innlegg her, keep on!!

Lenke til kommentar
04.5

 

INSTRUKS FOR KONTROLL AV FORBIKJØRING

 

1. Generelt

Det bør reageres strengt overfor overtredelser av bestemmelsene ved forbikjøring.  Politiet kan gi informasjon eller reagere med forenklet forelegg, anmeldelse-/anmeldelse med førerkortbeslag.

 

2. Reglene

Instruksen gjelder for regler om forbikjøring fastsatt i trafikkreglene og skiltforskriftene, jfr. kapittel 12, "Stikkordregisteret".

 

3. Informasjon/muntlig advarsel

Dette virkemiddel nyttes ved de mindre og ufarlige overtredelser, bl.a. overfor førere som bryter bestemmelsene ved å:

 

a) fortsette sin kjøring i venstre kjørefelt etter at forbikjøring til venstre er avsluttet på veg med flere kjørefelt i samme fartsretning, når høyre felt samtidig er ledig.

b) svinge så tidlig tilbake etter forbikjøring at den forbikjørte blir unødig hindret eller forstyrret,

c) kjøre sakte uten samtidig å medvirke til at trafikk bakfra får passere.

 

Det vil videre være naturlig å nytte dette virkemiddel overfor førere som viser feilaktig forbikjøringsteknikk eller gal tegngivning.

 

4. Forenklet forelegg

Forenklet forelegg nyttes overfor de overtredelser som er gjenstand for forenklet forelegg og som ikke faller inn under pkt. 3, 5 eller 6.

 

Ved forbikjøring der sikten er hindret p.g.a. bakketopp eller kurve, bør vegoppmerkingen tillegges vekt, spesielt der hvor det er varsellinje og fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere.

 

5. Anmeldelser

Anmeldelse bør nyttes mot fører som foretar ulovlig forbikjøring:

a) og overtredelsen forårsaker trafikkuhell,

b) og overtredelser fører til at møtende trafikk må vike,

c) av kjøretøy som sakner farten for gående som skal krysse i  gangfelt,

c) og overtredelsen fremstår som særlig graverende eller farlig  pga. redusert sikt ved bakketopp, kurve, i tåke m.v.

 

6. Anmeldelse med førerkortbeslag

Anmeldelse med førerkortbeslag bør nyttes når fører foretar ulovlig forbikjøring:

 

a) og overtredelser fører til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått,

b) som fremstår som særlig hensynsløs eller aggressiv, spesielt ved køkjøring,

c) til høyre på veiskulder, via felt for fartsøking eller fartsreduksjon, fortau, busslomme eller lignende,

  d)  av kjøretøy som saktner farten eller stanser for gående i gangfelt eller barn ved gangfelt, og fare for påkjørsel derfor er nærliggende.

 

Det samme gjelder for fører som bevisst øker farten eller på annen måte søker å hindre lovlig forbikjøring hvorved det oppstår konkrete fare- eller skadesituasjoner.

 

7. Ikrafttreden

Denne instruks avløser tidligere instrukser for "kontroll med forbikjøring".

 

 

Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20 – 30%).  Departementet har imidlertid i sin praksis ikke vektlagt det som formildende når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring.  Det samme gjelder dersom den motorvogn som blir forbikjørt har holdt høyere hastighet enn tillatt.

 

Sakset fra "INSTRUKS FOR POLITIETS TRAFIKKTJENESTE". Den siste der er vel ganske relevant for tråden, eller hur? ;)

 

btw: instruksen dette er sakset fra er datert 01.08.2001. FAnt ikke noe nyere, mulig ting har endret seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...