Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL på windows 98


Anbefalte innlegg

Har en gammel pc her som jeg har lyst til å leke litt med, men jeg får ikke til internett.

Her er situasjonen:

 

windows 98 se

ingen driver til nettverkskort

vet ikke navn på nettverkskort

modem fra telenor (speedtouch 510i)

router (d-link 624+)

null peiling på windows 98

 

Noen tips om hvordan jeg får internett på pc'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en gammel pc her som jeg har lyst til å leke litt med, men jeg får ikke til internett.

Her er situasjonen:

 

windows 98 se

ingen driver til nettverkskort

vet ikke navn på nettverkskort

modem fra telenor (speedtouch 510i)

router (d-link 624+)

null peiling på windows 98

 

Noen tips om hvordan jeg får internett på pc'en?

6650337[/snapback]

 

Det første du må gjøre er å installere driver til nettverkskortet. Uten det kommer du ikke langt. Står det ikke på selve kortet hvilken modell det er?

Lenke til kommentar

Seriøst: Bytt OS. Windows98 er ikke bare en sikkerhetstrussel i seg selv, men også alt for ustabilt. Innstaller heller en av de lette linux-distroene avhengig av hva du skal bruke den til. Eller hvis PCen klarer det, Windows 2000. Disse er laangt sikrere.

 

Men hvis du vil gjøre et forsøk til på Windows 98 så er i hvertfall første råd å få inn driveren til nettverkskortet. Se etter produktnavnet eller brikkenavnet på nettverkskortet og søk etter en driver på nettet.

 

Hva er resten av spesifikasjonene på maskina? Hvis det er den maskina med Celeron 1,1GHz og 256MB ram som står i profilen din så kjør inn Windows 2000. Det vil kjøre fint på en sånn.

Lenke til kommentar

Sjekk denne artikkelen, her finner du link til en applikasjon som fint henter inn det du trenger av info om nettverkskortet ditt. Kan forøvrig legge til at du trenger å legge inn PPPOE-protokollen manuelt (eller bruke Telenors egen programvare - som suger), så lenge du er på win98.

 

Men virkelig, Simen1 har et godt poeng når han fraråder deg fra å bruke win98. Bruk i det minste win98SE, eller win2000. Helst ville jeg gått for en lett linuxdistro - det er ikke så ille mye å sette seg inn i som du kanskje tror. Ikonene ser littegranne annerledes ut, ellers er mye som du kjenner det fra windows. :-)

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på maskinvaren. Gi en kort oppsummering av maskinen (CPU, ram, harddisk). Du sier den er gammel i første innlegg og hvis den er veldig gammel og svak så kan Ubuntu 6.06 bli for krevende.

 

Fortell gjerne litt om bruksområder også. (Kontorprogramvare, surfing, epost, 2D-spill, 3D-spill etc)

Lenke til kommentar

Med 1GB ram i den nye og 256MB i den gamle er det ikke tvil om hvilken av de som plages mest av lite ram som flaskehals. Altså er det den gamle som du kan få det høyeste ytelsehoppet på for minst penger.

 

Kjøp en 256MB-brikke til ca 150-200kr brukt så får du en langt raskere og bedre maskin. Hvis du bruker 10 ganger så mye penger på å oppgradere ram til den nye så vil du faktisk få en mindre prosentvis ytelseøkning. Med andre ord er det et godt kjøp å satse et par hundrelapper på den gamle.

 

Et nytt skjermkort kan gi deg høyere oppløsninger (flimmerfritt om du bruker CRT-skjerm) og bedre kvalitet på avspilte filmer. Hvis dette ikke er noe som plager deg så er det ikke noe vits med nytt skjermkort.

Lenke til kommentar
Den maskinen vil klare windows 2000 helt fint. Du kan prøve å skrape sammen litt mer RAM, evt. kjøpe noe brukt, og kanskje et litt hvassere skjermkort for bildekvalitetens skyld.

6651026[/snapback]

 

En Celeron 1,1 vil vel også klare å kjøre XP med levelig resultat?

Hos oss har vi en maskinpark på ca. 350 stasjonære hvorav det enda er ca. 60 stk PIII450-550 (Compaq Deskpro EN/EP) med 256Mb ram som fortsatt gjør sin nytte. Brukerne klager ikke.., før de de har prøvd en maskin fra dette millennium :)

Bruken er stort sett saksbehandlingsprogrammer, Office XP, surfing mm.

Lenke til kommentar

Hvis du vil kjøre win98 og ikke klarer finne ut hvilket nettverkskort du har ved å lese på det eller se i maskinvare (høyreklikk "Min data.." ->egenskaper), kan du jo kjøpe ett nytt..koster ikke mye for ett billig et.

 

Nettverkskonfig er jo simplere enn i XP, bare høyreklikk på "Mine nettverksteder" og gå til egenskaper. Og siden du sier du har ruter regner jeg med du kjører dhcp på den, så da setter du bare til å motta ip automatisk akkurat som på XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...