Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo ødelagt? Mistet futten..


bleidd

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1999 Audi TT med motoren 1,8T (180hk).

 

Den har gått raskt og fint de to årene jeg har hatt den, mer for en uke siden skjedde det altså. Plutselig mistet den futten, og går ikke lenger "veldig godt", men bare "ok".

 

Dette er jo en turtallsmaskin (hissig veps) i utgangspunktet, men som drar helt ok på lave turtall også. Det gjør den fremdeles på lave turtall, men kicket når turboen virkelig setter inn på rundt 2700 o/min mangler nå. Det er likevel fortsatt et lite poff når jeg slipper gassen etter litt pådrag.

 

"Luftmassemåler" er et ord jeg har hørt om slike biler. Men hva den gjør, vet ikke jeg. Høres ut som noe som kan ha med turbotrykket å gjøre, men jeg kan ganske lite om motorer.

 

Hva kan ha skjedd? Har time for en sjekk på fredag, og frykter at det kan bli veldig dyrt..

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftmegndemåler er en svær boks med noen følere og noe greier som vertfall wolkswagen og audi bruker og som ofte går i stykker.... har bytte på familiens og en venn av meg sin.... vet ikke helt hva den gjør men vet at den ofte går i stykker.... ikke vanskelig å bytte selv på passat hvertfall.... men du kan jo også evnt sjekke alt av turboslanger for lekkasje o.l det sjedde også en gang på vår...

Lenke til kommentar

Kan det rett og slett være lekkasje i turbosystemet? Det høres jo faktisk ikke så usannsynlig ut, siden der fortsatt er "litt guffe" når bilen ikke blir presset på høye turtall..

 

Men alt under panseret er jo dekket av store lokk. Litt redd for å begynne nedi der selv. Får vel bare vente og se hva de sier på verkstedet da.

Lenke til kommentar

Det er svært usannsynlig at en turbo blir ødelagt etter så kort tid, det er, som mange påpeker, svært trolig at LMM er ødelagt, slik at de nødvendige justeringene ikke blir gjort og bilen går som en dass.

 

Du kan også sjekke om turboen spytter olje (sjekk slangene fra IC til turbo f.eks og se om det er masse olje der inni), men som sagt - en defekt turbo er lite trolig.

Lenke til kommentar
Det er svært usannsynlig at en turbo blir ødelagt etter så kort tid, det er, som mange påpeker, svært trolig at LMM er ødelagt, slik at de nødvendige justeringene ikke blir gjort og bilen går som en dass.

6654017[/snapback]

Lite trolig på en 7 år gammel bil?Vil bare tilføye at den mest solgte standardturbo som blir solgt er VAG turbo fra 98 til 2003.Problemet er at waste-gaten henger seg så trykket ikke lar seg regulere.TT har hatt tileller av lekasje i pakningen som igjen fører til varmganng så turboen sprekker.

Lenke til kommentar

Enten har du en defekt lamndasonde, luftmengdemåler, eller annen "kritisk" feil som gjør at motorstyringen setter over i "SAFEMODE" da får du bare ett trykk på max 0,4 bar. Det kan også være at reguleringsventilen som styrer dette er gåen. Hender ofte visstnok. Måten å sjekke dette på er at du finner ei kontakt som sitter på høyre side lengst inn i mottorrommet akkurat under hjørnet av "plastdekselet". (hjørnet av motordekselet som blir nårmest førersetet) Det er en ventil med 3 rør på ca 1 cm i diameter på ventilen. Napp av kontakta og sjekk om bilen går dårligere. Merker du da ingen forskjell, kan du i allefall la være å se etter sprekker og lekkasjer. På min 99 mod TT var ledningene av, så jeg måtte reparere kontakta.

 

Og fryktelig dyrt blir det nok ikke. Luftmengemåler koster 1200 kr, lamnda kan du kjøpe universal til 600 kr, og ventilen koster 6-700 kr. Kjenner du noen som har en ODB2 kontakt og VagCom anbefaler jeg deg en tur dit for å se selv, istede for feilsøking på merkeverksted. Det er dyrt der pengene går. Skulle du holde til ett sted på østlandet, får du sende en PM så kan jeg hjelpe deg med det. ;)

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar
Det er svært usannsynlig at en turbo blir ødelagt etter så kort tid, det er, som mange påpeker, svært trolig at LMM er ødelagt, slik at de nødvendige justeringene ikke blir gjort og bilen går som en dass.

6654017[/snapback]

Lite trolig på en 7 år gammel bil?Vil bare tilføye at den mest solgte standardturbo som blir solgt er VAG turbo fra 98 til 2003.Problemet er at waste-gaten henger seg så trykket ikke lar seg regulere.TT har hatt tileller av lekasje i pakningen som igjen fører til varmganng så turboen sprekker.

6657810[/snapback]

 

Hvis wastegateaktuatoren ryker/henger seg er jo dette en latterlig svakhet som så absolutt burde vært utrettet for lenge siden.

 

Uansett er ikke 7 år lang tid for en turbo.

Lenke til kommentar
Det er svært usannsynlig at en turbo blir ødelagt etter så kort tid, det er, som mange påpeker, svært trolig at LMM er ødelagt, slik at de nødvendige justeringene ikke blir gjort og bilen går som en dass.

6654017[/snapback]

Lite trolig på en 7 år gammel bil?Vil bare tilføye at den mest solgte standardturbo som blir solgt er VAG turbo fra 98 til 2003.Problemet er at waste-gaten henger seg så trykket ikke lar seg regulere.TT har hatt tileller av lekasje i pakningen som igjen fører til varmganng så turboen sprekker.

6657810[/snapback]

 

Hvis wastegateaktuatoren ryker/henger seg er jo dette en latterlig svakhet som så absolutt burde vært utrettet for lenge siden.

 

Uansett er ikke 7 år lang tid for en turbo.

6658936[/snapback]

7 år er ikke lenge på en turbo,men alle turboene som blant annet ble montert på VAG bilene har en konstruksjonsfeil som først ble utbedret nylig.

 

kremt Postet i går, 22:19

Bare for å ha sagt det så er det ikke alltid at en defekt LMM vises på diagnosen, som oftest må man ta en ny en og bytte over for å se om det virkelig er den som er ødelagt eller om det er noe annet.

 

Det stemmer at en luftmassemåler som gir for lav verdi ikke gir feilkode,men de er jo like enkle å måle ut som en lyspære så jeg skjønner ikke hvorfor en skal bytte for å prøve.Det er veldig få som godtar at du bryter forseglingen på esken å prøver den for så å retunere den.Problemet er jo at det skal ikke mere enn litt støv til for å ødlegge de.Ta ut luftfilteret så skal du se det er ikke mange dagene før de ryker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering: har fått byttet luftmengemåler, og bilen går nå bra igjen.

 

Men jeg synes ikke den går fullt så bra som den gjorde før. 95% kanskje.

 

Motoren min er chippet ørlite fra tidligere (202 hk). Har ny LMM noe å si for dette? Eller for å stille idiot-spørsmålet (stiller man ikke slike spørsmål, lærer man aldri..) Er bilen nede på 180hk igjen?

Lenke til kommentar

Luftmassemåler har ingenting med chip/mapping og gjøre.Det som er viktig er å ha en luftmassemåler som fungerer best mulig for å få ut de hestene som ligger til rådighet.Har du en luftmassemåler som gir f.eks 0.3 volt for lite ved full gass så vil det utgjøre mye på kreftene.Derfor blir alltid massemålerene målt nøye på løpsbiler.En "slapp" måler gir ikke feilkode,men kan leses av med for lav verdi under diagnose avlesning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...