Gå til innhold

Hvor kraftig PSU for dette oppsettet?


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart oppgradere PCen min. Mitt nåværende oppsett finnes i profil, og 350W holder lenge til det, men jeg har en følelse av at det blir litt tynt etter oppgraderingen. Jeg lurer derfor på om noen hadde forslag til hvor kraftig PSU jeg trenger.

 

Oppsett etter oppgradering:

 

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4200+

Hovedkort: MSI K8N Neo4-F

RAM: 2 GB Corsair Value Select PC3200

GPU: Sapphire Radeon X1900 XT

SPU: Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Systemdisk: Western Digital Raptor 74 GB

Stæsjdisk: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

Optisk drev: NEC DVD-recorder 3520A

Kabinett: Arctic Cooling Silentium T1 (inkl. 350W PSU)

 

Hvordan er det med montering av PSU? Det er faktisk det eneste jeg aldri noensinne har montert i en PC før, ettersom det har fulgt med alle kabinettene mine... Kan det være problematisk for enkelte kabinetter?

 

Takker for svar! :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge psu og kabinett er ATX så skal det gå fint å bytte. For det oppsettet kan det være lurt med en god psu ja, en 400-500W av god kvalitet er ikke å forakte - velger du en bra nå så har du kanskje psu til neste oppgradering.

 

Ser forresten at det er Seasonic som følger med kabinettet? Bra merke det, men spørs om den rett og slett er kraftig nok.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil,sitter psu nede foran i kabinettet.Er vel en litt spesiell løsning med innmontering og med 2 ac 80mm vifter som drar luft ut av kassa gjennom psu.Blir stress og skifte psu i det kabinettet tror jeg.

 

Kjøp heller kabinett uten psu,og kjøp psu separat.Da får du også flere valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil,sitter psu nede foran i kabinettet.Er vel en litt spesiell løsning med innmontering og med 2 ac 80mm vifter som drar luft ut av kassa gjennom psu.Blir stress og skifte psu i det kabinettet tror jeg.

6649403[/snapback]

PSU sitter bak (naturligvis), nede.

Kjøp heller kabinett uten psu,og kjøp psu separat.Da får du også flere valgmuligheter.

6649403[/snapback]

Denne oppgraderingen er allerede dyr nok som det er, jeg har strukket meg langt og sprengt budsjettet med 1000 kroner allerede. Jeg skifter ikke kabinett med mindre jeg må.

 

Jeg kan jo åpne kabinettet og prøve å finne ut hvordan ting er festet.

Lenke til kommentar

Jeg tror du vil få problem med plassering av kabler som har utgang bak i andre psuer.230v kabelen kan også bli vanskelig å få satt inn

 

Det er en ganske spesiell løsning på den strømforskyninga i T1.Den er på en måte snudd "oppned".

 

Her er T1 psu,og og her en "vanlig" psu.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Jeg tror du vil få problem med plassering av kabler som har utgang bak i andre psuer.230v kabelen kan også bli vanskelig å få satt inn

 

Det er en ganske spesiell løsning på den strømforskyninga i T1.Den er på en måte snudd "oppned".

6649525[/snapback]

Er det ingen PSUer som kan passe i dette kabitettet, da? Jeg skal som sagt være ganske desperat for å oppgradere enda en "komponent" (kabinettet)...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å prøve med på noe modding, da kjøper jeg heller nytt. Ser ut til at det blir eneste utvei.

 

Sjekket litt i prisguiden, og fant noen som virker OK:

 

Kabinett: Antec SLK3000B

 

PSU: Antec TrueBlue 480W eller Aspire Aluminium 520W

 

Ser det bra ut? Hvilken PSU bør jeg velge? Har dere andre forslag?

 

Takker for svar til nå, dere har vært meget behjelpelige. :)

 

Edit: syar2003: Takk for fint bilde, men tallene sier meg egentlig ingenting. 110W fra +12v? :confused:

 

Edit2: Fant noen flere kabinetter.

Edit3: Fjernet dem igjen, vil egentlig ikke ha noe med masse lys.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg en OCZ GameXstream 600W , eller Mushkin eXtreme XP-650 , så har du noe å gå på .

6649689[/snapback]

Jeg fant ikke prisinfo om sistnevnte, men førstnevnte koster jo over lappen! Hvis du har lest resten av tråden, så sa jeg at budsjettet mitt allerede er sprengt, og jeg må i tillegg kjøpe nytt kabinett. En PSU til den prisen kommer ikke på tale. Men takk likevel. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

PSU er en av de viktigeste komponentene idag .

Regn med 800,- eller mere for å få noe som holder , slik er det bare .

 

Du kan jo lese i denne tråden hva du kan oppleve uten å følge disse anbefalingene om PSU .

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=612757&hl=

 

Her odrnet det seg tilslutt , men ikke uten et visst press fra undertegnede om PSU oppgradering .

Lenke til kommentar

Det er som sagt tidligere ikke tot. watt som bestemmer , men ampere

som PSUn kan gi på +12v .

Noen PSUer har lite +12 Amp , men mere på 3.3v og 5v aka ' totalen kan bli det samme omregnet til watt.

Dagens systemer bruker 70-75% av power fra +12v , det var ikke slik for 5-6-7 år siden og mange PSU makere henger etter mtp fordelingen av watt mellom 3.3v/5v/12v.

 

Har et eksempel :

OCZ modsteam 450W , 26A på +12v

FSP 400W 17A på +12v .

 

 

Etter min mening tull å skimpe på PSU .

Har gjort det mange ganger selv , resultatet er at jeg har brukt mere penger (totalt) på å oppgradere PSUer flere ganger , enn hvis jeg

hadde tråkket til med en gang å kjøpt det kraftigeste den gang.

 

Hvorfor har mange PSUer til 3-400kr?

Det er ikke alle systembuildere som lager 'gamingmaskiner'

med fete cpuer som skal overklokkes og som skal ha de værste skjermkorta og et dusin harddisker.

Low end/kontor/familie/HTPC PCer må også ha PSU valg .

 

Trenden her dog (entusiaster/gamere) er at alle skal spare penger på PSU --- feil instilling deluxe og man får selv svi for å spare 4-500 kroner på PSU til et oppsett man bygger til 6-7-8-9000,- kroner.

 

..

Lenke til kommentar

Vel, hvis jeg nå velger Fortron Source Epsilon 600W, så har jeg i noen år, right?

 

Uansett, jeg vil gjerne bestille så mye jeg kan fra Flexi-data, ettersom jeg bor i Bergen og da ikke betaler frakt fra dem. Finnes det noen kabinetter å anbefale her? Helst ikke noe særlig over 500 kroner...

 

Edit: Hvor mye ampere gir egentlig nevnte PSU på +12V?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Ja FSP Epsilon 600W er en bra PSU og SLI + Crossfire approved .

 

Men trenden idag er at multirail +12v kan være trøblete og intel har faktisk (uoffisiellt) gått vekk fra dual +12v rail rekommendasjonen etter all trøblet det har skapt for SLI & Crossfire konfigurassjoner hvor systemer feiler under 3D load på mange dual rail enheter grunnet

current limiter opplegget dems.

 

FSP 600 er i tillegg 4 x +12v og MÅ ha en min. load på alle rails .

 

Hvis jeg var deg ville jeg valgt denne :

Tagan Easycon 580W, Modulære kabler, 120 mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

 

Den kan svitsjes om fra multi rail +12v20A/20A til single rail +12v med 35A og de har den på flexi-data .

 

Du kan også trygt velge EasyCon 530 til 976,- , montere den og svitsje bryteren bak til single rail .

 

For å understreke hva jeg referere til les også :

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=161496

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...