Gå til innhold

En merkelig hendelse o_O


Anbefalte innlegg

I går natt da jeg satt og så på tv serier på PC'en min skjedde det noe rart.

Jeg skal forklare sitteposisjonen min litt nærmere før jeg kommer til poenget :innocent:

 

Jeg satt tilbakelent i kontorstolen og tittet på pc skjermen. Benene hadde jeg oppå en "benk/tvbord" som står like vedsidenav. Jeg hadde føttene mine (altså fotsålen/under foten) mot en TV skjerm. Jeg hadde på meg headsett med mic. Både headsett og mic jack var koblet til pcen.

 

SÅ! Meg - sitter - headsett+mic - føttene mot tv-skjerm. Got the idea? Har lagt ved et foto+tegning så dere kan få et litt bedre bilde av situasjonen.

 

Det som skjedde så var at foten min kom nær fjernkontrollen som lå like vedsiden av TVen og tvskjermen slo seg på. Jeg så fortsatt på serier på pcen.

Plutselig smalt det som faen i headsettet og jeg fikk strøm i hele overkroppen. Detta var ikke noe småstøt som fra trampoliner også videre. Det var skikkelig spenning. Det gjorde helvetes vondt og har fortsatt noen småsmerter mellom venstre skulder og brystet. Har funnet ut at både pcen og tven min får strøm fra samme uttak. Og jeg fikk sannsynligvis strøm/spenning fra både tven siden føttene mine var på den OG fra headsett/micutgangen siden den var ganske nærme brystet mitt der jeg satt.

 

Noen som har noe å si om dette? Personlig syntes jeg det var litt skremmende og samtidig veldig rart. Har aldri opplevd noe liknende før :hmm: Noen som vet hva som skjedde, eller som har opplevd det samme?

 

- Aleksander.

 

EDIT: Den gule streken er headsettledningen/micledning.

Den røde er en slags illustrasjon for å vise hvordan jeg satt :p

post-83184-1155224998_thumb.jpg

Endret av Aleck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Er flere som har opplevd noe lignende. Det som antagelig har skjedd er at du har blitt ladet opp med statisk elektrisitet fra skjermen hvis du kom borti den i lengere tid. Når du så var oppladet nok kom det ett overslag fra TV, via headsett og til husets elektriske anlegg. Flere som har hengt over TV apparat for å koble inn antennekontakta, og fått en tilsvarende karamell fra skjermen (via det som henger og slenger forran deg/mellom beina på deg) og ut gjennom armen som da berører jordingen til antenna.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg fikk nettopp støt ved å lene meg på radiatoren samtidig som jeg berørte overflaten på CRT-skjermen.icon5.gif

 

Var ikke noe kjempeforferdelige greier, men kunne kjenne en litt ubehagelig prikking i fingern og overarmen. Virker forresten som at jo varmere radiatoren er, jo sterkere føles strømmen.

 

Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Jeg fikk nettopp støt ved å lene meg på radiatoren samtidig som jeg berørte overflaten på CRT-skjermen.icon5.gif

 

Var ikke noe kjempeforferdelige greier, men kunne kjenne en litt ubehagelig prikking i fingern og overarmen. Virker forresten som at jo varmere radiatoren er, jo sterkere føles strømmen.

 

Noen som har opplevd det samme?

7544621[/snapback]

Mer varme - Mer strøm
Lenke til kommentar
Du har prøvd med forskjellige instillinger på radiatoren? Er det en olje etc. radiator (sentralfyr)? Overmalt?

 

Høres sinnsykt rart ut at varmen på radiatoren skal ha noe å si, men har ingen problemer med å skjønne at du kan få en statisk utladning ved å jorde CRT'en igjennom deg...

7546706[/snapback]

Sentralfyrt, standard, moderne vann-radiator. Lakkert.

 

Det var ikke like ille da den var helt kald som da den sto på full guffe. Men... Det er jo mulig det bare var en illusjon, dette med ΔT.

 

Når du sier statisk utladning tenker jeg på en kort gnist? Det som gikk gjennom meg var en kontinuerlig strøm.

 

Det var egentlig litt gøy. Du burde prøve selv, om du anser risikoen for hjertestans lav. :)

Lenke til kommentar
Når du sier statisk utladning tenker jeg på en kort gnist? Det som gikk gjennom meg var en kontinuerlig strøm.

 

Om du faktisk fikk strøm så må du ha en jordfeil i datan eller tv da?

Hvis du fikk strøm gjennom headsett og ut gjennom bena burde du også vært på sykehus til observasjon i 24 timer pga hjertflimmer og hjertestans som kan komme mange timer etter du har fått strøm!

 

Nøyaktig hva som skjedde er vanskelig og si... men du kunne jo sjekke om du har no jordfeil i datan din. Og har du jordfeilbryter på den kursen eventuelt eller no jordfeilvarsler?

 

Uten jordfeil trur jeg det må ha vært statisk elektrisitet... kan smelle litt det å men varer jo ikke lenge. Har du fått strøm rett fra stik. før så du kunne hatt noe og samenligna med?

 

Eventult bare teste det mellom 2 fingre på samme hånd så kan du samenligne. Vil si det er nesten risikofritt da du ikke kan få strømmen gjennom hjertet når det er på samme hånd.

Lenke til kommentar
Kansje varmere radiator -> større vanngjennomstrømning har noe med saken å gjøre?

7562984[/snapback]

Det var det jeg også tenkte. At flere elektroner blir 'trukket' gjennom kroppen eller noe...

 

Når du sier statisk utladning tenker jeg på en kort gnist? Det som gikk gjennom meg var en kontinuerlig strøm.
...

 

Uten jordfeil trur jeg det må ha vært statisk elektrisitet... kan smelle litt det å men varer jo ikke lenge. Har du fått strøm rett fra stik. før så du kunne hatt noe og samenligna med?

 

Eventult bare teste det mellom 2 fingre på samme hånd så kan du samenligne. Vil si det er nesten risikofritt da du ikke kan få strømmen gjennom hjertet når det er på samme hånd.

7565951[/snapback]

Jeg fikk 220 volt rett i armen en gang ja. Fra en panelovn uten panel, med en masse ledninger hulter-til-bulter. Det var skikkelig fælt. Hele armen ristet kontinuerlig i en halvtime etterpå. Også var det på en hyttetur, så ingen 24-timers observering. Men det gikk jo bra da. Ingen komplikasjoner.

 

Det som kommer fra CRT'en kan sammenlignes med å slikke på et 9V batteri, bare at det er en god del kraftigere. Er ikke helt sikkert hvor stor spenning som er i en vanlig skjerm... Tviler på at det er noen jordingsfeil.

 

Forklaringen ligger vel i at en CRT sender elektroener mot skjermens flate, og om man samtidig som man berører flaten, holder i metall, så vil jo elektronene helst komme seg dit, gjennom den strømførende kroppen din?

Lenke til kommentar
Når du sier statisk utladning tenker jeg på en kort gnist? Det som gikk gjennom meg var en kontinuerlig strøm.

 

Om du faktisk fikk strøm så må du ha en jordfeil i datan eller tv da?

Hvis du fikk strøm gjennom headsett og ut gjennom bena burde du også vært på sykehus til observasjon i 24 timer pga hjertflimmer og hjertestans som kan komme mange timer etter du har fått strøm!

 

Nøyaktig hva som skjedde er vanskelig og si... men du kunne jo sjekke om du har no jordfeil i datan din. Og har du jordfeilbryter på den kursen eventuelt eller no jordfeilvarsler?

 

Uten jordfeil trur jeg det må ha vært statisk elektrisitet... kan smelle litt det å men varer jo ikke lenge. Har du fått strøm rett fra stik. før så du kunne hatt noe og samenligna med?

 

Eventult bare teste det mellom 2 fingre på samme hånd så kan du samenligne. Vil si det er nesten risikofritt da du ikke kan få strømmen gjennom hjertet når det er på samme hånd.

7565951[/snapback]

 

Jordfeilen behøver ikke ha vært på datamaskinen - den kan meget godt ha vært på en annen elektrisk duppedings, for at det så har vært dårlig jord (har du hatt elektriker til å måle jordinga hos dere? Det kan være lurt.) - slik at jordruten igjennom chassiet til datamaskinen og gjennom personen har vært "path of least resistance".

 

På en annen side så sier du "tok på glasset på monitoren". Glass er stort sett en temmelig bra isolator... Men nå vet ikke jeg hvordan elektronene blir fraktet vekk fra fosforet på baksiden av skjermglasset.

 

Kan du ikke måle spenningen mellom

1) ovnen og jord i stikkontakten

2) skjermen og jord i stikkontakten

3) skjermen og ovnen

 

Prøv også gjerne jord i stikkontakter på helt andre kurser etc. enn den pc'n er på - skjøteledninger er fine ting.

 

Kansje varmere radiator -> større vanngjennomstrømning har noe med saken å gjøre?

7562984[/snapback]

Det var det jeg også tenkte. At flere elektroner blir 'trukket' gjennom kroppen eller noe...

 

Når du sier statisk utladning tenker jeg på en kort gnist? Det som gikk gjennom meg var en kontinuerlig strøm.
...

 

Uten jordfeil trur jeg det må ha vært statisk elektrisitet... kan smelle litt det å men varer jo ikke lenge. Har du fått strøm rett fra stik. før så du kunne hatt noe og samenligna med?

 

Eventult bare teste det mellom 2 fingre på samme hånd så kan du samenligne. Vil si det er nesten risikofritt da du ikke kan få strømmen gjennom hjertet når det er på samme hånd.

7565951[/snapback]

Jeg fikk 220 volt rett i armen en gang ja. Fra en panelovn uten panel, med en masse ledninger hulter-til-bulter. Det var skikkelig fælt. Hele armen ristet kontinuerlig i en halvtime etterpå. Også var det på en hyttetur, så ingen 24-timers observering. Men det gikk jo bra da. Ingen komplikasjoner.

 

Det som kommer fra CRT'en kan sammenlignes med å slikke på et 9V batteri, bare at det er en god del kraftigere. Er ikke helt sikkert hvor stor spenning som er i en vanlig skjerm... Tviler på at det er noen jordingsfeil.

 

Forklaringen ligger vel i at en CRT sender elektroener mot skjermens flate, og om man samtidig som man berører flaten, holder i metall, så vil jo elektronene helst komme seg dit, gjennom den strømførende kroppen din?

7566985[/snapback]

 

Som sagt - jeg vet ikke hvordan elektronene fraktes vekk fra fosforplata...

 

En annen mulighet er at vannet som strømmer gjennom radiatoren lader den positivt vha. gnidning - google/wikipediér (må finne et bra verb for å slå opp i wikipedia) "triboelectric effect".

Lenke til kommentar
Om du faktisk fikk strøm så må du ha en jordfeil i datan eller tv da?

Hvis du fikk strøm gjennom headsett og ut gjennom bena burde du også vært på sykehus til observasjon i 24 timer pga hjertflimmer og hjertestans som kan komme mange timer etter du har fått strøm!

7565951[/snapback]

TV-er og LCD-skjermer er vanligvis ikke jordet. I stedet for er de ofte dobbeltisolert. Det kan dermed ikke være snakk om jordfeil per def., selv om du nok mente å si at det ble overledning.

 

På en annen side så sier du "tok på glasset på monitoren". Glass er stort sett en temmelig bra isolator... Men nå vet ikke jeg hvordan elektronene blir fraktet vekk fra fosforet på baksiden av skjermglasset.

7573001[/snapback]

Jeg tror nok elektronene kommer ut gjennom glasset, eller iallefall på fremsiden av glasset. Når jeg har kjent på glasset på TV-apparater som er på (uten å ta på noe annet) har jeg ofte kjent en slags "sitring" i hånden som om det gikk strøm gjennom den (prøv selv!).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Ja, virker jo som det mest sannsynlige mtp. effekten du nevner og at tv'r er dobbeltisolert (ingen jordkabel). Evt. tilbake til kilden for å danne en sluttet krets? "Drenerer" fosforet med tynne metalltråder eller noe? Hvor stor er egentlig strømmen av elektroner (hvor mange ampere)? Kan ikke være særlig stor, ettersom det skal "relativt få" columb til for å stoppe elektronstrålen fulstendig, og en ampere er en columb/sekund...

Lenke til kommentar

Jeg satt sammen med bandet mitt og spilte bassgitar over forsterker #1, mens jeg sang i en mikrofon som var tilkoblet forsterker #2. Da jeg kom borti mikrofonen med leppene mens jeg holdt i strengene på bassgitaren, fikk jeg meg et helvetes sjokk.

 

Målte deretter med voltmeter og fant ut at det lå 40V mellom metallet på mikrofonen og strengene på bassgitaren. Grunnen var at den ene forsterkeren min, som er fra 1970-tallet, har reversert jord\fase i forhold til den andre forsterkeren. Derfor ble jeg, gitaren og mikken "kortslutning" mellom fase og jord. I tillegg var ingen av forsterkerene tilkoblet jordet kontakt.

 

Fikk det umiddelbart fikset ;)

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...