Gå til innhold

TEST: Lenovo ThinkPad X60s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den minste ThinkPad-modellen har vært på testbenken. Og ja, det er fortsatt en ThinkPad med alt det gode og mindre gode det medfører.

 

Kjenner jeg ble en smule provosert over overksriften faktisk... dette dog før jeg leste selve testen. I overskriften ser jeg for meg at du har konkludert med 50/50 negative og positive egenskaper, men etter å ha lest testen finner jeg jo ikke noen negative ting du har satt fingeren på, bortsett fra:

 

- maskinens kabinett er ikke utviklet så mye: Mitt inntrykk er at disse kabinettene fortsatt ligger milevis forran sine konkurrenter og slett ikke trengs utvikles før evt konkurrentene er på samme nivå. Dette er maskiner laget for jobb-bruk, og det fungerer de virkelig godt til.

 

- prisen: Kvalitet koster. Det er hevet over enhver tvil at man får hardwaren inni thinkpaden billigere andre plasser, men ta i betraktning at thinkpad faktisk tåler å være med fra hjem-jobb-skole-kompiser i hele sin levetid i motsetning til mange andre laptoper som på en eller annen måte kneler før man egentlig er klar for å kjøpe ny.

 

Thinkpad X60s er en verdig arvtager til X40-serien. Det er ikke de store forskjellene i kabinettet, men ytelsen har blitt bedre. De som ønsker deg en Thinkpad X-serie vet godt hva de vil ha og har ofte hatt en eller flere Thinkpad-modeller tidligere. Det er ikke uten grunn - Thinkpad-modellene har mange smarte løsninger og er svært solide.

 

Og her sier du jo det jeg mener. Èn gang Thinkpad, (nesten) alltid Thinkpad.

 

Bytt heller ut overskriften av testen til:

"Den perfekte jobb-kompisen som aldri klager".

 

DrE

Lenke til kommentar

I følge lenovos sider bruker X60 serien 11Watt mer enn X41, så det hadde vært artig å se de testet opp mot hverandre.

 

X41 blir litt vel svett på varme dager, men ser at X60 har større kjøleribbe, så det er kanskje mindre problem på den.

 

Ellers når det gjelder harddisk, å sette inn 200Gig er overkill etter min oppfatning på en slik type lett notebook.

 

Det som plager meg mest med laptopene er oppløsningen som er så lav. 1024x768 er litt lite.

 

Går det forresten an å bytte ut prossessoren på denne?

Endret av awold
Lenke til kommentar
Ehm... Faren min har visst en ThinkPad et eller annet som jobb pc med 2GB ram osv. Må vel være en dyyyyr pc det da?

6648780[/snapback]

 

Ja, det vil jeg tro.

 

Mitt behov for høy oppløsning (1920x1200) og mye minne gjorde at jeg (og firmaet mitt forsåvidt) ikke hadde råd til å gå for Lenovo/IBM denne gangen.

 

Valget falt på maskiner fra Dell (Precision M65) denne gangen. De var dyre nok de også.

 

DrE

Lenke til kommentar
Valget falt på maskiner fra Dell (Precision M65) denne gangen. De var dyre nok de også.

6648818[/snapback]

 

Thihi røtne Dell PC'er kjøper jeg ikke fordi de så dyre... For oss er faktisk Thinkpads rimligere enn Dell. Hadde Dell vært rimligere en røtne Dell PC'er ville jeg ikke fått lov til å handle Thinkpads.

 

Vel Thinkpad er rå og de fortjener overhodet ikke å bli kalt dyre. En ting er kostpris, som faktisk er rimligere enn Dell. Men så er det all den tid og konsulent pris man sparer i ettertid for noe som ikke skjer...

 

De Dell maskinene vi har kjøpt etter pålegg fra eier, har kostet oss dyrt og varte ikke serlig lenger enn 12mndr mens Thinkpads fra forrige årtusen fortsatt er i bruk. Dell bruker for dårlige materialer i sine laptops og de faller fra hverandre ved daglig kontorbruk.

 

Men sjekk selv Thinkpads på Komplett.no spec en tilsvarende Dell med samme CPU, Minne, HD, Skjerm og OS (XP Pro)... Dell ligger rundt 1000,- nok dyrere pr. laptop i tillegg kommer fraktkostnad fra Irland kontra Sandefjord.

Endret av Cirion
Lenke til kommentar
Ellers når det gjelder harddisk, å sette inn 200Gig er overkill etter min oppfatning på en slik type lett notebook.

 

Det som plager meg mest med laptopene er oppløsningen som er så lav. 1024x768 er litt lite.

6648478[/snapback]

Harddisken kommer jo helt an på behovet til den som kjøper. At du ikke trenger 200GB på en bærbar betyr ikke at ingen har bruk for det.

 

finnes det ikke DC ulv-cpuer?

6648847[/snapback]

Ja, det er vist to modeller: Core Duo U2400 (1,06GHz) og U2500 (1,2GHz), begge på 9W.

 

Redigert: Link

Lenke til kommentar
Går det forresten an å bytte ut prossessoren på denne?

6648478[/snapback]

Det tror jeg siden prosessoren L2400 bruker standard sokkel 479M. Under forutsetning av at PCen lar seg åpne og man bytter den med en kompatibel prosessor. Både elektrisk kompatibel, hastighetsmessig og med tanke på varme.

 

Men sjekk selv Thinkpads på Komplett.no spec en tilsvarende Dell med samme CPU, Minne, HD, Skjerm og OS (XP Pro)... Dell ligger rundt 1000,- nok dyrere pr. laptop i tillegg kommer fraktkostnad fra Irland kontra Sandefjord.

6649713[/snapback]

Dell betaler all frakten når man bestiller fra dem.Man får den til og med levert på døra uten ekstra kostnad. Ellers skulle jeg likt å visst hvilke modeller du sammenligner...

Lenke til kommentar
Valget falt på maskiner fra Dell (Precision M65) denne gangen. De var dyre nok de også.

6648818[/snapback]

 

Thihi røtne Dell PC'er kjøper jeg ikke fordi de så dyre... For oss er faktisk Thinkpads rimligere enn Dell. Hadde Dell vært rimligere en røtne Dell PC'er ville jeg ikke fått lov til å handle Thinkpads.

 

6649713[/snapback]

 

Tja, jeg kan være enig i at det finnes mange "røtne" laptoper, men Precision M65 serien til Dell er ikke en av de! Jeg hadde ikke kjøpt den hvis den var så dårlig som du antyder.

 

"knakk-testen" er ofte brukt når man skal velge høyttalere. Du hører på kabinettets egenresonans veldig mye om byggekvalitet. Det samme kan overføres til lokket til laptops. Jeg vil si at 80% av de dårlig bygde laptopene lar seg avsløre med en liten "knekk og bøy" test av lokket. Denne testen består Precision serien fin-fint. I tillegg har den en superb skjerm. Oppløsningen er rå og skarpheten likeså. Den har flusst av inn og utganger, og den har RS232 port som er en nødvendighet for meg. Skal jeg si noe negativt om Thinkpaden så må det være mangel av inn/utganger, uten at det har vært noe problem for meg på T41 maskinen min. Dog savnet av RS232 har vært tilstede hele tiden, samt den litt for dårlige oppløsningen (1024x768) til mitt bruk.

 

Du quotet meg på pris-utsagnet mitt, så da får jeg kontre:

Hva koster en Thinkpad med:

- 1920x1200 oppløsning

- 2GB ram

- T2500 Duo

- Serieport (RS232)

- 5stk usb og 1stk firewire

- innebygget mic

 

 

btw

Jeg mener ikke at Dell maskinen min er den perfekte maskin. Det er fortsatt småting jeg irriterer meg litt over:

- mangel på lys over skjermen slik som Thinkpads har

- "dårlig" pekeplate i forhold til Thinkpad

- muligens litt treg harddisk (nå hadde jeg byttet til den kjappeste 7200 disken jeg fant på T41 så jeg var muligens litt bortskjemt der)

 

DrE

Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at ThinkPad har den statusen den har i arbeidslivet.

 

Særlig etter at begrepet "Total Cost Off Ownership" ble allemannseie blandt bedriftsledere. Innkjøpsprisen er den minste delen at utgiftene til bedriftspc kjøp. Hvor dyrt er det ikke å ha laptoper som går istykker og uproduktive medarbeidere som ikke får jobbet på dagesvis og helt sikkert mister masse hvis maskinen stadig må til "dotoren" pga feil ?

 

Har nettopp byttet jobb og gikk heldigvis fra èn Thinkpad (T42) til en ny en. Må innrømme jeg ble lettet når jeg så at det lå en ThinkPad pappeske på pulten på den nye jobben :)

 

Ble vel ikke noe mer skuffet når jeg pakket opp en T60p m CoreDuo T2600 cpu, 2 gig ram, FireGL V5200 512Mb osv :dribble: Rene julekvelden gitt, hehe

Lenke til kommentar

Interessant test. Kjøpte en x60s for noen uker siden og stort sett fornøyd så langt. Men Thinkvantage programvaren er litt tvilsom, f.eks to måter å få skrudd på trådløst nett på, og en av dem virker mens den andre går ned igjen etter noen minutters bruk. Og bluetoothmus (Logitech) kommer aldri til seg selv igjen når maskinene går i dvale, antar det er thinkpadens feil

Under 15000 er nok litt optimistisk hvis du skal ha den litt kjapt.

Skulle gjerne sett at x60s hadde en dvd-løsning lignende det Dell tilbyr (X1).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Glemte en ting, denne http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808 artikkelen handler om oppgradering.

Kjøpte egentlig ikke X60s med tanke på at den noensinne skulle oppgraderes (bortsett fra mer RAM), og artikkelen viser at det ikke er veldig mye å hente. Om forskjellen blir større med 64 bits OS vil tiden vise, men i utgangspunktet kjøper man vel ikke en ultraportabel hvis behov for prosessorkraft er veldig stort. Men det er klart, kan man oppgradere for en relativt lav kostnad kan det være en måte å forlenge levetiden på.

Lenke til kommentar

Jeg er den lykkelige eier av både en X20 og en X40. Bare så det er sagt, jeg savner ingen windows-taster da jeg heller foretrekker at andre taster får mer plass. Ellers har det dessverre blitt sånn at flere utganger er plassert på maskinens høyre side, også uttaket for nettverkskort. Litt synd, for det er på den siden jeg gjerne kobler inn en mus. Men det er vel sånn det må være, da batteriet tar opp hele baksiden :/

 

Ellers har Lenove byttet ut batterikontakten, med tilhørende forskjell i spenning. For meg er en X60 uaktuell, da jeg har flere ladere rundt omkring (hjemme, jobb og i sekken). Disse passer til alle mine maskiner.

Lenke til kommentar
Ellers har Lenove byttet ut batterikontakten, med tilhørende forskjell i spenning. For meg er en X60 uaktuell, da jeg har flere ladere rundt omkring (hjemme, jobb og i sekken). Disse passer til alle mine maskiner.

6652350[/snapback]

 

Kjedelig at de bytter ladere og batterier, men IBM (Lenovo) er vel en av de få produsentene som ikke bytter for hver modell. Uansett, hvis du ikke vil bytte ladere vil du vel aldri få oppgradert til ny bærbar. Eller er det andre modeller som passer til de du har?

Lenke til kommentar

Hehe, du er inne på noe der. Jeg var seint ut og kjøpte en X40 nå nylig. Ser dermed ikke noe behov for å oppgradere. Kanskje X61 får tilbake den gamle kontakten? ;) Men jeg ser poenget ditt, og kommer vel en dag jeg må hive inn 3 nye ladere for å være fornøyd.

 

edit: leif kom og gikk

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...