Gå til innhold

Bildestørrelser Canon 30D


Anbefalte innlegg

Canon oppgir følgende mulige oppløsningsvalg (har de flere enn dette?):

• 3504 x 2336 (8.2 MP)

• 2544 x 1696 (4.3 MP)

• 1728 x 1152 (2.0 MP)

 

File formats

• RAW (.CR2)

• JPEG (EXIF 2.21) - Fine / Normal

• RAW + JPEG (separate files)

 

Lurer på om det er noen som kan si noe om ca hvor stor plass ett bilde tar på minnebrikken i JPEG modus i de ulike oppløsningene dette kameraet bruker, både for fine og normal?

 

4.3 MP JPEG normal er den jeg er mest interessert i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(1) Large/Fine: Approx. 3.6MB (3504 x 2336 pixels)

(2) Large/Normal: Approx. 1.8MB (3504 x 2336 pixels)

(3) Medium/Fine: Approx. 2.2MB (2544 x 1696 pixels)

(4) Medium/Normal: Approx. 1.1MB (2544 x 1696 pixels)

(5) Small/Fine: Approx. 1.2MB (1728 x 1152 pixels)

(6) Small/Normal: Approx. 0.6MB (1728 x 1152 pixels)

(7) RAW: Approx. 8.7MB (3504 x 2336 pixels)

* Exact file sizes depend on the subject, ISO speed, Picture Style, etc.

 

http://web.canon.jp/Imaging/eos30d/spec/index.html

Lenke til kommentar
Personlig skjønner jeg ikke vitsen med å kjøpe en 30D og ta bilder i jpeg normal. Bruk ihvertfall fine da. Minnekort plass koster ikke mye penger lenger.

6648786[/snapback]

Takk for raske svar!

 

Poenget med spørsmålet er at det skal tas en haug med seriebilder som ikke trenger være større enn 3-4 megapixler, og etterbehandling ikke er viktig. Budsjettet er i utgangspunktet sprengt pga dyrt kamerahus, men 30D må velges pga seriebildehastigheten. Er også avhengig av raske og stabile minnekort som koster litt mer enn de billigste. Annet utstyr som batterigrep, batterier og stativ skal også med. Alle kroner som ikke går med til utstyr i første runde går til i objektiver.

 

Ekstra minnekort kan suppleres senere, det er verre å ha brukt en tusenlapp eller to for lite på et objektiv som jeg kanskje finner ut ikke holder mål etter en stund synes jeg.

Lenke til kommentar
Personlig skjønner jeg ikke vitsen med å kjøpe en 30D og ta bilder i jpeg normal. Bruk ihvertfall fine da. Minnekort plass koster ikke mye penger lenger.

6648786[/snapback]

Takk for raske svar!

 

Poenget med spørsmålet er at det skal tas en haug med seriebilder som ikke trenger være større enn 3-4 megapixler, og etterbehandling ikke er viktig. Budsjettet er i utgangspunktet sprengt pga dyrt kamerahus, men 30D må velges pga seriebildehastigheten. Er også avhengig av raske og stabile minnekort som koster litt mer enn de billigste. Annet utstyr som batterigrep, batterier og stativ skal også med. Alle kroner som ikke går med til utstyr i første runde går til i objektiver.

 

Ekstra minnekort kan suppleres senere, det er verre å ha brukt en tusenlapp eller to for lite på et objektiv som jeg kanskje finner ut ikke holder mål etter en stund synes jeg.

6649400[/snapback]

Tror faktisk seriebildefunksjonen blir tregere når man bruker annet enn høyeste oppløsning og jpeg fine. Må jo skaleres i kamera så. Mener iallfall å ha lest at det var sånn med litteldre kamera.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...