Gå til innhold

Administratorrettigheter på egen maskin


Anbefalte innlegg

Delikat problemstilling:

 

Hadde for en del måneder siden med min egen maskin ( da splitter ny) i forbindelse med et engasjement i en bedrift. For å kunne få tilgang til det interne nettverket satte systemansvarlig opp seg selv som administrator, og installerte også bedriftens antivirusprogramvare. Maskinen kjører Windows XP (Professional) Service Pack 2

 

 

(Engasjementet endte lite hyggelig, jeg trakk meg ut, og forholdet mellom meg og min tidligere arbeidsgiver er mildt sagt noe kjølig. I tillegg har daværende systemansvarlig sluttet, og flyttet ut av landet.)

 

Jeg står altså uten administratorrettigheter på egen maskin, og med et utdatert antivirusprogram som jeg ikke kan slå av. Hvordan kan jeg på enklest mulig måte gjøre noe med dette? Vil helst unngå å reinnstallere all programvare igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste måten å komme i kontakt med systemansvarlig på (han har flyttet tilbake til sitt hjemland) ville ha vært via hans tidligere arbeidsplass. Regner med at ny systemansvarlig også skulle sitte med dokumentasjon på passordet, men her måtte jeg trolig også ha fullmakt fra bedriftsledelsen for å få noe hjelp her. Når vi gjensidig har truet hverandre med rettslig forfølgelse, og de kun ønsker å kommunisere via advokaten sin, tror jeg kanskje det er en smule opptimistisk å få noe hjelp der i gården.

 

Har jeg andre muligheter enn å reinnstallere Windows, og kan jeg reinstallere woindows uten administratorrettigheter? Må jeg rett og slett reformatere harddisken og starte fra scratch? :wallbash:

Lenke til kommentar

Hei. Det finnes flere måter å komme inn på en pc på, hvis man ikke har admin rettigheter. Den ene måten er å sette disken din inni en anna pc som slave, og ta ut all info da, ellers fins det jo programmer som du kan fjerne passord med da. Den måten jeg vet om, tror jeg ikke er særlig lovlig, desverre, litt dumt, det for det er en veldig kurran måte å gjøre det på.

Men den måten med å sette disken inni en anna pc går greit, og er selvfølgelig lovlig.

 

Offtopic: Den bedriften som du jobba for hørtes ikke særlig lovlig ut selv heller da.

En annen ting: Hvorfor brukte du din egen pc i prosjektet der, Det er jo litt kjipt det da, siden at du sikkert har masse senstiv info som du sikkert skulle hatt ut.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...