Gå til innhold

Intel tilbyr open-source grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så at det også er snakk om at ATI skal gjøre driverne sine til open-source. Noe som er ganske positivt. Men det er også viktig at de andre operativsystemene (BSD og UNIX System V) ikke blir glemt.

6647086[/snapback]

Om de åpner kildekoden bør det vel være mulig for andre å porte driverne til andre plattformer? :hmm:

Lenke til kommentar
Så at det også er snakk om at ATI skal gjøre driverne sine til open-source. Noe som er ganske positivt. Men det er også viktig at de andre operativsystemene (BSD og UNIX System V) ikke blir glemt.

6647086[/snapback]

Om de åpner kildekoden bør det vel være mulig for andre å porte driverne til andre plattformer? :hmm:

6647137[/snapback]

De trenger bare å lage en open source driver... så regner jeg med at nerder rundt om kring i verden lager de til de forsjelige distroene

Lenke til kommentar

Nå er det bare å håpe intenst på at ATI og nVidia følger etter. Dette iallfall gjort ting betydelig enklere, men jeg frykter det ikke skjer fordi driverene inneholder svært mye av ytelsen. Altså at det ligger en del algoritmer der som ingen av de vil at motparten skal kjenne til.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Nå er det bare å håpe intenst på at ATI og nVidia følger etter.

6647416[/snapback]

Jepp, det håper jeg intenst. Håper også at spillutviklere får somlet seg til å lage bedre støtte for spillene sine under Linux. Slik jeg ser det er det de det står på for å få datainterreserte generellt over på åpen kildekode OS.

Lenke til kommentar
Nå er det bare å håpe intenst på at ATI og nVidia følger etter.

6647416[/snapback]

Jepp, det håper jeg intenst. Håper også at spillutviklere får somlet seg til å lage bedre støtte for spillene sine under Linux. Slik jeg ser det er det de det står på for å få datainterreserte generellt over på åpen kildekode OS.

6647479[/snapback]

Ja, jeg synes egentlig det er på høy tid at folk (ikke bare spillutviklere) begynner å fatte hvor god spillplattform Linux egentlig er. Ser man f.eks på Unreal Tournament 2004 gir overgang fra Windows til Linux et par prosent bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Nøkkelen er å få spillprodusentene til å gå vekk fra DirectX og over på OpenGL. Da vil alle spill enkelt kunne porteres til mange forskjellige plattformer, og vi får mye større valgfrihet. iD Software sine spill er stjerneeksempler på hvordan det kan gjøres.

6647589[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Men så får de vel betalt for å lage spill som bruker DirectX? :hmm:
Lenke til kommentar

noen burde fortelle dem hva SDL (simple directmedia layer) gjør dem i stand til. en enkel recompile og vips så har du en linux binær osv...

 

jeg finner det mer spennende at AMD lukter på muliggheten for å gjøre deler av ATI driveren open source (om ejg forsto osnews rett) en INTEL sin ide. men det gjør i hvertfall at en kansje får bedre drivere på billige laptoper :dribble:

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Nøkkelen er å få spillprodusentene til å gå vekk fra DirectX og over på OpenGL. Da vil alle spill enkelt kunne porteres til mange forskjellige plattformer, og vi får mye større valgfrihet. iD Software sine spill er stjerneeksempler på hvordan det kan gjøres.

6647589[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Men så får de vel betalt for å lage spill som bruker DirectX? :hmm:

6648218[/snapback]

 

Det er vel tvert i mot slik at utviklere må betale MS lisens for å utvikle DX-spill, er det ikke?

Lenke til kommentar

Glimrende nyheter, håper ATI/NVIDIA kommer etter

Nøkkelen er å få spillprodusentene til å gå vekk fra DirectX og over på OpenGL.

Det blir vanskelig da spill utviklere oftere utvikler spillene for både PC og konsoller, XBOX 360 har ikke OpenGL støtte.

 

Blir vel mer at man vil støtte både DirectX og OpenGL i spill. ID software's neste spill motor støtter DirectX/OpenGL slik at spillet kan gis ut på Mac/Linux/Windows/XBOX 360.

Endret av Shell
Lenke til kommentar
Glimrende nyheter, håper ATI/NVIDIA kommer etter
Nøkkelen er å få spillprodusentene til å gå vekk fra DirectX og over på OpenGL.

Det blir vanskelig da spill utviklere oftere utvikler spillene for både PC og konsoller, XBOX 360 har ikke OpenGL støtte.

 

Blir vel mer at man vil støtte både DirectX og OpenGL i spill. ID software's neste spill motor støtter DirectX/OpenGL slik at spillet kan gis ut på Mac/Linux/Windows/XBOX 360.

6652747[/snapback]

Om bare M$ var litt mer greie, kunne man hatt en standard som fungerte på alt av plattformer. Enten kunne de fått DirectX til å støtte flere plattformer, eller så kunne de ha gitt XBOX 360 OpenGL-støtte... Trist at de kun tenker på $$$.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...